- The Real Viking
- Medlem ●
- Karlstad
Profiler för olika inställningar i olika miljöer. Tex "Tyst" eller "Högt som satan".
Saknar också detta och tillägg till detta att vissa nummer "släpps fram och ringer (kanske svagare än normalt)" även om miljön är tyst, t.ex. frugans nummer (ifall det skulle vara något viktigt eller akut).
En till sak kom jag på, varför kan man inte bifoga filer till webbsidor (vanlig html), borde kunna ordnas.
Bättre stöd för liggande resp. stående UI i OS:et generellt:
- Mer konsekvent stöd från Apple för stående resp. liggande appar. Ex. AppStore kräver att telefonen är stående.
- Byta appar kan mycket väl vara kvar på sidan när telefonen är liggande men då ska ikonerna roteras så man kan läsa texten korrekt
- Hemskärmar borde också ha stöd för "liggande profil" på skärmen.
- Rotationslåset borde låsa i stående eller liggande inte bara stående som idag.
Mail
- Möjlighet att ha flera mail-vyer uppe samtidigt. Jag kan lätt se mig vilja ha 2 mail parallellt samtidigt som man letar efter ett tredje.
- Bättre möjligheter att spara filer (detta kanske är mer en OS-wide feature)
- Bättre copy & paste stöd av adresser i ett mail
Safari
- Inmatningsfält på sidor skulle kunna ta mig till ett "input text mode". Det är ett jäkla meck idag att skriva långa texter som denna på iPhonenen. Skrollning i inmatnigsfälten fungerar sådär då det förväxlas av markering av text och skrollning av hela sidan.
Kalender
- Bättre Google Calender stöd. iCal och iOS out of the box är bristfälliga här.
Photos
- Möjlighet att sortera bilder i mappar
Övrigt
- Möjlighet att ta bort Apple's bas-appar.
- Möjlighet att "customisera" hemskärmen i låst läge. Det kan handla om direktlänkar till X antal appar eller information från X antal appar. Möjlighen kan detta slås i hop med notification center - alltså att man kan utveckla widgets för denna som fungerar på hemskämren.
- Print to PDF. Det finns ju redan i OSX. Let's keep it paperless shall we?
- Profiler som någon nämnt vore grymt där man kan ställa in saker som ljudivå, ringsignal, vpn, wifi osv.
- Visual Voice Mail i Sverige
- Fileshare / AirDrop for iOS. Låt mig nyttja min iPhone som en portabel disk.
Schema för att ta emot mail. Jag kan inte ha ljudet/vibration på på min på natten eftersom det plingar in mail stup i kvarten. Skulle vi få inbrott på firman kan ju Securitas glömma att få tag på mig. De flesta andra tillverkares smarta telefoner kan man ställa in schema på.
Ett enkelt delat filarkiv.
Den kan ha en egen app som visar total filstorlek.
När man öppnar appen finns det en lista på mappar för olika filtyper, t.ex. PDF-files, Images, Keynote-files, Audio-files etc.
Öppnar man t.ex. PDF-files så ser man alla PDF-filer som finns i mobilen (t.ex. de man fått som bifogade filer i mail-appen). Man kan sortera enligt NYASTE FILER, ALFABETISK ORDNING, FILSTORLEK.
Dessa filer ska kunna granskas direkt, eller öppnas i valfri app som stöder filformatet. Appar ska kunna komma åt detta gemensamma utrymme. T.ex. om jag fått en fil i Dropbox, så kan jag gå in i min mail, där Nisse frågar efter en fil, så kan jag svara på hans mail och bifoga en fil från filarkivet.
Varning för låg batterinivå med ljud, inte bara en sketen popup på skärmen.
Eller iallafall en vibration.
Mija skrev:
Varning för låg batterinivå med ljud, inte bara en sketen popup på skärmen.
Är det bara jag som tycker det är sjukt roligt hur andra telefoner hanterar detta? Spelar ljud, tänder upp displayen, visar ett meddelande (ofta med en animation), vibrerar osv.
Allt som drar batteri, för att berätta att du har lågt batteri.
Är det bara jag som tycker det är sjukt roligt hur andra telefoner hanterar detta? Spelar ljud, tänder upp displayen, visar ett meddelande (ofta med en animation), vibrerar osv.
Allt som drar batteri, för att berätta att du har lågt batteri.
Man kunde ju ha en liten vibration. Det är ju inte precis så att om du har 10% kvar så nyper en liten skakning nästan allt du har kvar.
Bättre informationsmöjligheter.
Typ någon form av Widgets a la Android.
"Bättre informationsmöjligheter" - har du möjlighet att utveckla?
"Bättre informationsmöjligheter" - har du möjlighet att utveckla?
Bättre sätt att få information på, notifications center var ett steg på vägen men det behövs mer.
Att man ska slippa gå in i varje app för att få information om saker, t.ex. väder (som nu har lösts)
Bättre sätt att få information på, notifications center var ett steg på vägen men det behövs mer.
Att man ska slippa gå in i varje app för att få information om saker, t.ex. väder (som nu har lösts)
Jag är inte riktigt med där...om du istället will ha en widget så måste du ju bläddra fram den för att få infon, då kan man ju lika bra kolla i Notification Center eller gå in i appen.
Jag är inte riktigt med där...om du istället will ha en widget så måste du ju bläddra fram den för att få infon, då kan man ju lika bra kolla i Notification Center eller gå in i appen.
Om man har flera saker på en sida så slipper man ju gå in på 10 olika appar.
Ok, men kan du ge ett exempel på saker som du saknar som då skulle vara bättre med dessa widgets?
Kan vara vad som helst, allt från saldo på mitt konto till när nästa tåg går.
Om tredjepartsappar får tillgång till notifications center så löser det ju en del av problemet.
Kan vara vad som helst, allt från saldo på mitt konto till när nästa tåg går.
Om tredjepartsappar får tillgång till notifications center så löser det ju en del av problemet.
Jag har information från en himla massa icke-Apple apps i Notification Center.
Vad jag saknar är en kalenderwidget på startsidan. Jag vill utan att göra någon som helst manöver utom att på sin höjd peta på hemknappen kunna se vad jag har på agendan. Jag har missat dussintals möten etc. för att jag glömt slå på påminnelse, eller att jag råkat slå på påminnelsen för tidigt och sen glömt bort. Jag är så disträ att jag måste se kalendern utan att aktivt göra något varje gång jag tittar på luren.
Jag skulle gärna se att man flyttar spotlight till notifikationsrullistan, så har man sök tillgängligt överallt. Du behöver inte gå tillbaka till hemskärmen för att starta en app osv. Sedan skulle man kunna slänga in "dashboard" för widgetar där man nu har spotlight.