Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om program/spel för iPad

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har sedan tidigare en fast tråd om tips på program och spel för iPhone och nu är det dags för en tråd om iPad.

Denna tråd är till för att tipsa om program i App Store som antingen har uppdaterats för att fungera i full skärm på iPad eller helt nya program som bara finns för iPad.

Det kan vara svårt att veta vilka program som är anpassade för iPad och hålla reda på när de uppdateras. När kommer till exempel SVT Play för iPad? Den här tråden är rätta stället för att tipsa om sådan.t

Det är ok att kommentera någon annans tips, men undvik långa diskussioner om enskilda program, starta hellre nya trådar då.

En liten kommentar angående nya vs uppdaterade program och priser:

Många program uppdateras inte rakt av för iPad till så kallade "universal binaries" som fungerar på både iPad och iPhone utan istället släpps nya program med tillägget HD eller for iPad i namnet.

Första reaktionen blir ofta att man tycker det är girigt att ta betalt igen för "samma" program, men då tänker man inte på arbetet som ligger bakom det.

Eftersom den stora skärmen på iPad ger helt andra gränssnittsmöjligheter kan det vara lika mycket jobb att ta fram ett genomtänkt program för iPad. Därför är det fullt rimligt att utvecklarna tar chansen att sälja nya program för att få betalt för utvecklingstiden.

Prisnivån för iPad-program har också etablerat sig lite högre än för iPhone. Där iPhone-program ligger på 1-2 dollar (7-15 kr) ligger iPad-program och spel på 7-10 dollar (49-75 kr).

Vi är så bortskämda med de löjligt låga priserna för iPhone att man lätt tycker det helt plötsligt blivit dyrt, men ärligt talat, är det så himla dyrt? Vad kostar inte en kaffe med kaka på ett café eller en öl på krogen?

Jag menar inte att tråden ska bli en diskussion om detta, utan jag vill föregå eventuella klagomål på giriga utvecklare.

Här är några tips på populära program som finns för iPad:

1Password for iPad/1Password Pro - fungerar utmärkt. Finns antingen separat för iPad eller som universiell Pro-version.

NetNewsWire for iPad - nytt program, separat köp, mycket bättre än för iPhone.

WordPress - universiellt.

Instapaper Pro - universiellt.

Några spel som gör sig bra på iPad:

Fieldrunners for iPad - lika kul, mycket snyggt. Separat köp.

Angry Birds HD - läckert på stor skärm. Separat köp.

Plants vs. Zombies HD - ursnyggt! Separat köp.

Här kommer lite av mina tips.

Tab Toolkit - universiellt, Snyggt sätt att lära sig spela låtar på gitarr.

Evernote - universiellt, Mycket snyggare nu på iPaden, (snyggare än på datorn). Men saknar fortfarande att man inte kan editera formaterad text.

Air Video - universiellt, Nu med bättre upplösning för ipaden. Funkar perfekt om man har en server med sina filmer på.

Desktop Connect - Separat köp, bra när man behöver komma åt sin dator, server m.m.

Lite spel jag gillar är,

Touchgrind HD - Separat köp, men mycket bättre känsla nu än på telefonen. (dock inga direkta uppdateringar tyvärr)..

Habor Master HD - Gratis separat köp, Skoj & enkelt och bra spel som ter sig snyggt på skärmen.

Bra första inlägg på forumet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-15 19:15

Finns redan en tråd om detta.

Ursprungligen av AxelM:

Finns redan en tråd om detta.

Ah, menar du den här tråden? Jag hade missat den på något sätt, sorry. Jag försökte kolla runt lite innan. Tänkte att detta var mera korrekt underforum än /ipad/ (vi borde byta namn på det till "Program & spel för iPad, iPod & iPhone" eftersom programmen kan vara både och).

Nåja, det kan ju vara bra med en klistrad tråd i med lite mera formella instruktioner.

LEGO Harry Potter: Years 1-4 - Ett otroligt välgjort spel, magiskt och varmt. Vännerna lär bli grymt imponerade.

Spelar just nu Game Dev Story för fullt, riktigt kul!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 13:36

Electronic Arts har REA på iPad spel

iTunes Store

Ursprungligen av FreddeB:

Electronic Arts har REA på iPad spel

iTunes Store

Tack för tipset, köpte ett gäng spel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 14:20

Själv kan jag knappt lägga ifrån mig Need For Speed - hot pursuit. Riktigt nice

Neuroshima Hex är ett riktigt trevligt taktik spel. Rekommenderat!

• Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-29 15:37

Körde 4h desktop sharing med join.me (gratis) för iPad, fungerade kanon under hela tiden. Ca 200mb drog det.
join.me for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Jag tipsar om något jag ens inte testat! Men detta spelet tar mig verkligen tillbaka till The Incredible Machine! Har sålt min iPad och nu ångrar jag mig! Detta hade jag velat ha! Crap!

Casey's Contraptions for iPad on the iTunes App Store

Har ni testat?

Ursprungligen av Engalunda:

Jag tipsar om något jag ens inte testat! Men detta spelet tar mig verkligen tillbaka till The Incredible Machine! Har sålt min iPad och nu ångrar jag mig! Detta hade jag velat ha! Crap!

Casey's Contraptions for iPad on the iTunes App Store

Har ni testat?

Tack för tipset, ska absolut testa! Återkommer när tentan är avklarad

När vi ändå är inne på härliga retrospel så är Sim Tower tillbaka för iPad. Eller, nu när det inte licensieras av Maxis så heter det Yoot Tower i stället.

• Medlem
  • Solna
  • 2011-05-29 22:54

Tipsar om Textblock. Ett svenskt ordspel för iPad och iPhone. Universal app. Riktigt kul. 7 kr.
Stänger ner sig var 20 gång. En fix mot det är på gång.

Apptips till Apple iPad, iPhone & touch | Facebook för mer info.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-30 09:02

För den som vill kunna skapa seriestrippar och schyssta fotokompilationer direkt i telefonen eller på iPaden finns en eminent och mycket kraftfull app i Strip Designer. Jag har testat ett par olika layouter och det tar ett par minuter från foto till färdig layout på t.ex. Facebook/Flickr/Twitpic

Strip Designer for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-09 14:10

Jag antar man inte behöver tipsa i den här tråden utan kan också kan efterfråga om nåt program/spel? Då slipper jag att göra en helt egen tråd.

Det så att jag köpte igår två giftcards till den amerikanska iTunes för filmer och så men undrar om det finns appar till iPad som bara är tillgängligt i den amerikanska shoppen? Jag vill isånnafall ha rekommendationer om såna apps/spel

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-03 20:39
Ursprungligen av keptang:

Animoog for iPad on the iTunes App Store

Intropris 7:-, snart 229:-

Tack för tipset, väldigt snyggt och smidigt program

Ja jag tackar också. Lätt en av de roligaste och mest prisvärda appar jag köpt...!

Ett gäng spel gratis just nu.

Fynda gratis spel p App Store - IDG.se

Rumble (har inte Ituneslänken just nu men ni vet hur man gör)
Ett kul ordspel där man ska bilda så många ord som möjligt ur en 4x4 kvadrat.
Om ni söker motspelare så kan ni gissa vad jag heter där:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 15:31

Roman Backgammon - gratis idag. Tipset kommer via Appfredag

Senast redigerat 2012-04-24 16:04
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-12 00:01

På torsdag släpps Fieldrunners 2 till iPad. Grymt underhållande och beroendeframkallande spel som funnits till iPhone sedan i somras. Jag kan nog utan att ha spelat iPad-versionen ändå rekommendera spelet för spelaren som gillar tower defense.

Ursprungligen av joakimo:

På torsdag släpps Fieldrunners 2 till iPad. Grymt underhållande och beroendeframkallande spel som funnits till iPhone sedan i somras. Jag kan nog utan att ha spelat iPad-versionen ändå rekommendera spelet för spelaren som gillar tower defense.

Äntligen!

SVT Play är ute i version 2.0. Blev väldigt glad då jag såg detta, dels för att många ansåg att SVT Play skulle överge apparna till förmån för HTML5, och dels för att appen numera är universell. Döm om min besvikelse när appen numera inte gör något annat än att just visa hemsidan för SVT Play. En kraftig försämring av en app som tidigare var mycket bra.

Ursprungligen av Capeman:

SVT Play är ute i version 2.0. Blev väldigt glad då jag såg detta, dels för att många ansåg att SVT Play skulle överge apparna till förmån för HTML5, och dels för att appen numera är universell. Döm om min besvikelse när appen numera inte gör något annat än att just visa hemsidan för SVT Play. En kraftig försämring av en app som tidigare var mycket bra.

Jag använder SVT Play via webben i min iPad i princip varje dag, och jag har undrar vad som inte är bra med den, fungerar helt perfekt för mig.

Bevaka tråden