Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken färg har bilen när den fotas?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-24 11:17

På produkters sidor (ofta bilar/kläder) går det ibland att välja färg för att enkelt se hur de ser ut i verkligheten.
Ett exempel är 2012 Chevy Impala Sports Sedan | Full-Size Car | Chevrolet, prova och byt färg. Solklart är att de inte har fotat 9 bilar, en för varje färg. Se bild 2 av 5, där syns även bilens reflektion i husets fönsterrutor.
Men hur gjordes det?

Jag antar att man ställt en bil på gatan som man fotograferat, och sedan bytt ut färgerna för varje bild. Men vilken färg fotar man? En ljus? Spelar det roll vilken färg?

Ljus färg tror jag - för att skuggor ska funka i transparensen.

Ursprungligen av reboot81:

På produkters sidor (ofta bilar/kläder) går det ibland att välja färg för att enkelt se hur de ser ut i verkligheten.
Ett exempel är 2012 Chevy Impala Sports Sedan | Full-Size Car | Chevrolet, prova och byt färg. Solklart är att de inte har fotat 9 bilar, en för varje färg. Se bild 2 av 5, där syns även bilens reflektion i husets fönsterrutor.
Men hur gjordes det?

Jag antar att man ställt en bil på gatan som man fotograferat, och sedan bytt ut färgerna för varje bild. Men vilken färg fotar man? En ljus? Spelar det roll vilken färg?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-24 13:30

Just i det här fallet tror jag det är 3d modell o då är det bara olika "car paint shaders" och ett gäng renderingar, reflektionerna är enkelt i photoshop. I photoshop är det väldigt enkelt att byta färger på det mesta, handlar bara om en hel del mask arbete, replace color / hue/sat och blending modes.

Jag skulle säga att färgen "är ljus" men rätt "skrikig".

Greenscreengrön?

Nä, jag tror också det är fixat i en dator, dvs 3D och kanske inmaskat med ett vanligt foto.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-04-24 19:57

Jag som jobbar i motorbranschen har sett att det blir mer och mer CGI bland biltillverkarnas bildmaterial. Då är man helt oberoende av väder och vind och man behöver inga tillstånd för att fotografera där man är osv osv.
Det är väl ett flertal faktorer som spelar in, det är ofta rätt stora produktioner när det ska plåtas pressmaterial eller reklambilder på bilar.
Genom att använda CGI så sparar man in på vissa områden och kan få bilder som är precis så som man vill ha dem.

Tror helt klart att det exemplet du använde är datoranimerat.

Kan vara CGI...men ofta är det billigare och snabbare att fota i studio och montera in i miljöbild. Ibland är det en blandning av CGI och foto - ibland "CGI'ar" man foton.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-04-25 10:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Kan vara CGI...men ofta är det billigare och snabbare att fota i studio och montera in i miljöbild. Ibland är det en blandning av CGI och foto - ibland "CGI'ar" man foton.

Jo så är det, det handlar i slutändan om att det ska vara kostnadseffektivt också. Det tar tid att skapa en "bil" eller vilken annan produkt som helst från scratch.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-04-26 05:56

Men bilen borde väl finnas som 3d redan innan den går i produktion och reklam skall skapas.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-26 08:38
Ursprungligen av MatsOlov:

Men bilen borde väl finnas som 3d redan innan den går i produktion och reklam skall skapas.

Den finns både som fysisk modell och i dator (cad). Men när "Volvo" vill få ut bildmaterial till en kampanj så skickar dom över cad-data till haket som får i uppgift att skapa modellen. Just i Volvos fall så har dom (kan ljuga lite nu) använt 3d bilder i sina kampanjer i flera år. Minns att jag var på en mässa tidigt 2000 och där visade dom upp kampanjmaterialet för nya V70. Fantastiska bilder, riktigt snygga... helt i 3d gjort från Volvos cad ritningar.

CGI bilder blir allt vanligare ...

Först använder man 3d program som 3d studio max (på PC) / Maya eller Cinema 4D på Mac

och sedan ett grymt renderingsprogram som Maxwell Render (som jag kör med) så går det idag att producera EXTREMT realistiska 3d bilder med EXTREMT realistisk ljussimulering

Maxwell Render :: The next generation in rendering technology capable of simulating light exactly as it behaves in the real world.

https://www.filemakerhosting.it/maxwellrender/maxwellcontestrender.htm

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-04-26 08:51

Ska tilläggas att de flesta biltillverkare har helt egna fotostudios, jag har själv varit i Volvos och min kollega har varit hos Saab. För lite över en månad sen var jag i Toyota/Lexus studio i Bryssel, så nog tar de vanliga bilder även i dag även om CGI verkar komma starkt och en kombination av både CGI och vanlig bild förmodligen kommer bli vanligare framöver.

Man kan också få ett foto att se ut som CGI :-D.

1
Bevaka tråden