Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam PM G5

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte om detta hör hemma under os x men hur som helst har min PM G5 1x1,8GHz (2003/2004), blivit allt segare. Hårddisken blir full på nolltid och jag och rensar. Castle Ville tycker min flickvän om att spela men det är gränsfall att datorn orkar. Nu har jag 1GB ram och 64MB grafik. Är det värt att kosta på datorn mer minne och grafik i väntan på att ekonomin ska räcka till en MPB med tanke på åldern? Varför är den slöare än min gamla PM G4 MDD? Även om man stänger ned programmet är datorn seg i flera minuter efteråt innan det lossnar. Ett klipp på youtube kan ta flera minuter att ladda. Jag har 8mbits lina in så uppkopplingen räcker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-24 23:23

Du borde kunna hitta beg minnen till låg kostnad. Det skulle vara ett lyft för er.

En Gig ram på en G4 är som raketbränsle men samma mängd i en G5 är som att försöka köra på råolja...

...2-4GB är absolut minimum. Enbart systemet kräver minst 1Gig för att köras så är det det enda du har så är det förståeligt att det går segt. En del av hårddisken används också som sk swap-disk. Exakt vad det innebär är jag inte så bra på att förklara men jag vet att ju fullare hårddisken är desto långsammare blir datorn.

Om du inte hittar någon att köpa från här på 99 så kan det vara värt att ta en titt på denna sida(OWC/Macsales): Power Mac G5 Memory

Om du använder detta verktyget kan du även finna övriga tillgängliga uppgraderingar för just din Mac: http://eshop.macsales.com/MyOWC/Models.cfm

Senast redigerat 2012-04-25 11:48

Hur mycket minne är max jag kan ha i denna gamla burk? Mer minne måste jag ha och kanske något snabbare grafik. Jag har en 500GB hdd jag kan använda och jag har tankar på att skaffa en 3TB usb-disk.

Ursprungligen av Christian S:

...min PM G5 1x1,8GHz (2003/2004)...

Ursprungligen av Christian S:

Hur mycket minne är max jag kan ha i denna gamla burk?...

Du berättar ju inte exakt vilken modell du har.

Men det är max 8 GB om det är den här modellen, från 2003:
Power Macintosh G5 1.8 (PCI-X) Specs (Power Mac G5, M9031LL/A, PowerMac7,2, A1047, 1969) @ EveryMac.com

Och max 4 GB om det är den här modellen, från 2004:
Power Macintosh G5 1.8 (PCI) Specs (Late 2004, M9555LL/A, PowerMac9,1, A1093, 2020) @ EveryMac.com

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s86786496#rparams=l=s86786537

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-25 17:09

Långsam PM G5

Kolla blocket så kanske du hittar minnen eller en hel PM som är mer att åka med. Har du testat att skapa en ny användare och starta om datorn. Logga sedan in med enbart den användaren och se hur det går. Låter som du har något program som äter minne/disk.

Minnen DDR SDRAM 3200 såg jag att Kjell & Co har till vettigt pris. Hur är det med grafikkortet? Kan man köpa vilket som helst eller måste det vara specifikt anpassat för Apple? 64MB är lite litet, så åtminstone 128MB är väl att eftersträva, eller?

Synd att det bara är enkelpropp. 2x1,8 är _betydligt_ raskare. Där jag jobbade innan satt jag med 2x1,8 medan en kollega hade en 1x1,6. Uj uj uj vilken skillnad. Sedan blev allt ännu bättre när jag gick från 1,25 GB RAM till 3 GB. Om jag var tvungen – och jobbkravmässigt klarade av att begränsa mig till Adobe CS4, Office 2008 och ArchiCAD 10 – skulle den räcka till än i denna dag.

1
Bevaka tråden