Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bilstereo till min racer-Saab

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag fick så bra hjälp med mitt bilköp fortsätter jag ställa mina frågor här

Bilstereo...?

Vad ska man köpa egentligen? Jag har absolut ingen aning vad dom kostar eller hur man ska tänka. Men jag har en liten krav-spec igen...

- Billigt! Jag vill inte dra i kablar och installera nya högtalare.
- Helst skulle jag vilja skippa CD och bara köra iPod/iPhone. Alltså kompatible med Apple-prylar!

Vad ska jag köpa? Hur mycket bör jag lägga ut?

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-27 22:50

Gör ensökning på prisjakt efter bilstereo med Bluetooth, A2DP, USB-kontakt under 7000kr.

Har själv en Sony DSX-S300BTX som har det jag nämnde ovan fast utan CD spelare, istället har den ett internt fack för hårddisk/iPod/iPhone/USB-minne. Funkar fint med trådlöst till iPhone, ser spotify artist/låt i displayen och kan styra via fjärr, eller koppla in iPod med USB sladd i fronten eller lägga iPoden inuti stereon och välja playlist osv med stereon. Fungerar förvånansvärt bra fastän jag var skeptisk till en Sony produkt.
Bilstereo med Bluetooth rekommenderas. De är ofta inte så värst dyra heller.

Gå in på
CD-Spelare 1Din - Autohifi.se Sveriges bästa & billigaste bilstereoshop!

Där finns bra spelare till riktigt bra priser!

Skulle rek kabel istället för bluetooth

Ursprungligen av Antonic:

Gå in på
CD-Spelare 1Din - Autohifi.se Sveriges bästa & billigaste bilstereoshop!

Där finns bra spelare till riktigt bra priser!

Skulle rek kabel istället för bluetooth

Som vanligt länkas till någon obskyr garagefirma där (som vanligt) det saknas info om vem som ligger bakom.
Jag skulle vilja se lite siffror på bolaget som rekommenderas av Antonic.

Vidare en stilla undran, Antonic - vad har du för förhållande till sidan?

Ursprungligen av Goflorp:

Som vanligt länkas till någon obskyr garagefirma där (som vanligt) det saknas info om vem som ligger bakom.

CBN Svenska AB - Företagsinformation
https://www.iis.se/domaner/free/whois?token_time=1335601435&token=893b403519344932dec05d180ff2da2e&domain=autohifi.se

Men sidan var kass ja, åter till topic.

Garagefirma?
Antar att du är aktiv i bilstereobranchen så du kan avgöra detta?

Kolla även detta:
https://www.ehandelscertifiering.se/rapport.php?url=www.autohifi.se

Autohifi sponsrar delar av mina bilprojekt.
Därför vet jag hur företaget fungerar

Kan du inte TS istället med dina kunskaper i ämnet?

Garagefirma?
Antar att du är aktiv i bilstereobranchen så du kan avgöra detta?

Kolla även detta:
https://www.ehandelscertifiering.se/rapport.php?url=www.autohifi.se

Autohifi sponsrar delar av mina bilprojekt.
Därför vet jag hur företaget fungerar

Kan du inte TS istället med dina kunskaper i ämnet?

Vi har ofta att någon "vänlig själ" som dyker upp och "råkar" rekommenderar precis det som söks.
Besvärande ofta är det den som råkar äga firman som tipsar.

Om nu inte så var fallet, kör på.

Vidhåller fortfarande att websajten ser ut som en garagefirmas, inte som en stor spelare
i bilstereobranschen.

Vi har ofta att någon "vänlig själ" som dyker upp och "råkar" rekommenderar precis det som söks.
Besvärande ofta är det den som råkar äga firman som tipsar.

Om nu inte så var fallet, kör på.

Vidhåller fortfarande att websajten ser ut som en garagefirmas, inte som en stor spelare
i bilstereobranschen.

Jag har ju varit här sedan 2010 så har ju inte riktigt dykt upp hehe

Tyvärr finns inga stora spelare kvar i branchen då den försvinner mer och mer.

Anledningen jag rek Autohifi var för att han ville ha billigaste möjliga med Iphone funktion.
Ska man inte sätta i andra högalare så kan man köpa vad som helst i stort sett.

TILL TS:
Kollade igenom sortimentent och hittade denna:
Kenwood KDC-4054UB - CD-Spelare 1Din - Autohifi.se Sveriges bästa & billigaste bilstereoshop!

Har allt nödvändigt inkl Iphonedocka finns även med vit belysning.

Jag körde Keenwood för ett tag sedan funkade kanon med Iphone.
Nu har jag dock gått över till Ipad som huvudenhet med avancerad proc istället.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-29 10:18

Jag kollade igenom produktbeskrivningen.

" Om vred och knappar är de hoppa på iPod eller iPhone sparade titlar, artister, album och genrer och sedan bläddra till höger enkelt genom deras initialer och välj."

Du, som har halva foten inne där på firman, kan väl be dom att skriva egna beskrivningar istället för att köra allt genom Google Translate.

Jag har ju varit här sedan 2010 så har ju inte riktigt dykt upp hehe

Tyvärr finns inga stora spelare kvar i branchen då den försvinner mer och mer.

Anledningen jag rek Autohifi var för att han ville ha billigaste möjliga med Iphone funktion.
Ska man inte sätta i andra högalare så kan man köpa vad som helst i stort sett.

TILL TS:
Kollade igenom sortimentent och hittade denna:
Kenwood KDC-4054UB - CD-Spelare 1Din - Autohifi.se Sveriges bästa & billigaste bilstereoshop!

Har allt nödvändigt inkl Iphonedocka finns även med vit belysning.

Jag körde Keenwood för ett tag sedan funkade kanon med Iphone.
Nu har jag dock gått över till Ipad som huvudenhet med avancerad proc istället.

De verkar ju inte seriösa alls. Det finns ingen sida med namn/adress, tele. Vem som ligger bakom.
Bara nån länk till "certifierat". Inget F-Skattenummer. De kör Supporten på en mobil.
Hela Websiten verkar ihopsnickrad av ngn som är amatör. Stavfel, illa översatt.

Beskrivningar bjuder på rena humorn ; "KDC-4054UB CD-spelare lyser med enorm variation av utrustning"

Jag förmodar att firman går lite halvbra va? Gissar att de är en av de som "försvinner" i branschen.

Snygga till, lägg in info; affärer handlar om förtroende - jag får NOLL i förtroende här.
Ett bolag med en anställd, som säljs till samma gubbe och som också har en anställd.

Marknad, E-handel, Reklam & Konsultation i Sverige AB - Företagsinformation

De verkar ju inte seriösa alls. Det finns ingen sida med namn/adress, tele. Vem som ligger bakom.
Bara nån länk till "certifierat". Inget F-Skattenummer. De kör Supporten på en mobil.
Hela Websiten verkar ihopsnickrad av ngn som är amatör. Stavfel, illa översatt.

Beskrivningar bjuder på rena humorn ; "KDC-4054UB CD-spelare lyser med enorm variation av utrustning"

Jag förmodar att firman går lite halvbra va? Gissar att de är en av de som "försvinner" i branschen.

Snygga till, lägg in info; affärer handlar om förtroende - jag får NOLL i förtroende här.
Ett bolag med en anställd, som säljs till samma gubbe och som också har en anställd.

Marknad, E-handel, Reklam & Konsultation i Sverige AB - Företagsinformation

Går lite halvbra?
haha du är jävligt bra på gissningar, men jag skulle vara nöjd med det han tjänar det kan jag lova
och då tjänar jag ändå 500tkr om året.

Ingen behöver handla där om dom inte vill.
Handla från Mds som gått i konkurrs redan en gång, samma sak med BRL

• Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-28 10:54

Problemet jag hade när jag sökte 3rd party bilstereo för 6-7 år sedan var hur SVÅRT det var att hitta en som designmässigt var någorlunda nedtonad och stilren, utan en massa flimrande displayer, grälla färger och futuristiska fronter. Till slut var minimalismen mitt enda kriterium och jag hittade en utgående modell som jag slängde mig efter.

Ursprungligen av planB:

Problemet jag hade när jag sökte 3rd party bilstereo för 6-7 år sedan var hur SVÅRT det var att hitta en som designmässigt var någorlunda nedtonad och stilren, utan en massa flimrande displayer, grälla färger och futuristiska fronter. Till slut var minimalismen mitt enda kriterium och jag hittade en utgående modell som jag slängde mig efter.

Men tack...

Trodde det var jag som började bli gammal... Är alla bilstereo-designers 16-åriga grabbar som överdoserat på Jolt-cola? Varenda bilstereo jag tittat på ser helt smaklösa ut! Har nästan gett upp hoppet?

I min bil sitter en originalstereo som är ganska stor. Den har en nästan kvadratisk front men om man tittar på de flesta bilstereo-apparaterna så är fronten liksom smalare. Är det standardmått på sådana här saker?

Kommer faktiskt lite modeller då och då som är riktigt stilrena men dom flesta helst billiga modeller är plastiga och massa olika färger m.m.

Jag har alltid varit svag för Blaupunkt. Har en äldre San Diego (tror jag den heter) och den har ett gäng knappar (8 typ) och en ratt för att ställa volymen. Inte heller har den en massa blåa äckliga lysdioder överallt utan bara en schysst gul/orange bakgrundsbelysning på knapparna. Dessutom har den en grym mottagning, där orginalradion brusar och letar frekvenser så tuggar Blaupunkten glatt vidare. Tyvärr verkar det svårt att få tag i dem till ett vettigt pris och dessutom är modellprogrammet numera smalt (sist jag såg på hemsidan)

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-29 10:31

Jag har för mig att du köpte en 9-5a.
Då är det inte hur enkelt som helst att byta ut din nuvarande stereo, lite beroende på vilken modell du har. Om du endast har CD-spelare så har du AS1, och det innebär 4 högtalare och förstärkare inbyggd i stereon. Den går bra att byta mot många olika Dubbel-DIN-spelare. Jag vet att Kenwood bland annat har apparater som även funkar med rattknapparna.
Har du däremot CD _och_ Kassett så har du AS2 eller 3 och då är det svårare. Då är det nämligen en separat förstärkare vid passagerarens högra fot dit det går balanserade signalkablar från huvudenheten. För att sätta annan stereo i en bil med AS2/3 så krävs specialgrejjer.
Mitt tips är att du köper en sån här istället:
SAAB AUX | Anslut din musikspelare till bilen!
Då kan du köra din iPhone som om den vore cd-växlaren i bilen. I stort sett ingen kabeldragning, behåll originalstereon som funkar bäst med antennförstärkare och grejjer, samt att den är väldigt stöld-o-begärlig och få ändå bra möjlighet att koppla in en annan spelare och ändå få RDS-möjligheterna med trafikinformation osv.

Ursprungligen av bollman:

Jag har för mig att du köpte en 9-5a.
Då är det inte hur enkelt som helst att byta ut din nuvarande stereo, lite beroende på vilken modell du har. Om du endast har CD-spelare så har du AS1, och det innebär 4 högtalare och förstärkare inbyggd i stereon. Den går bra att byta mot många olika Dubbel-DIN-spelare. Jag vet att Kenwood bland annat har apparater som även funkar med rattknapparna.
Har du däremot CD _och_ Kassett så har du AS2 eller 3 och då är det svårare. Då är det nämligen en separat förstärkare vid passagerarens högra fot dit det går balanserade signalkablar från huvudenheten. För att sätta annan stereo i en bil med AS2/3 så krävs specialgrejjer.
Mitt tips är att du köper en sån här istället:
SAAB AUX | Anslut din musikspelare till bilen!
Då kan du köra din iPhone som om den vore cd-växlaren i bilen. I stort sett ingen kabeldragning, behåll originalstereon som funkar bäst med antennförstärkare och grejjer, samt att den är väldigt stöld-o-begärlig och få ändå bra möjlighet att koppla in en annan spelare och ändå få RDS-möjligheterna med trafikinformation osv.

Du är precis rätt ute! Jag har CD/kassett-varianten... och det var ju lite synd. Men jag litar på ditt kunnande till 100% och säger du att det här är bästa lösningen så är det det. Men jag tror inte jag orkar börja pilla med stereon för det.

Jag har kollat runt lite och det jag hade hoppats på är en sån där variant där en iPod/iPhone kunde liksom gömmas bakom panelen. Jag fick ju en iPod Nano av Apple i vintras och jag tänkte att den kunde få ligga där och ha det bra.

Tror jag kör på med CD en stund till då

Ps. Jag frågade om min bilmodell "Linear Bus" och vad det betydde i min Saab-tråd. Jag har fått svar nu och det är en variant av 9-5:orna med en speciell utrustningsklass. Egentligen är hela benämningen "Linear Business". För kännedom. Ds.

Mmm.... nej, tack. Men tack för visat intresse.

Om man nu pratar design-brister hos bilstereo-tillverkarna så har jag iaf hittat ett undantag:
Parrot ASTEROID - YouTube

Så ska det se ut!

Ursprungligen av iTiger:

Mmm.... nej, tack. Men tack för visat intresse.

Om man nu pratar design-brister hos bilstereo-tillverkarna så har jag iaf hittat ett undantag:
Parrot ASTEROID - YouTube

Så ska det se ut!

Parrot, där ser vi ngt genomtänkt.

Kan man handla på ngt vettigt ställe?

Edit; fanns ju på såväl Dustin som Netonnet osv...

Parrot, där ser vi ngt genomtänkt.

Kan man handla på ngt vettigt ställe?

Parrot.com Blog » Parrot ASTEROID available in North America

Finns på CDON.COm för 3000:-

Även på Pixmania, men de är ett känt strulbolag....

Finns på CDON.COm för 3000:-

Även på Pixmania, men de är ett känt strulbolag....

Ja, Pixmania ska man hålla sig borta från.
Kollade på CDONs sida och jag skulle nog kolla med CDON en extra gång om den finns i lager (eller eventuell leveranstid) innan beställning.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-30 18:32
Ursprungligen av keptang:

CDON

Hos CDON har jag flera hittat elektronik som antingen gått ur sortimentet hos andra ÅF eller på annat sätt varit udda. Allt i från numerisk del med blåtand till kaffekvarn.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-29 12:52

SAAB-aux är ju jättelätt att installera, betydligt enklare än att byta hela stereon iaf! Visserligen får man inte ipod-styrning, men med tanke på hur hopplöst töntiga de flesta eftermarknadsstereos ser ut så ser jag inte det som någon större förlust i jämförelse med att behöva ha ett japanskt fyrverkeri i panelen

Linear Business är en variant av Linear (snik) som är extrautrustad precis så mycket att försäljningspriset understeg 7,5 basbelopp, en vanlig gräns för tjänstebilar.

• Medlem
  • 2012-04-29 18:41

I en riktig bil, typ Dodge Viper behöver man ingen stereo, V10an levererar musik som nästan är bättre än hårdrock.

Ursprungligen av Dalle:

I en riktig bil, typ Dodge Viper behöver man ingen stereo, V10an levererar musik som nästan är bättre än hårdrock.

Skönt lyssna på den i 55 mil mellan Tjockhult och Götet.....

Ursprungligen av Dalle:

Det är lite OT, men i en Viper hör man inte ens V10an eftersom det är noll komfort och skydd från vind så har man öronen fulla av vindsus.
Amerikansk "ingenjörskonst".

• Medlem
  • 2012-04-29 18:52
Ursprungligen av keptang:

Det är lite OT, men i en Viper hör man inte ens V10an eftersom det är noll komfort och skydd från vind så har man öronen fulla av vindsus.
Amerikansk "ingenjörskonst".

Sant.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-04-29 19:57

Och när man kommer til macken blir man ruinerad.

1
Bevaka tråden