Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nedrullningsbar lista

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-27 11:56

Hej!

Försöker uppdatera vårt inarbetade projektsystem, göra det enklare och lite modernare. Men krävs lite tankeverksamhet i banor som jag inte är van med.

Vi har i dagarna bytt till FM 12, från tidigare FM 10.

Bakgrund:
Vi har 2 tabeller. En (tabell 1) med projekt där varje post är ett projekt. Den andra tabellen (tabell 2) är ett företagsregister, där varje post idag är en kontaktperson. Det betyder att Företag X kan finnas flera gånger. Varje företag har tilldelats en yrkesgrupp, ex målare.

Nu vill jag i tabell 1 kunna plocka in information från tabell 2.

Problem:
När jag i tabell 1 vill välja ex målare till projektet, vill jag få upp en nedrullningsbar lista (eller liknande lösning) på vilka målar-företag vi har i tabell 2. Jag lyckas endast få att listan visar SAMTLIGA företag.

När jag valt ex målar-företaget ZZ så vill jag få upp liknande lista men endast med de kontaktpersoner som finns i det aktuella företaget, så personens uppgifter som mail och telefon medföljer till projektlistan.

Jag är säker på att min önskan GÅR att lösa, jag kan dock inte lösa problemet på egen hand.

Tacksam för svar,
Tina!

Hur ser relationen ut mellan tabell 1 och 2? Du måste ha något fält i tabell 1 som hittar de relaterade posterna i tabell 2? Exempelvis att du har kolumnen "foretag_typ" som är satt till "målare" för varje person som är en målare. Ange samma värde i tabell 1 och välj att visa relaterade värden i listan. Se bifogad bild.

• Medlem
  • International user
  • 2012-04-30 08:25

Tack för svaret!
Du är inne på helt rätt väg. Men...

Jag har testat olika relationer utan lyckat resultat. Om jag använder Yrkesgrupp som relation, kan jag då ha FLERA yrkesgrupper per projekt? Ex målare OCH grävare?
Dessutom, hur gör jag det filter du har nämnt i bild-exemplet? Filemaker vill inte förstå MINA tankebanor, så jag behöver sno någon annans!

Mvh Tina!

Ursprungligen av TinaS:

Jag har testat olika relationer utan lyckat resultat. Om jag använder Yrkesgrupp som relation, kan jag då ha FLERA yrkesgrupper per projekt? Ex målare OCH grävare?

Nej du kan enbart spara ett värde per fält (om du inte använder repeterar data men det är inget jag förespråkar)
Om du ska kunna spara fler värden får du lyfta ur den informationen ur tabellen projekt och göra en ny tabell innehållande yrkesgrupper/personer anslutna till projektet. Då kan du spara ett i princip oändligt antal.

Ursprungligen av TinaS:

Filemaker vill inte förstå MINA tankebanor, så jag behöver sno någon annans!

Jag tror problemet kan ligga i att du har företag och personer registrerade i samma tabell. Om du gör likadant här - väljer att separera på dessa och har en tabell med företag och en tabell med personer så kommer det fungera bättre.

Då kan du först skapa en relation mot projekt > företag genom angiven bransch. Sedan kommer då alla relaterade personer för det företaget att visas om du gör en relation från företaget > person.

• Medlem
  • International user
  • 2012-05-08 08:36

Det där låter riktigt bra. Och enkelt svar också, tack för det!
Ska testas under dagen!!

1
Bevaka tråden