Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabb 1-2-3 hjälp om Apple TV

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-08 00:24

Funderar på at köpa en Apple TV åt en kompis som bor utomlands och jag åker på lördag. Han har en TV med HDMI ingång. Men måste Apple TV'n vara inkopplad via nätverk/router så att man strömmar via den?

Han har TV'n i ett rum, och routern i ett annat utan Ethernetkabel mellan dem. Om jag inte missat något så är det väl rätt kört då. Såvida han inte vill stöka i väggarna med 25-30 meter skärmad och dyr kabel

Tack på förhand!

• Medlem
  • 2012-05-08 06:26

ATV funkar alldeles utmärkt att köra trådlöst så länge man har en N-router. Den nya ATV 3 klarar av att streama 1080p-film utan problem. Det enda som kan ställa till det lite är om din kompis bor i ett stenslott från 1300-talet med 3 meter tjocka stenväggar, då kanske det inte funkar.
Var bor han, du kanske måste ha en annan stickkontakt än den svenska på den?

• Medlem
  • International user
  • 2012-05-08 10:00
Ursprungligen av Dalle:

Var bor han, du kanske måste ha en annan stickkontakt än den svenska på den?

Det är ju en vanlig apparatsladd så det torde inte vara några större problem att få tag på en passande sladd i närmaste el-butik.

• Avstängd
  • 2012-05-08 10:01

aTV "kräver alltid" ett WiFi nätverk mellan mellan aTV och iEnheter.
Nätverkskabel funkar också om iEnheterna kommer in på detta nät också vilket iofs också kräver WiFi någonstans på vägen... datorer kan ju också direktkopplas via nätverkskabel.
Mitt kabelnätverk har en AirPort ansluten så alla datorer och iEnheter mm går via Airporten till aTV.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-08 12:40

Tack för svaren. Nu till den svåra frågan. Är aTV värt pengarna? Kan man bara strömma via iTunes. Har förstått att man bara kan strömma iTunes format om man inte jailbreakar burken?

Har sett aTV på blocket med hårddiskar i. Men på applestore står inget att man kan sätta i en hårddisk?

• Avstängd
  • 2012-05-08 12:48

Tycker jag, men Boxee Box är ju ett bra alternativ.
aTV med hårdisk är gamla aTV1 som hade en 120GB HDD inbyggd.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-08 12:55

Så det går inte att ha en hårddisk till nya aTV? Ska man leta aTV1 i stället, eller har den många andra nackdelar?

Ursprungligen av Matsaki:

Tack för svaren. Nu till den svåra frågan. Är aTV värt pengarna? Kan man bara strömma via iTunes. Har förstått att man bara kan strömma iTunes format om man inte jailbreakar burken?

Den är definitivt värd pengarna, så billig som den är. Den strömmar allt som finns i iTunes + har AirPlay, så man kan använda exempelvis AirVideo från sin iPryl och spela upp på ATV:n. Även utan jailbreak kan man spela nästan alla mkv:er om man lägger in dem i iTunes med iFlicks, tar ungefär en minut per fil.

Så det går inte att ha en hårddisk till nya aTV? Ska man leta aTV1 i stället, eller har den många andra nackdelar?

Nej, den är ju liten som en handflata och har bara 8 GB lagring som den enbart använder till streamingbuffert. Internt så är ATV snarast som en väldigt strippad iPhone/iPod Touch med hdmi.

AppleTV 1 är väldigt gammal och mer begränsad i vad man kan spela upp, men den har en intern 2,5" hårddisk på 40 eller 120 GB. Eftersom den är en förtäckt mini-Mac så är den ganska modifierbar också. Har en liggandes i ett skåp hemma ifall någon skulle vara intresserad, men det är alltså ingen pryl jag skulle rekommendera för vanligt folk.

• Avstängd
  • 2012-05-08 13:19

Vill du koppla hårdisk(ar) via USB så tycker jag du ska fundera på en Boxee Box som funkar utmärkt till det mesta, även airplay mm.
Jag har även en sån + aTV3

Boxee - Watch Movies, TV Shows and clips from the Internet on your TV.

Säljs på Dustin Home, NetOnNet etc här i svedala...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-08 13:21

Vad ska du med bägge till?

• Avstängd
  • 2012-05-08 13:54

Vad ska du med bägge till?

Bra fråga... är väl prylnörd

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-08 13:28

Till 90% ska boxen användas till att strömma nedtankade program/tv-serier osv. De är ju oftast i mkv eller xvid format.

Till 90% ska boxen användas till att strömma nedtankade program/tv-serier osv. De är ju oftast i mkv eller xvid format.

Och då stänger vi den här tråden nu.

Vi diskuterar inte hur man får saker att fungera när det berör material som är nedladdat och omfattas av upphovsrätten.

Vänligen,
/ T

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-08 13:41

Då byter du antingen containerformat på filerna så de får ett iTunesvänligt format eller så jailbreakar du ATV och installerar Plex/XBMC.

Eller streamar via AirVideo och en iPhone/iPad/iPod, så gör jag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-08 13:58

Vem är inte det

>>zinned, så man kan bara byta containerformat på de flesta format som mkv och xvid? Man slipper alltså konvertera filerna?

Vem är inte det

>>zinned, så man kan bara byta containerformat på de flesta format som mkv och xvid? Man slipper alltså konvertera filerna?

MKV som regel ja, xvid nej (xvid är ju en codec, medan mkv är ett containerformat). Så länge själva videomaterialet är i x264/h.264 behöver man inte koda om filerna.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-08 14:06

Vem är inte det

Ja, så länge videofilerna innehåller en h.264-slinga så är det inga problem. Kolla in iFlicks / iFlicks på Mac App Store, fantastiskt program.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-08 14:07

Ingen expert, men tycker mig ha sett xvid i h.264 format många gånger? xvid, avi, mkv och allt vad det heter är en djungel :S

1
Bevaka tråden