Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam uppstart på Mac Pro, Mac OS X 10.7

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sjukt långsam uppstart sen jag uppgraderade till 10.7 på min mac pro.
Jag har 15 gig i ram och endast en system-disk som dessutom är nyformaterad.
Nån som vet om man kan slänga några preferenser eller nåt sånt eller nån form av workaround??
Känns som att systemet står och tuggar ett tag på nåt sätt.

Senast redigerat 2012-05-09 14:09
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-09 12:07

Är rätt startdisk vald? (Startup Disk under inställningar på en engelsk OS X)

Vad innebär "sjukt långsam"? Ungefär hur lång tid nu, och ungefär hur lång tid tidigare?

Tips:
Starta datorn i "Verbose mode" (genom att hålla nere Cmd-V när datorn startas), så ser du exakt vad som händer när datorn startas. Då kan du kanske få en ledtråd om var den "fastnar".

Jag har bara en startdisk. Det tar säkert 5 minuter innan "äpplet" kommer upp på kärmen. Innan dess är det bara grått. Ska testa Verbose. Tack!

Ursprungligen av [email protected]:

Jag har bara en startdisk.

Ja, men om ingen startdisk är vald under "Startskiva", så kan datorn t.ex börja leta efter andra startdiskar på nätverket, och då kan det ta lite extra tid.

Så även om du bara har en disk, kontrollera att den verkligen är markerad under "Startskiva".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-09 12:39

Är det bara vid uppstart den är seg? En allmänt seg hårddisk kan också vara en hårddisk som är på väg att ge upp/krascha.

Ja, inte ens vid omstart är den seg utan just bara när jag startar dator!

Ursprungligen av [email protected]:

Ja, inte ens vid omstart är den seg utan just bara när jag startar dator!

Du menar att det är stor skillnad på "kallstart" och omstart? Mycket märkligt. Det är ju samma procedur som körs.

Eller när du säger omstart, menar du kanske att väcka den från vila? För det är något helt annat än omstart.

Har du något inkopplat i USB?

Den är aldrig i vila. Jag är musikproducent och har rätt mycket via USB och firewire men det har ju inte varit nåt problem under 10.6 tidigare utan det är bara just nu med 10.7.3

  • Medlem
  • 2012-05-09 15:48

Har du aktiverat Filevault? Då blir uppstarten ruskigt seg.

Tack för hjälpen........det va tydligen bara att välja startdisk:))

1
Bevaka tråden