Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra bilder från kamera till mac dator - vilken program?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Canon EOS 40D och vill kunna överföra bilder direkt från kameran till MAC dator (OSX 10.7.4) på jobbet.
Vilken program fungerar?

Tacksam för hjälp.

/J

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 14:38

Bildinsamling, som följer med OS X, är nog det enklaste och simplaste programmet. Ett bra tips är annars att skaffa en kortläsare som du ansluter till USB-porten. En sådan kostar inte mycket nuförtiden, någon hundralapp som mest.

Beroende på vilken datormodell du har finns SD-kortsläsare inbyggd. Annars finns ju lösa kortläsare för en mindre summa pengar.

Eller så kopplar man in kameran med USB-kabel. (OBS att Canonkameror _aldrig_ dyker som usb-enhet på skrivbordet.

Tanka sedan in bilderna med:

Bildinsamling (Image Capture) finns medskickat i systemet som nämnts ovan. Kolla i programmappen.
eller
iPhoto klarar också av att importera.
eller
Graphic Converter (shareware - bra för all möjlig bildkonvertering i största allmänhet)
eller
Canons egna program som står omnämnda bland annat i den här tråden: http://www.99.se/os-x/241021-annu-macen-hittar-trad.html
eller något annat program som stöder bildinsamling (aperture, Lightroom...). Till och med direkt in i Photoshop tror jag.

Nu fungerade det, jag använde Bildinsamling.
Ni räddade min dagen!

Tusen tack!

/J

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 16:52

Canon 40D tror jag bara kör CompactFlash där av mitt tips om att köpa extern kortläsare. För nyare kameror med SD-kort är det bara att sätta minneskortet i kortläsaren som ofta är inbyggd.

• Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-11 17:46

Jag skriver inte för att låta som en papegoja nu.. eller, jo... det gör jag.

Saken är den att jag vill understryka förträffligheten av programmet Bildinsamling. Jag vet inte hur många OS X-användare som varit helt omedvetna om dess existens och dess förmåga att plocka bilder från kameror (ja, t.o.m. fjärrexponera vissa kameror), hämta bilder från iPhone och använda som mjukvara till istortsätt vilken flatbäddsscanner som helst.

• Medlem
  • International user
  • 2012-05-11 19:16

Bara jag som använder "Preview?" (vet inte vad den heter på svenska... förhandsgranskare?)
Funkar med allt man kopplar in till macen!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 19:18

Det använder du för att titta på filerna direkt från minneskortet, inte för att kopiera över dem till datorn och ev radera dem efteråt.

• Medlem
  • International user
  • 2012-05-11 19:29
Ursprungligen av jahve:

Det använder du för att titta på filerna direkt från minneskortet, inte för att kopiera över dem till datorn och ev radera dem efteråt.

Funkar ju utmärkt att dra över bilderna direkt till valfri mapp och radera. Vad menar du?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-11 19:37

Absolut, det fungerar utmärkt och dra över bilderna om man vill göra det. Men då använder du ju inte längre Förhandsvisning (Preview) utan Finder eller någon annan filhanterare.

Jag använder ingen programvara alls (förutom Finder), väljer att kopiera över från kortläsaren till färdiga mappar. Detta för att minska risken för korrupta filer. Sedan importerar jag bilderna från mappen (huvudmappen, min kundmapp eftersom jag fotar från flera kameror) till LR.

1
Bevaka tråden