Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns piltangenterna? Permanent typsnittsstorlek?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 15:31

Efter några veckor har jag redan hunnit bli galen på denna Ipad 2. Bruksanvisningen är totalt värdelös och många saker obegripliga och framför allt ologiska. Hur man skulle ta bort röda nålar på Googlekartan var en gåta. Jag fick söka på forum och till slut var det någon på Youtube som visade hur man gjorde. Dock på en Iphone men han påstod att samma gällde för Ipad. När jag följde hans instruktioner blev det stopp efter mitten. Det gick inte att ta bort nålen. Den försvann dock dagen efter av sig självt och jag vet fortfarande inte hur man tar bort dem. Varför så krångligt och idiotiskt?

Fråga 1: Var finns piltangenterna?
Fråga 2: Bokstäverna på webbläsaren är för små. När jag förstorar en sida blir det samma små bokstäver på den nya sidan och jag måste åter förstora upp bilden varenda gång jag kommer till en ny sida. Hur ställer man in permanent?

Senast redigerat 2012-05-11 16:54

1. Varför behöver du piltangenter? Om du t.ex ska förflytta dig inne i en text, så är det ju bara att trycka med fingret där du vill sätta markören.

2. Att sätta en permanent zoomnings-grad? Nej, det går nog inte. Någon annan har kanske något tips som kan lösa detta, men jag har aldrig sett någon sådan inställning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 16:44

Tack för svar. Jag har försökt sätta fingret flera gånger och misslyckas ständigt med att pricka rätt. Jag försöker nu igen och pricka in markören på webbadressen längst upp men det är stört omöjligt. Det finns hur mycket plats som helst för 4 extra tangenter nere vid hörnet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-11 16:53

Håll ner fingret över texten nån halvsekund så ser du ett "förstoringsglas" du kan dra runt lite som underlättar placering av markören

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 17:10
Ursprungligen av IngoX:

Håll ner fingret över texten nån halvsekund så ser du ett "förstoringsglas" du kan dra runt lite som underlättar placering av markören

Tack. Ska öva in mig på det men tycker att den är klumpig.

Senast redigerat 2012-05-12 05:12

Jag tippar på att du inte ens läst i bruksanvisningen....?

Du hittar den på datorn i iTunes under Hjälp uppe i listen, eller direkt på din iPad i webläsaren och längst ned i bokmärken.

Jag tippar på att det i den lilla folder som följer med iPad står var du kan hitta bruksanvisningen...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 17:18
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag tippar på att du inte ens läst i bruksanvisningen....?
Du hittar den på datorn i iTunes under Hjälp uppe i listen, eller direkt på din iPad i webläsaren och längst ned i bokmärken.
Jag tippar på att det i den lilla folder som följer med iPad står var du kan hitta bruksanvisningen...?

Det var det första jag tittade igenom men där finns absolut absolut ingen information av nytta. Typ "tryck på Ipadens knapp för att komma till huvudmenyn" och inget mer. Det som står där är sånt man redan lärt sig själv efter ett par dagars tryckande lite här och där. Inga ytterligare detaljer.

Nå, jag ska väl inte gnälla alltför mycket. En dålig padda är iaf bättre än ingen padda alls. Som navigator är den oöverträffad!

Senast redigerat 2012-05-11 17:34
Ursprungligen av vni:

Det var det första jag tittade igenom men där finns absolut absolut ingen information av nytta. Typ "tryck på Ipadens knapp för att komma till huvudmenyn" och inget mer. Det som står där är sånt man redan lärt sig själv efter ett par dagars tryckande lite här och där. Inga ytterligare detaljer.

Nå, jag ska väl inte gnälla alltför mycket. En dålig padda är iaf bättre än ingen padda alls. Som navigator är den oöverträffad!

Tja, detta står i alla fall i manualen (vilket var en av sakerna du frågade efter...) och mycket mer....

Citat:

Redigera text
Med Multi-Touch-skärmen kan du enkelt ändra i text du skrivit. Ett förstoringsglas på skärmen hjälper dig att placera insättningspunkten precis där du vill ha den. Genom att dra i handtagen kan du markera mer eller mindre text. Du kan också klippa ut, kopiera och klistra in text och bilder inom program och mellan program.

Så här placerar du in insättningspunkten: Tryck med fingret tills förstoringsglaset visas och dra sedan insättningspunkten dit du vill ha den.

Så här markerar du text: Tryck på insättningspunkten så att markeringsknapparna visas. Tryck på Markera om du vill markera ett intilliggande ord eller på Markera allt om du vill markera all text. Du kan också markera ett ord genom att dubbeltrycka. Dra i handtagen för att markera mer eller mindre text. I skrivskyddade dokument, exempelvis webbsidor eller mottagna brev, trycker du och håller för att markera ett ord.

Ett sätt att få aningen större text utan att behöva zooma m fingrarna är att rotera iPad'en till vågrätt/horisontellt läge. Då blir texten aningen större. Ett annat är att "dubbelklicka"/dubbel-tap'a på texten så blir den lite större. Annars är hela idén med iPad'en att man använder det taktila gränssnittet för att anpassa det man ser så som man vill ha det. Att detta dock inte går att låsa kan förstås ses som lite dumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 18:24
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Ett sätt att få aningen större text utan att behöva zooma m fingrarna är att rotera iPad'en till vågrätt/horisontellt läge. Då blir texten aningen större. Ett annat är att "dubbelklicka"/dubbel-tap'a på texten så blir den lite större. Annars är hela idén med iPad'en att man använder det taktila gränssnittet för att anpassa det man ser så som man vill ha det. Att detta dock inte går att låsa kan förstås ses som lite dumt.

Ja, minst sagt. De små bokstäverna är verkligen ett problem på paddan. På Google kartan är texten ofta fullständigt oläsbar och då har jag enligt optikern perfekt syn som bara 5 % av svenskarna överträffar, jag behöver inga läsglasögon. Hur farfar ska kunna se förstår jag inte. Google är tekniskt överlägsen Hitta och Eniro kartan men ändå använder jag nästan bara Hitta när jag är ute och kör. Den är egentligen gjord för Iphone och på Ipad trycker man på 2X och då syns allting bättre. Färgkontrasten mellan stad, skog, vatten etc är också tydligare på Hitta.

Ursprungligen av vni:

Ja, minst sagt. De små bokstäverna är verkligen ett problem på paddan. På Google kartan är texten ofta fullständigt oläsbar och då har jag enligt optikern perfekt syn som bara 5 % av svenskarna överträffar, jag behöver inga läsglasögon. Hur farfar ska kunna se förstår jag inte. Google är tekniskt överlägsen Hitta och Eniro kartan men ändå använder jag nästan bara Hitta när jag är ute och kör. Den är egentligen gjord för Iphone och på Ipad trycker man på 2X och då syns allting bättre. Färgkontrasten mellan stad, skog, vatten etc är också tydligare på Hitta.

Jag tror tyvärr att din optiker ljuger för dig. "perfekt syn" och att inte kunna läsa texten på en iPad går liksom inte ihop. Jag som ändå har synfel kan läsa texten på Googles kartor utan problem tex. ( vänta nu, ljuger min optiker för mig också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 17:12
Ursprungligen av jurassic579:

Jag tror tyvärr att din optiker ljuger för dig. "perfekt syn" och att inte kunna läsa texten på en iPad går liksom inte ihop. Jag som ändå har synfel kan läsa texten på Googles kartor utan problem tex. ( vänta nu, ljuger min optiker för mig också

Ursprungligen av onnyt:

Vad är det som är "Jösses". Både jag och BlackSMP skriver att vi har långt ifrån perfekt syn och vi har inga problem att läsa text på en iPad. Kan du inte läsa texten på iPaden så ligger nog problemet snarare hos dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-12 05:10

Det har jag redan läst och tycker den fungerar klumpigt. Ipads tangentbord har 40 tangenter och 4 st till skadar inte. Problemet med Apple, tycker jag, är att de ger oss så lite valfrihet. De har från början bestämt att så här ska det vara och inget mer. Med ett skärmtangentbord finns ju alla möjligheter i världen att låta användaren själv välja hur den ska byggas upp, åtminstone till viss grad.

Fortfarande står inget om hur man tar bort nålarna och hur texten ska kunna göras större permanent (går troligtvis inte). På Google kartan kan man öht inte förstora texten och där kanske jag ska lägga skulden mer på Google. En person med något sämre syn kan inte läsa vägnamnen.

Återigen vill jag säga att jag tänker behålla paddan och som navigator är den helt fantastisk

Senast redigerat 2012-05-12 05:30
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-12 07:09

Håller med dig i stort sett allt beträffande iPads tillkortakommanden men det där med att du inte kan läsa texten verkar ju lite konstigt. Jag har ibland själv problem med att läsa viss text, då åker läsglasögonen på och allt blir kristallklart. Tycker nog att du skall ta ett snack med din optiker igen om du nu kan läsa den här texten vill säga För övrigt använder jag hellre min MBP för att slippa den irritation som ofta infinner sig när jag kör på iPad. Som nämnts i många andra trådar här så är iPad hur cool som helst till vissa saker och till vissa andra inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-12 10:26
Ursprungligen av onnyt:

...Tycker nog att du skall ta ett snack med din optiker igen om du nu kan läsa den här texten vill säga...

Jösses

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-13 02:35
Ursprungligen av vni:

Jösses

Vad är det som är "Jösses". Både jag och BlackSMP skriver att vi har långt ifrån perfekt syn och vi har inga problem att läsa text på en iPad. Kan du inte läsa texten på iPaden så ligger nog problemet snarare hos dig

De röda knappnålarna är väl sökningar som du gjort. Klicka på knappen uppe till höger och sedan rensa så försvinner de

Att du har svårt att läsa texten om du har så bra syn som du säger fattar jag faktiskt inte. Jag har långt ifrån perfekt syn och har inga problem

Och texten följer med inzoomningen på kartan

Senast redigerat 2012-05-12 08:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-13 17:06
Ursprungligen av BlackSmp:

De röda knappnålarna är väl sökningar som du gjort. Klicka på knappen uppe till höger och sedan rensa så försvinner de
Att du har svårt att läsa texten om du har så bra syn som du säger fattar jag faktiskt inte. Jag har långt ifrån perfekt syn och har inga problem
Och texten följer med inzoomningen på kartan

Sista nålen försvinner inte. Det är korrekt att texten följer med inzoomningen - och blir ständigt oläslig.

Foto direkt på min Ipad 2:

Senast redigerat 2012-05-14 11:50
Ursprungligen av vni:

Sista nålen försvinner inte. Det är korrekt att texten följer med inzoomningen - och blir ständigt oläslig.

Vad är det för färg på sista nålen? Blå?

Ett annat tips: om du trycker in hemknappen och powerknappen (högst uppe till höger) samtidigt. Då tar ipaden en bild av din skärm som gör att vi kan förstå vad du menar. De foton som du lagt upp nu är inte direkt bra och säger inte mycket mer än att jag kan räkna pixlarna på ipadskärmen (vilket iofs är en intressant övning)

Sedan undrar jag varför du tog bilder av min kartbild? Vore det inte bättre att visa en bild från din iPad när du har kartorna framme? Speciellt om du ville visa på den sista nålen om inte försvinner.

Men om texten blir oläslig vid inzoomning så skulle jag vilja påstå (med ett visst mått av raljans) att antingen så har du en defekt iPad eller inte så bra syn som du påstår för texten borde definitivt vara läsbar.

När det gäller piltangenterna så saknar jag visserligen dem ibland när jag skriver längre texter och Ipadens stora svaghet är nog just att skriva längre texter. Men samtidigt så tycker jag inte att det finns plats för fyra piltangenter i de nuvarande tangentbordsraderna. I sådana fall så tycker jag att man skulle lägga till en extra rad ovanför de befintliga

Saknar inte piltangenter men jag skulle gärna ha en Tab-tangent

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-05-12 15:55
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Saknar inte piltangenter men jag skulle gärna ha en Tab-tangent

Vad vill du använda TAB-tangenten till? Nyfiken.

Ursprungligen av frazze:

Vad vill du använda TAB-tangenten till? Nyfiken.

På samma sätt som jag använder den i Pages på Macen. För att förflytta mig mellan Tab-steg. Kanske lite lyxigt med en tangent man bara avänder på ett sätt i textprogrammen men sån är jag...jag vill ha lite lyx

I inställningar, under allmänt -> hjälpmedel, hittar du funktionen zooma. Som zoomar in hela skärmen. Det kanske funkar för dig?
Under hjälpmedel går det också att ändra standardstorleken på text i några inbyggda program, inte kartor dock
En riktig navigator till paddan är annars att föredra (jag använder Navigon). Jag anser att den inbyggda är bra för att snabbt hitta något på kartan och få ett hum om vilken väg man kan ta. Den funkar när man promenerar, inte när man kör, i mitt tycke.

Kan man inte gå in i inställningar/allmänt/hjälpmedel/storText och slå på den.

Sedan att leta efter piltangenter...prova iAWriter, jag har för mig att det kör med lite tillägg till standardtangentbordet. Prova.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan man inte gå in i inställningar/allmänt/hjälpmedel/storText och slå på den.

Sedan att leta efter piltangenter...prova iAWriter, jag har för mig att det kör med lite tillägg till standardtangentbordet. Prova.

Lote snabb i tanken köpte jag den, kostar bara 7kr, för att testa. Det är en ren skrivmaskin så inga typsnitt eller annat men det går att spara till dropbox. Tyvärr kan den inte öppna filer från tex pages

För den riktigt seriöse kan jag rekommendera TabletLegal, en blog som drivs av en bunte advokater som sannerligen använder iPaden seriöst, mängder med produktiva tips osv..

TabletLegal | Archive

Skummat runt en stund och letat efter ngn bra ordbehandlare, inte hittat ngt än men...

ATT man inte hittar något beror till stor del på att man alltid använder standard-API'nnär man programmerar ihop
sina program; man anropar funktionen av att visa ett tangentbord - det blir ju givetvis då det "inbyggda" av Apple.
Det spar en hemskt massa tid för programmerare, de kan anropar hundratals "standard-byggklossar" hela tiden
och slipper sitta ner och återuppfinna hjulet hela tiden.

En del av dina problem med iPaden beror på att du antagligen försöker se den som en bärbar dator - det är den ju inte.
Jag har träffat folk som svär ve och förbannelse över iPad - tills man nämner att "om du gör si eller så så funkar det"...

Jag skulle vilja att du går in i inställningar som jag sa ovan och kopplar på "stor text", hur tycker du det fungerar?
Blir det bättre? Du hittar i inställningar/allmänt/hjälpmedel/StorText.

Fast stor text gäller bara anteckningar, kalender, mejl och meddelanden. Inte kartor.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-05-13 21:55

Sidonotering ang. att "pila" i texten:
Appen "Writing Kit" har en fiffig funktion i att man kan använda höger och vänster marginal som höger- och vänsterpil. Finurligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-16 07:59

Nu har jag haft den i 9 månader och förstoringsglaset är fortfarande en katastrof. 4 piltangenter + tab är det minsta man kan begära. Apples karta visar nu äntligen läsbar text - som man kan ställa in i 3 olika storlekar, har ställt in den största. Kartan har givetvis brister men den blir bättre allt eftersom tiden går. Dock existerar fortfarande inte Göteborg.

Senast redigerat 2013-02-16 08:27
Bevaka tråden