Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightroom: MBA jämfört med MBP?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-05-15 00:47

Jag har haft en Macbook Pro fram till för omkring ett halvår sedan när den brakade ihop. Nu sitter jag och väntar på de nya macarna innan jag köper nytt. Jag har dock en fundering innan jag köper som jag tänkte höra vad ni har för tankar kring. Det enda tungrodda arbetet jag använde min dator till var att redigera bilder i Lightroom samt en del Photoshop och ibland lite HDR i Photomatix. Exporteringar och en del annat gick alltid ordentligt segt (dock ingenting mot vilken tid det tar i Windows-datorn jag tillfälligt använder nu!).

Jag undrar nu om det verkligen är värt att köra Pro igen eller om det räcker med Air för att täcka mina behov av en kvick dator att arbeta i Lightroom med? Ingen vet ju säkert hur det ser ut med specifikationer på de nya macarna, men baserat på hur läget ser ut idag. Jag antar att MBA har en hastighetsfördel iom att det är SSD.

Jag spelar aldrig. Använder dock Firewire till ett par hårddiskar och ett ljudkort för inspelning, men det är inte hela världen om jag måste fasa ut mina Firewire-tillbehör mot usb.

Kort alltså: Pallar en MBA ordentligt Lightroom-arbete fint eller bör man köra MBP?

  • Avstängd
  • 2012-05-15 09:21

Beror på hur mycket minne du stoppar i imho... 4Gb är på gränsen så minst 8GB bör du ha... Har tyvärr ingen MBA så kan inte jämföra men min MBP flyter iaf LR på rätt fint.

Nu vet jag inte om det går att stoppa i mer minne i en MBA, men den har ju en SSD, men blir ändå en del swappande så vitt jag vet så borde bli långsammare än en dito MBP med 8GB RAM...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-15 10:01

En MBA räcker inte till riktigt. Det funkar men går sakta. Och det går inte att uppdatera RAM i efterhand.
Köp en MBP och installera 8 GB RAM.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-05-15 23:32
Ursprungligen av LaHe:

Beror på hur mycket minne du stoppar i imho... 4Gb är på gränsen så minst 8GB bör du ha... Har tyvärr ingen MBA så kan inte jämföra men min MBP flyter iaf LR på rätt fint.

Nu vet jag inte om det går att stoppa i mer minne i en MBA, men den har ju en SSD, men blir ändå en del swappande så vitt jag vet så borde bli långsammare än en dito MBP med 8GB RAM...

Ursprungligen av Konrad:

En MBA räcker inte till riktigt. Det funkar men går sakta. Och det går inte att uppdatera RAM i efterhand.
Köp en MBP och installera 8 GB RAM.

Tackar för tipsen. Blir nog MBP med 8 GB RAM. Det ryktas ju om både SSD och vanlig hårddisk i kommande MBP så man får väl hoppas på det, då kommer det nog gå undan ordentligt.

Lite sent, men Lightroom fungerar alldeles utmärkt även med 5D Mark II's filer på den gamla MBA'en. Däremot är skärmens gamut inte speciellt bra.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-06-13 01:54

Okej, då har jag fått lite svar. Tyvärr gjorde ju måndagens släpp att allt ställdes på ända

Jag är sugen på en 13" MBP 2.9GHz med 8GB RAM. Som sagt så ska jag använda datorn främst till fotoredigering i framförallt Lightroom, Photoshop och diverse annat halvtungt. Behöver jag ett ordentligt grafikkort för det, eller räcker det med HD 4000? Har det någon betydelse när jag inte spelar spel? Jag vill helst inte ha en 15" till nämligen.

Lightroom på hårddisken och 1280x800 är begränsningarna på den datorn. HD4000 klarar Lightroom rätt fint.

Kör förra gen. MBA. med 4 GB minne. Funkar finfint med LR och PS. Förut hade jag en MBP C2D 3 GB från 2006, och det snurrade på även där. Tycker det är lite hets på det här med prestanda. Dock är disken i MBA ett problem. Den interna är för liten, så då använder jag en USB-disk, och det tror jag blir till en flaskhals.

1
Bevaka tråden