- kainen
- Medlem ●
- Täby
Fick precis hem två nya flaskor:
WHISKYBASE - Bunnahabhain 1990 SS
WHISKYBASE - Port Ellen 1979 OB
Tror inte folien på Bunnan sitter kvar speciellt länge
Fick precis hem två nya flaskor:
WHISKYBASE - Bunnahabhain 1990 SS
WHISKYBASE - Port Ellen 1979 OB
Tror inte folien på Bunnan sitter kvar speciellt länge
avundan ökar . lucky bastard
själv ökar min Ardbeg samling stadigt ..
Och nu har mina Kilchoman Sherry Cask kommit... hämtas ut på posten på lunchen! Wohoo!
Vilka Ardbeg har du hunnit lägga till samlingen ännu Gotfredsen?
- Ardbeg Ten 1000ml (kommer ta tid att dricka - god men inte jätte god)
- Uigidahl 700 ml (snart tom - farligt god)
- Corrywrekan 700 ml (kommer gå åt på Wiskykväll min festmö och jag kommer ha med några vänner snart)
http://www.whiskybase.com/collection.php?userviewid=6551
sedan har jag önskat mig Aligator, Ugidahl & Corrywrekan i födelsedagpresent
inom loppet av 2 månader har jag 3 Ardbeg och inom 1 månad kommer jag förmodligen ha 3 till
då blir det 6 Ardbeg på 3 månader ... vilket imo är en stadig ökning
borde inte Supernova 2012 komma snart ???
Måste tillägga att jag aldrig har smakat en godare 4,5år gammal whisky!
vadå ? godare än Ardbeg ?
Skojjar du? Den är bättre än de flesta andra drickor i samma kategori för det priset.
Jag funderar allvarligt på att köpa en flaska till när den kommer till SB. (Fast jag redan har 2st).
Om du googlar på recensioner så såg jag nu att den har fått väldigt bra bemötande.
Om du är sugen kan jag skicka ett 3cl sample för 75kr inkl miniflaska och porto? (Självkostnadspris) PMa mig isf så fixar vi det
touché
lite OT fast ändå inte ...
Tjejen och jag skall ha Wiskykväll nästa vecka med några bekanta ... å det slog mig just att vi skall ju äta också .. vad för mat bjuder man på ihop med en Wiskykväll ? Förslag tack ..
Ni ska väl inte dricka whisky till maten?
Vill du ha förslag till mat före whiskyn (dvs: middag) eller tilltugg under whiskyprovningen?
(Inte för att jag kan komma med något som helst vettigt förslag till något av det:))
ja middag förslag före wiskyprovning ... kommer inte på något som passar ....
Ingenting kryddstarkt och ingen vitlök... då det förstör smaklökarna för whiskyn.
då är texmex och vitlöksbröd uteslutet
Annars så lät detta läckert!
Recept: Mat med rökig styrka : Allt om Whisky
seriöst det där var ju faktist något ... Wisky burgare .. varför inte
När vi har whiskyprovning brukar vi börja med den och äta efter. Tror att det är en bra idé. Vi har då ofta kört med något tema på maten som går i linje med provningen, t.ex. whiskysås eller liknande. Dom flesta tycker att en schysst köttbit efter provningen är det bästa tillsammans med något mustigt rödvin. Fisk blir ofta för mesigt men det kan ju vara en idé om ni nu ska äta innan själva provandet.
tack för tipsen .. det lutar faktiskt åt Wisky burgare ... känns rätt .
kan informera om att Ardbeg Burgarna (Wisky-Burgare) var MYCKET lyckade och uppskattades väldigt mycket.
En riktig fullträff helt enkelt.
Vi prövade
Ardbeg Ten (syrlig rökig nästan gränsen till sur disktrasa)
Ardbeg Ugidahl (obesegrad imo - perfekt balanserad rökig med sötma)
Ardbeg Corryvreckan (kändes som ugidahl utan sötman - krävs fler tester)
Laphroaig 10 YO (luktar fantatiskt men smakar inte lika mycket som den luktar - helt ok i smaken men man förväntar mer pga av den goa doften)
Paddy - (inte mycket doft men en mjuk len nötig smak)
Mackmyra Brukswhisky - (smakar vanlij, fat, halm men svår att svälja fick mina smaklökar att dra ihop sig ?. .. pH ??)
Min favorit var Ugidahl men majoriteten tyckte Laphroaig var bäst ...
kan informera om att Ardbeg Burgarna (Wisky-Burgare) var MYCKET lyckade och uppskattades väldigt mycket.
En riktig fullträff helt enkelt.
Vi prövade
Ardbeg Ten (syrlig rökig nästan gränsen till sur disktrasa)
Ardbeg Ugidahl (obesegrad imo - perfekt balanserad rökig med sötma)
Ardbeg Corryvreckan (kändes som ugidahl utan sötman - krävs fler tester)
Laphroaig 10 YO (luktar fantatiskt men smakar inte lika mycket som den luktar - helt ok i smaken men man förväntar mer pga av den goa doften)
Paddy - (inte mycket doft men en mjuk len nötig smak)
Mackmyra Brukswhisky - (smakar vanlij, fat, halm men svår att svälja fick mina smaklökar att dra ihop sig ?. .. pH ??)
Min favorit var Ugidahl men majoriteten tyckte Laphroaig var bäst ...
Det låter bra. Borde försöka prova i helgen:)
Har ramlat över en fruktansvärt bra Laphroaig som legat på refill sherryfat i 13 år. (Rökig och söt av sherryn... Som godis!)
gillar man Uigeadailen lär man gilla denna. Dyr va den inte heller!
WHISKYBASE - Laphroaig 1998 vW
Det finns ett fåtal flaskor kvar ifall någon är sugen
Förresten, finns det något recept på Ardbeg burgarna du kan lägga ut gotfredsen?
Jag körde på detta receptet - > Recept: Mat med rökig styrka : Allt om Whisky
kanske drog i lite extra Ardbeg än vad receptet sa men annars följde jag till punk och pricka ...