Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbetsflöde - integration - Ipad/Iphoto - Mac - Systemkamera

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har börjat fundera på hur jag får ihop Iphoto på Ipaden tillsammans med Macen och min nya systemkamera. Finns det någon som har funderat igenom detta eller har några bra länktips?

Använda RAW?
Editera på Ipaden och få över ändringarna till Macen och samtidigt få över orginalfilerna?
Annat?

Hjälp:)

Fungerar det inte med iCloud?

Jag vet inte. Kanske. Kan det vara så enkelt som att använda fotoströmmen?

Tänkte inte ens på det:D

Får göra ett experiment om det fungerar med RAW

Edit: hittade detta som fick mig att tänka... Nu ska jag experimentera. Tack för iden!

Citat:

Ok, just a sec, I have to take back what I said. I just got to thinking about the various possibilities, and some of what I said was wrong. So I made a few tests. It seems that Photostream actually does have RAW support, but only in one direction. If a RAW file is imported to a Mac, via iPhoto or Aperture, the it's placed into Photostream as RAW. Any other Macs with Photostream turned on will receive the RAW file, while iOS devices will see a reduced size jpeg in the Photostream. The interesting thing that I didn't expect is that the same thing happens with RAW files imported to an iPad via the CCK. RAW is imported to the library, placed in Photostream, and Macs get the RAW, while iOS devices get reduced jpegs. Edits made to RAW photos in iPhoto for iOS and saved to the camera roll appear as jpegs everywhere in the Photostream, however. So depending on your workflow, let's say you import RAW files to your iPad, make edits in iPhoto (or any other app) and save back to the camera roll. You'll be able to open Aperture and see BOTH the Original RAW and the edited jpeg in the Photostream. Again, this is more a feature of Photostream which can be taken advantage of in Aperture. It doesn't matter what iOS editor you use.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte. Kanske. Kan det vara så enkelt som att använda fotoströmmen?

Jag vet inte heller /: ) Men det kan fungera. Mig veterligen så kan bilderna bara sparas i 30 dagar, vilket inte är optimalt.

30 dagar gäller bara för IOS-devicen. På Macen så sparas bilderna ner på hårddisken och blir kvar där. De lagras i händelser som namnges "Bildström - maj 2012" och så vidare.

Det verkar bli riktigt bra. Jag använder Camera Connection-Kit för att föra över RAW-bilderna på Ipaden. Sorterar och raderar där via Iphoto. RAW bilderna förs automatiskt över till min Mac Mini och bildströmmen där. Det gör att jag får över på permanent och backuppat media.

Om jag redigerar en bild på Ipaden så sparar jag ner den i kamerarullen och då landar också den redigerade bilden i bildströmmen och kommer över till Minin samtidigt som jag har kvar originalet i RAW.

Det här kan nog fungera riktigt bra. Varför tänkte jag inte på det på en gång:) Återigen, tack för "kicken"

Det som jag saknar är att kunna tagga bilderna på Ipaden, vilket jag gärna skulle göra.

Här kommer en bild från helgen. Inte min bil men jag skulle gärna ha den:)

Jag använder också Camera Connection Kit och det är sååå smidigt. Jag redigerar några redan där med en app som heter SnapSeed, sedan använder jag bara Bildinsamling för att tanka över filerna från iPaden när jag synkar då och då. Går aldrig via iPhoto.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag använder … en app som heter SnapSeed.

Ett tag tänkte jag att NIK software hade varit ett bra uppköp för Apple. Deras U-Point teknologi är en Apple-ig fräsch approach och de har många etablerade program inom många fotoområden: Color Efex, HDR Efex, Silver Efex, Viveza, Dfine...

Tänk Aperture med NIK-teknologi integrerat på ickeförstörande metadatanivå. Just nu tar det emot lite att skapa en 100 MB sidanom-tiff för alla plugjusteringar.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag använder också Camera Connection Kit och det är sååå smidigt. Jag redigerar några redan där med en app som heter SnapSeed, sedan använder jag bara Bildinsamling för att tanka över filerna från iPaden när jag synkar då och då. Går aldrig via iPhoto.

Den verkar intressant, jag kollade nyss upp den på AppStore. Tack för tipset. Man kan ha nytta av pitebor ibland:)

Edit: tack för tipset. Lite ovant användargränssnitt men trevlig app

Senast redigerat 2012-05-17 10:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Den verkar intressant, jag kollade nyss upp den på AppStore. Tack för tipset. Man kan ha nytta av pitebor ibland:)

Edit: tack för tipset. Lite ovant användargränssnitt men trevlig app

Har bott över 30 år i Luleå, så det kanske är därför du gillar mitt tips.

Lånar tråden.

Hittade en intressant app som heter Photo2StreamFolder. Den låter mig välja vart jag ska spara bilderna som hamnar i bildströmmen. Jag valde i detta fall dropbox och helt riktigt dök fotot upp i dropbox när jag tog en bild med min iPhone.

Nu tänkte jag även testa att flytta iPhoto-biblioteket men vet inte riktigt om jag vågar. Det är max på ett par GB, inte alls stort. Men om jag nu någon gång ändrar en bild i iPhoto när jag inte har internet access, ballar det ur då? Kanske vettigast att använda tex Hazel/Automator/Applescript som flyttar filerna till dropbox?

1
Bevaka tråden