Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skumt ftp-problem

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har satt upp en macosx server och det mesta funkar väl som det ska nu, men en sak begriper jag inte.
När jag vill lägga upp sidor från dreamveawer via programmets inbyggda ftp-klient så händer inget. Servern kontaktas och det ser ut som om dokumentet sparas, men när man kollar på servern ligger bara den gamla versionen av dokumentet kvar. Att hämta från servern går dock bra.

Provar jag att skicka upp sidan med exempelvis Transmit funkar allt som det ska. Sidorna sparas på servern utan problem.

Gjorde också ett desperat försök att testa webdav. Då gick det finfint att spara sidorna på servern, men inte att hämta något.

Är ju inte helt säker på att det är serverns fel, men med tanke på att jag tidigare inte haft några problem med dw:s ftp mot min gamla se/30 med netbsd så riktas mina misstankar mot x server.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-02 15:00

Vad fungerar om du kör ftp från terminalfönstret?

Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Har satt upp en macosx server och det mesta funkar väl som det ska nu, men en sak begriper jag inte.

Funkar såväl att hämta som att skicka om jag gör det från terminalen. Såväl med ftp som ncftp.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-02 15:33

Jag tror inte det är osx-serverns fel, möjligen ett kofigureringsfel.
Installerade min x-server hemma förra veckan, så jag har inte använt ftp så mycket.
Kollade son snabbast att de "rena" ftp-program jag har fungerar.
Har inte använt Dreamveawer sedan Eldkvarn brann.
GoLive har någon liknande funktion, har du testat om den funkar?

Hälsningar
Richard

Citat:

Funkar såväl att hämta som att skicka om jag gör det från terminalen. Såväl med ftp som ncftp.

Nepp, eftersom jag inte har Golive. Nåväl, tills jag klurar ut vad som orsakar eländet får jag väl skicka upp filerna med annan ftp-klient. Om ingen annan har en lösning.
Kanske ska fimpa dw:s inställningsfiler helt och hållet och köra från scratch.

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-02 20:24

Testade nyss GoLive. Gjorde alla inställninga från scratch i GL.
Fungerar med OSX-servern.
Det är nog ingen du ide att börja från noll och se att allt blir rätt.

Richard

Citat:

Nepp, eftersom jag inte har Golive. Nåväl, tills jag klurar ut vad som orsakar eländet får jag väl skicka upp filerna med annan ftp-klient. Om ingen annan har en lösning.
Kanske ska fimpa dw:s inställningsfiler helt och hållet och köra från scratch.

Huttade alla inställningar och satte upp en ny sajt, men till ingen nytta. Lika illa som förut.
Är det någon som testat dreamweaver mot en osx server och fått det att funka?

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-02 20:43

Vad står det i loggen på OSX servern?
Om jag förstår dig rätt får du inget felmedelande i klienten.

Citat:

Huttade alla inställningar och satte upp en ny sajt, men till ingen nytta. Lika illa som förut.

När jag laddade upp en fil i terminalens ftp såg det ut så här:
webadmin/include_http_get_vars_to_variables.php b _ o r webadmin ftp 0 * c

När jag försökte ladda upp en fil som hette blopp.html i dw såg det ut så här:
webadmin/_mm a _ i r webadmin ftp 0 * c

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-02 21:36

Skall titta närmare på problemet imorgon. Daxs för Dennis Leary på Femman.

Återkommer,

Richard

Citat:

När jag laddade upp en fil i terminalens ftp såg det ut så här:
webadmin/include_http_get_vars_to_variables.php b _ o r webadmin ftp 0 * c

När jag försökte ladda upp en fil som hette blopp.html i dw såg det ut så här:
webadmin/_mm a _ i r webadmin ftp 0 * c

Kolla om du kan göra inställningar för ftp i DW.
Ställ in "Använd passivt FTP-läge (PASV)"
"Use Passive FTP mode"

Använder redan passivt, och har provat aktivt utan framgång (fast det kan bero på att jag inte konfat routern och servern för det).

Provade precis med golive och det funkar utmärkt. Kanske dags att flytta tråden till porgramvaruforumet.

Citat:

Jag har visserligen inte kört Dreamweaver mot OSX-server, men problemet du beskriver med filer som inte laddas upp fast det verkar så osv. har jag råkat ut för från och till mot andra plattformar.

Det händer inte lika ofta med Dreamweaver MX som tidigare, men det förekommer. Med den förra versionen fick jag var och varannan dag gå in och plocka bort filer på servern för att jag skulle kunna lägga dit uppdateringar. Att skriva över befintliga filer lät sig icke göras.

Slutsatsen är därför att problemet kanske ligger i Dreamweavers FTP-klient.

/Göran

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 13:45

Håller fullständigt med.
Nu har jag testat flera olika FTP-klienter från olika plattformar mot OSX servern utan problem.
Har dock inte testat DW, jag har den inte, men jag har svårt att tänka mig att servern skulle vara orsak till att DW inte fungerar, då allt annat jag testat fugerar utmärkt.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Jag har visserligen inte kört Dreamweaver mot OSX-server, men problemet du beskriver med filer som inte laddas upp fast det verkar så osv. har jag råkat ut för från och till mot andra plattformar.

Det händer inte lika ofta med Dreamweaver MX som tidigare, men det förekommer. Med den förra versionen fick jag var och varannan dag gå in och plocka bort filer på servern för att jag skulle kunna lägga dit uppdateringar. Att skriva över befintliga filer lät sig icke göras.

Slutsatsen är därför att problemet kanske ligger i Dreamweavers FTP-klient.

/Göran

Dreamweavers FTP-klient är tyvärr usel. Jag som kör OS X Server har haft enorma problem dels med långa filnamn (som idioterna som programerat DW FTP-klient valt att ersätta med andra kortare namn!), dels med WebDAV som låser filer och som inte verkar hantera att man inte vill låsa filer på servern då flera jobbar på samma site, och dels med att rättigheter blir fel och dels med vanlig FTP (filer verkar laddas upp i samband med att man ansluter till servern, men de flyttas inte dit vilket en nedkoppling, ny uppkoppling och refresh avslöjar) och dels med konstiga tecken i filnamn ditpetade av korkade sekreterare som inte fattar att filnamn på webbserver inte får innehålla åäö. DW byter ut även dessa tecken till andra.

Problemet kvarstår även mot UNIX-servrar av okänt märke och ftp/web-demon och Windows servrar (IIS), så det tyder på att problemet är i DW.

/Ola

Då tackar jag för benäget bistånd och lägger dw i papperskorgen tills vidare, samt gläds åt att jag till slut lyckats lösa de problem med min serverinstallation som var av krångligare art .

Citat:

Då tackar jag för benäget bistånd och lägger dw i papperskorgen tills vidare, samt gläds åt att jag till slut lyckats lösa de problem med min serverinstallation som var av krångligare art .

Det är iofs synd att kasta Dreamweaver helt bara av den orsaken. I de flesta andra avseenden är det ett fantastiskt program och det har sparat mig mycket arbete sedan 1998 då jag började använda det.

/Göran

Menade inte att jag skulle göra mig av med det helt, men tills det kommer en uppdatering som gör programmets ftp användbar så kör jag med andra alternativ.

1
Bevaka tråden