Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.7.4 har släppts!

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-05-12 00:15

Jag har själv Samsung 470, vilket är i princip samma disk som Apple sätter i sina maskiner med SSD. Då skippar jag nog TrimEnabler även den här gången.

Ursprungligen av mattiL:

Jo, den fungerade i 10.7.3 också, men det behöver inte automatiskt betyda att den fungerar i 10.7.4, men nu har jag testat och sett att det funkar.
Jag har kört med Trim Enabler i 10.6 och 10.7 utan problem.

Min Intel har inte GC vad jag kan minnas, men stöder Trim.

Ursprungligen av mattiL:

Jo, den fungerade i 10.7.3 också, men det behöver inte automatiskt betyda att den fungerar i 10.7.4, men nu har jag testat och sett att det funkar.
Jag har kört med Trim Enabler i 10.6 och 10.7 utan problem.

Min Intel har inte GC vad jag kan minnas, men stöder Trim.

Alla SSD har garbage collection inbyggt - av varierande sort.

Sen ersätter inte garbage collection TRIM utan är ett komplement till det. Rekommenderar alla med icke-Apple SSD att använda TRIM-enabler.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-12 06:51
Ursprungligen av Korsriddaren:

Gjorde den inte det tidigare? Är det safe att aktivera Trim genom 3:epartstillägg nu, och vad är vinsten om man har en disk med inbyggd GC?

Hur vet man att en disk har garbage collection?

• Medlem
  • 2012-05-12 12:51

Det brukar respektive tillverkare ange under specifikationer för disken. Vanligtvis på tillverkarens hemsida.

Ursprungligen av onnyt:

Hur vet man att en disk har garbage collection?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-10 21:07

Tidigare versioner än 10.1.102.64 spärras. Varför inte 10.2 Apple? Den versionen av Safari kommer ju ändå bara till Maccar med Intel så jag tycker att de lika gärna varit lite hårdare.

Märkligt att man sitter här och är tacksam att systemet äntligen fungerar fullt ut nu, som det gjorde innan Lion. Dvs jag kan utan workarounds använda även smb-servrarna i nätverket nu…

• Medlem
  • 2012-05-10 22:48
Ursprungligen av Stinky:

Märkligt att man sitter här och är tacksam att systemet äntligen fungerar fullt ut nu, som det gjorde innan Lion. Dvs jag kan utan workarounds använda även smb-servrarna i nätverket nu…

Vilka problem har du haft med det tidigare? Har du nån tråd på gång om det?

I övrigt har jag hört att 10.7.4 gjorde datorn seg och att det inte går att öppna InDD på filservrar längre. Dålig uppgradering för mig, mao,

Skumt...på jobbet har vi kört Lion-Macar mot smb-servrar sedan Lion kom. Detta måste gälla många tusentals arbetsplatser runt jorden. Skulle inte Lion generellt lira fint mot smb-servrar så skulle Apple ha mycket, mycket stora problem :-).

Ursprungligen av Stinky:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-10 23:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Skumt...på jobbet har vi kört Lion-Macar mot smb-servrar sedan Lion kom. Detta måste gälla många tusentals arbetsplatser runt jorden. Skulle inte Lion generellt lira fint mot smb-servrar så skulle Apple ha mycket, mycket stora problem :-).

Er SMB-lösning vara ju enklare än lösningen på Stinkys jobb?

Åh, otydligt från mig, smb-problemen har inte varit generella, men vissa smb-servrar har inte dykt upp eller betett sig oberäknerligt i Lion. Support har inte kunnat hjälpa. Just nu vet jag bara att allt funkar perfekt igen, för första gången på ett halvår...

Ursprungligen av ill_chrill:

Nu har de löst det: Download Capture One

• Medlem
  • 2012-05-19 18:27

Är det 100% safe nu då?

Ursprungligen av onnyt:

Är det 100% safe nu då?

Det kommer aldrig att bli "100% safe" att installera drivrutiner - oavsett leverantör. Jag har däremot själv bara haft lyckade installationer av TRIM-enabler.

Så länge man har backup är det värsta som kan hända att man får installera om systemet.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det kommer aldrig att bli "100% safe" att installera drivrutiner - oavsett leverantör. Jag har däremot själv bara haft lyckade installationer av TRIM-enabler.

Så länge man har backup är det värsta som kan hända att man får installera om systemet.

Hur kan du kalla ett ful-hack som trim-enabler för drivrutiner‽

• Medlem
  • 2012-05-19 18:53

Nå? Hur blir det?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-19 19:57

Trim Enabler är inte en drivrutin, den ändrar några bytes i en kext för att tillåta OS X att använda SSD'er som inte Apple installerat, denna justering kan man göra själv med en hex-editor om man nu absolut vill, instruktioner finns på nätet.

Men Trim Enabler gör det enklare..

Man bör dock ha i åtanke att det mycket väl kan finnas en god anledning till att det att det är så det än så länge fungerar. Det kan vara någon så litet som att det fungerar i de allra flesta fallen men för en promille resulterar i datasallad. Kör du dessutom HFS+ som inte är så noga med att kolla att saker stämmer så kanske du inte ens märker det.

Ursprungligen av mattiL:

Trim Enabler är inte en drivrutin, den ändrar några bytes i en kext för att tillåta OS X att använda SSD'er som inte Apple installerat, denna justering kan man göra själv med en hex-editor om man nu absolut vill, instruktioner finns på nätet.

Men Trim Enabler gör det enklare..

Nu är det så att de flesta drivrutiner på OS X laddas via kernel extension (kext). Detta är en av anledningarna till att kärnan är en hybridkärna (till skillnad från t ex Linux monolitiska kärna). Finns bra information om monolitiska-, mikro- och hybridkärnor på engelskspråkiga Wikipedia.

Se nedan från ihackintosh.com:

Citat:

What is KEXT?
KEXT stands for Kernel Extension, this means that whatever needs to run in the kernel (OS core) environment can be written as extension and then loaded, even after the OSX has finished loading, this mostly answer the needs for hardware drivers.

Enligt: What is kext,Where is kext, how to Install kext. | OSX86 Basics

• Medlem
  • International user
  • 2012-07-16 00:07

Chrome har blivit oerhört segt för mig efter denna uppdatering.
Verkar inte vara ensam dock, Google Grupper

• Medlem
  • 2012-07-16 14:00

Är det bara hos mig, eller har ni likadant? (Har uppdaterat till 10.7.4)

Samma här (fast på engelska då).

Alla program uppdateras inte i varje systemuppdatering.

Bara för att OS X har versionsnummer 10.7.4 så måste inte Finder (och alla de andra programmen som ingår i OS X) ha samma versionsnummer.

Skivverktyg har sin version, Adressboken har sin version, Finder har sin version... osv...

Men tillsammans utgör de OS X 10.7.4.

Senast redigerat 2012-07-16 15:49
  • Avstängd
  • 2012-07-16 15:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bara för att OS X har versionsnummer 10.7.4 så måste inte Finder (och alla de andra programmen som ingår i OS X) ha samma versionsnummer.

Är nog som Jesper å Joakimo säger...

Senast redigerat 2012-07-17 08:35
  • Medlem
  • 2012-07-17 00:42

Intressant, för om jag minns rätt från den gamla goda OS9-tiden, så höll alltid Finder samma versionsnummer som själva systemuppdateringen. Däremot var det andra delar i systemet som kunde ha andra nummer. Jaha, där ser man.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skivverktyg har sin version, Adressboken har sin version, Finder har sin version... osv...

Men tillsammans utgör de OS X 10.7.4.

• Avstängd
  • 2012-07-16 14:53

Samma här, fast i "Om den här datorn" står det 10.7.4

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 15:28

Dock borde väl alla som kör OS X 10.7.4 ha samma Finder-version?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-16 15:35
Ursprungligen av zinned:

Dock borde väl alla som kör OS X 10.7.4 ha samma Finder-version?

Alla har samma version, ja.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 09:12

Näh....? Visst hade Finder och System olika versionsnummer under MacOS?

• Medlem
  • 2012-07-17 17:04

Ja, systemfilen brukade släpa efter, men Finder hade samma versionnummer som själva uppdateringen om jag inte minns fel.

Ursprungligen av kenjon:

Näh....? Visst hade Finder och System olika versionsnummer under MacOS?

Bevaka tråden