Tänk på att du snart kan kasta blodtrycksmedicinen
Många saker hänger bättre ihop på Mac.
Sköt t ex om din "adressboken" i macen. Alla program som behöver en adresss (iChat, Mailprogram (inte bara det inbyggda utan ALLA mailprogram(utom Microsofts Office)) använder adressboken. Fyll på namn, adress, telefonnummer etc.
På en PC spar man sällan sådana saker - man raderar ju hela burken med några månaders mellanrum. På Macen kan adressboken leva kvar i åratal.
Skaffa bra backup är ett annat ofta eftersatt ämne.
bra backup kan vara hundra olika saker.
Själv har jag Time Machine (automatisk backup i systemet); räddar en från "fasen, den mappen låg ju här i förra veckan)
uppepå TM har jag en extern disk dit allt kopieras varje natt och
Som "hängsle och livrem" har jag en tjänst i USA som heter Backblaze, alla filer kopieras till en jätteserver i USA.
jag är alltså skyddad mot pajjad disk, slängda mappar av misstag och brand/översvämning och stöld/inbrott....
Backblaze (det finns flera tjänster) kostar 35:- i månaden....
Lär dig hur man hanterar filer på Macen.
Pc-sättet är att importera alla sina bilder till en mapp och jobba med filen hela tiden. man drar och släpper osv.
mac-sättet är att man lägger allt i ett program (iPhoto t ex) och sedan jobbar man genom programmet.
var filen finns, vad den heter osv är INTE intressant.
Och sist; lycka till. Förstå att du numera har en Mac, du har inte en PC längre. Försök inte i alla lägen säga
"Jamen, skit, det kunde jag ju på min PC." ibland ÄR det annorlunda, ibland sämre, oftast mycket bättre....
Skiter det sig finns vi här.