Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste jag betala för en app både i Mac App Store och i App Store för iOS?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har nyligen skaffat en iPad. Har tidigare köpt iReal b på min Mac från App-Store, och jag betalade långt över 100 spänn för appen. Såg nu att iReal b även finns för iPad på App-Store, men då måste jag betala för appen igen! 55 kr! Ska det vara så? Jag har ju redan betalat för Appen en gång då jag köpte den till datorn? Är det någon här som har ett bra svar på detta?

Senast redigerat 2012-05-22 08:44

Nej, appen är universell, så det dras inga 55 kr igen om du laddar ner den till din iPad.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, appen är universell, så det dras inga 55 kr igen om du laddar ner den till din iPad.

Stämmer det verkligen? Det handlar om en tidigare köpt Mac-app, inte iPhone.

Ja, om man tidigare köpt till iPhone, så kan man ladda ner iPad-versionen, utan att betala på nytt.

Men om man tidigare köpt till Mac, så får man betala igen för motsvarande iOS-app. Det är två helt olika App-stores, utan någon automatisk licens-koppling mellan Mac-version och motsvarande iOS-version.

Det är möjligt att det finns enstaka undantag, där licensen ger tillgång till både Mac-versionen och iOS-versionen, men det är inte generellt.

Ursprungligen av Capeman:

Det där stämmer inte. Om man har köpt en UNIVERSAL app till iPhone så är det kostnadsfri att ladda ner SAMMA app till iPad och vise versa .... Det är för att det är SAMMA .. exakt SAMMA app man tar ner .. och det kostar aldrig att ta ner samma app igen ...

Däremot om man köper en App till iPad som tex heter ... Hej for iPad så är den Appen enbart utvecklad för iPad ... då kommer det INTE vara SAMMA app man tar ner om det finns en som heter Hej for iPhone ...

och ännu mindre om det nämns som ovan att en app finns för Mac App Store eller iOS App Store ... det är två helt olika webbshoppar och två helt olika appar du köper ...

Så för att svara trådskaparen .. Du har inte betallat för Appen . Du har betallat för Ipad Appen och nu önskar du köpa Mac Appen .. det är två helt olika program ... som båda tagit mycket lång tid att utveckla och 100 spänn ÄR småpotatis för den mängd tid utvecklare läger på att ta fram mjukvara ..

Själv har jag i mitt senaste projekt lagt ner snart 4000 Arbetstimmar ... och det är inte ovanligt att detsamma gäller för andra utvecklare ..

Din inställning fungerar inte därför att det vore precis som att säga att nu har jag betallat för lätt mjölken så nu vill jag att ni bjuder mig på 1 liter mellan mjölk också ... Det är två helt olika produkter som både förtjänar olika prislappar och olika betallningar ..

Är det ett spel till din dator du köpt innan får du tyvärr betala de 55 som det kostar till paddan.

Tack för snabbt svar!

Det är två olika butiker, två olika appar.
Du måste betala för båda.

Hade det varit så att du köpt en app till t.ex. IPhone så kan du också ladda ner den på din iPad, utan att behöva betala för det.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-22 11:21
Ursprungligen av andersmacnilsson:

Ska det vara så?

Ja tills den dagen Apple möjliggör köp av en app oberoende av plattform. Med dagens system behöver man bara betala för de appar man behöver, för vissa räcker det med Pages och iPhoto i datorn och då slipper de betala för iOS versionerna. Så det finns fördelar med dagen system.

Missade helt att det handlade om en Mac-app. Sorry.

1
Bevaka tråden