Om Lion inte startar, så prova med att installera om det, borde fixat till de flesta problemen.
MEN som onnyt säger, har du ingen backup? Börja därifrån isåfall.
God morgon Onnyt och Mattil, tack för svar.
Har tidigare ställt min fråga på ”MacWorld Forum” utan svar.
Mac’en startade plötsligt inte. Start Ikonen snurrade runt på svart skärm. Ingen tidigare symtom på problem. Bor på Gran Canaria och lämnade den till Mac’s representant i Las Palmas med startskivan Snow Leopard i CDintaget. På några minuter hade dom ”lyckats” formatera om hårddisken. Hade då en helt tom dator med ny användare. Skickade Mac’en till Mac Stockholm, som inte kunde återskapa tidigare användare. Snow Leopard var installerat och Mac’en fungerade som vanligt.
Har sedan installerat Lion 10.7.4 och min bokföring/korrespondens genom en backup ”Jotta”. Hade ingen annan backup. Mac’en nu helt OK.
Ej TimeMachine eller iCloud. Kommer efter att jag återfått mina Bilder och Adressboken att installera iCloud parallellt med Jotta, som fungerat bra.
Lyckligtvis har jag alla mina Photos, Adressbok och Musik kopierade till min iPhone.
Musiken har jag överfört till Mac’en genom programmet iRip.
Photostream (bildström) i iPhoto är inte aktiverad, då iCloud inte är installerat.
Vid installation av iCloud rekommenderas att man först backar upp datorn. Därför har jag väntat med installationen tills jag har alla Bilder m.m.uppbackat.
Är rädd att de få nya bilder jag har i iPhoto skall skriva över Bildbiblioteket i iPhone.
Tacksam för hjälp, Johan