Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 3 vägrar koppla upp sig mot wifi?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 20:11

Av någon anledning så vägrar min nya iPad koppla upp sig mot mitt wifi, nätverket dyker upp i listan med full täckning, den tar emot lösenordet utan problem, men sedan är det bara en "boll" som står och jobbar bredvid nätverksnamnet, inget mer händer, inga felmeddelande, ingen wifi symbol tänds?

Jag har testat att:
1: Återställa nätverksinställningarna på iPaden
2: Uppdatera firmwaren på min Airport Extreme
3: Starta om Airport Extreme
4: Växla mellan WEP och WPA2 Personal

Har ni några tips så vore jag mycket tacksam, börjar bli lite grinig på det här nu:)

Kan tilläggas att jag/vi har en iPad g1, två iphones, en imac och en macbook pro som alla kopplar upp sig utan problem, det är bara iPad 3an som trilskas.

Startat om iPad?
Testat mot annat trådlöst nät?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 20:16

Omstart Ja, hjälpte inte.
Andra nätverk Nej, har inga andra att välja på för tillfället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 20:38

Nu även testat att stänga av säkerheten helt på det trådlösa nätverket, ingen skillnad.

Återställ den utan säkerhetskopia. Fungerar det så kan du testa att återställa med säkerhetskopia. Fungerar det inte med säkerhetskopian så får du synka in allt igen.

Fungerar inget av ovan så måste du testa annat wifi.

Fungerar inte det heller så är det service.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 20:48

Skall testa detta!

Om nu inget biter och den måste in på service, funkar det då att lämna in den till Macsupport trots att den är köpt på Apple Store i New York, det är väl världsgaranti på den?

Ursprungligen av Docko:

Skall testa detta!

Om nu inget biter och den måste in på service, funkar det då att lämna in den till Macsupport trots att den är köpt på Apple Store i New York, det är väl världsgaranti på den?

Mig veterligen ska det gå bra.

Det är inte världsgaranti på iPhone, iPad vet jag inte (och hittar ingen vettig info om det heller), du får nog kolla upp det med Macsupport om du inte får igång den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-27 21:16

Återställning hjälpte inte:(

Ursprungligen av Docko:

Återställning hjälpte inte:(

Då är det bara ett annat nätverk som ska testas innan service.

vad har du för isp/modem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-28 16:42
Ursprungligen av +Pine+:

vad har du för isp/modem?

Comhem, Netgear CG3100, det trådlösa sköts dock av en Airport Extreme.

Åkte ner till Macforum idag för att se vad dom hade att säga om det, testa först med deras wifi, funkade direkt, dom tog dock in den för att kika närmare på det, håller tummarna:)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-05-28 18:10

Jag hade samma problem en gång, det visade sig att Routern körde med NAT (något jag stängt av tidigare).

Ursprungligen av Docko:

Comhem, Netgear CG3100, det trådlösa sköts dock av en Airport Extreme.

Åkte ner till Macforum idag för att se vad dom hade att säga om det, testa först med deras wifi, funkade direkt, dom tog dock in den för att kika närmare på det, håller tummarna:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-28 19:00
Ursprungligen av blueser:

Jag hade samma problem en gång, det visade sig att Routern körde med NAT (något jag stängt av tidigare).

Tack för tipset, NAT är dock avstängt i min Airport Extremen redan.
Det jag inte kan förstå är varför alla andra enheten kan ansluta utan problem, iPhone 4S, 3GS, iMac, iPad 1, Macbook Pro m.m. men inte nya iPaden...

ok. jag tror det beror på "LAN IP" inställningarna du har.

Logga in på din Netgear CG3100 och gå in under "LAN IP". Kolla under "Starting IP address" och "Ending IP address".

Förmodligen har routern delat ut "för många" lokala ip adresser, ökar du detta värdet under "Ending IP address" bör ditt problem försvinna. Exempelvis ändra 192.168.0.10 till 192.168.0.30. Lite halvbuggad router ibland men detta bör fungera för dig.

EDIT: tror verkligen inte det är något fel på iPaden - ditt CG3100 är boven.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-28 21:08
Ursprungligen av +Pine+:

ok. jag tror det beror på "LAN IP" inställningarna du har.

Logga in på din Netgear CG3100 och gå in under "LAN IP". Kolla under "Starting IP address" och "Ending IP address".

Förmodligen har routern delat ut "för många" lokala ip adresser, ökar du detta värdet under "Ending IP address" bör ditt problem försvinna. Exempelvis ändra 192.168.0.10 till 192.168.0.30. Lite halvbuggad router ibland men detta bör fungera för dig.

EDIT: tror verkligen inte det är något fel på iPaden - ditt CG3100 är boven.

Låter rimligt! Dock gick jag in och kollade mina inställningar under LAN IP, den stod på från 192.168.0.10 till 192.168.0.29, alltså 19 ipnummer att gå på och om jag uppfattade den sidan rätt så är "endast" 12 stycken upptagna (om man räknar i listan under DHCP Client Lease Info), det borde alltså finnas lediga nummer, eller?

Nja. Tror routern utgår från den högsta adressen. Testa att öka rangen när du har iPaden tillbaka. De kommer inte att hitta ngt fel på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 01:31

Sätt din CG3100 som Slave så använder du AP Extream istället fullt ut!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-29 10:04

Precis som ni skriver ovan så blir symtomen sådana om den inte får någon IPadress från en DHCPserver (man kan testa med att sätta en manuell IPadress).
Varför är scopet så litet som 30? Sätt 50 till 200 så räcker det ett tag, och det finns utrymme under 50 och över 200 för fasta IPadresser till servrar, skrivare, routers etc.

Jag håller med 20hz ovan:
Stäng av alla nätverksfunktioner i Netgearen, och använd den enbart som ett modem. Använd din Airport Extreme som router fullt ut i stället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 11:37

En kompis ringde mig i morse om just samma problem som TS har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 15:57
Ursprungligen av +Pine+:

ok. jag tror det beror på "LAN IP" inställningarna du har.

Logga in på din Netgear CG3100 och gå in under "LAN IP". Kolla under "Starting IP address" och "Ending IP address".

Förmodligen har routern delat ut "för många" lokala ip adresser, ökar du detta värdet under "Ending IP address" bör ditt problem försvinna. Exempelvis ändra 192.168.0.10 till 192.168.0.30. Lite halvbuggad router ibland men detta bör fungera för dig.

EDIT: tror verkligen inte det är något fel på iPaden - ditt CG3100 är boven.

Ok, nu fick jag hem den från Macforum och som ni trodde så hittade dom inga fel på den.
Testade därför att öka ip numren på Netgear modemet till 192.168.0.50 , gjorde dock ingen skillnad:(

Ursprungligen av 20hz:

Sätt din CG3100 som Slave så använder du AP Extream istället fullt ut!

Hur gör jag detta utan att sabba hela mitt nätverk, har hur mycket som helst inkopplat och Netgear modemet är inte direkt användarvänligt:)

Ursprungligen av 20hz:

En kompis ringde mig i morse om just samma problem som TS har.

Återkom gärna om han får någon lösning på det!

Ursprungligen av Docko:

Hur gör jag detta utan att sabba hela mitt nätverk, har hur mycket som helst inkopplat...

Enkelt uttryckt:
- Stäng av NAT i CG3100.
- Du slår på de funktioner som idag är avstängda i Airport Extreme.
- Dra en nätverkskabel från CG3100 till Airport Extreme.
- Allt som idag är kopplat till CG3100 kopplar du till Airport Extreme i stället.
- Airport Extreme sköter allt i nätverket. CG3100 agerar endast modem.

Men om du berättar i detalj vad "hur mycket som helst inkopplat" innebär, och hur det är kopplat idag, så kan du nog få en mer detaljerade råd och tips.

Ursprungligen av Docko:

...Netgear modemet är inte direkt användarvänligt

Och just därför är det kanske bättre att bara köra den som ett modem, och ha all router-funktionalitet i Airporten i stället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 16:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enkelt uttryckt:
- Stäng av NAT i CG3100.
- Du slår på de funktioner som idag är avstängda i Airport Extreme.
- Dra en nätverkskabel från CG3100 till Airport Extreme.
- Allt som idag är kopplat till CG3100 kopplar du till Airport Extreme i stället.
- Airport Extreme sköter allt i nätverket. CG3100 agerar endast modem.

Men om du berättar i detalj vad "hur mycket som helst inkopplat" innebär, och hur det är kopplat idag, så kan du nog få en mer detaljerade råd och tips.

Tack för guiden!
Tror dock jag får svårt att lösa det, både min CG3100 och min AE Extreme har alla nätverksportar fulla:(
Mitt system ser ut som följer, CG3100 står i min TV-bänk efter som Comhemuttaget sitter där, den modem är kopplat min TV, BD-spelare, Boxee Box + en kabel som går vidare till min AE Extreme som står i hallen, till den är min iMac, Nas och WD TV Live även kopplad... har alltså ingen möjlighet att koppla allt till min AE.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-29 16:39

Inte läge att dumpa CG3100 och köpa en 8-portars switch istället?

Ursprungligen av mattiL:

Inte läge att dumpa CG3100 och köpa en 8-portars switch istället?

I stället? Hur skulle det fungera?

CG3100 behövs fortfarande för sin modem-funktion. Det blir lite svårt att få en switch att agera modem.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-29 21:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I stället? Hur skulle det fungera?

CG3100 behövs fortfarande för sin modem-funktion. Det blir lite svårt att få en switch att agera modem.

OOPS, jag kanske skulle läst lite ordentligare..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 18:10

Verkar som att jag löste den genom att ange en statisk ip istället för dhcp:)
Eller kommer det ställa till något för mig?

Vad säger Com Hem? De (vi) har ju support på Netgear modemet, ring support på 0771-55 00 00 och kolla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-29 19:55
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vad säger Com Hem? De (vi) har ju support på Netgear modemet, ring support på 0771-55 00 00 och kolla.

Hohohoh, Comhemsupporten, den var bra!;) Eller trampade jag på ömma tår nu? Ser att du är från Ö-vik och där sitter väl Comhemsupporten? Kanske bara gäller mig men mina erfarenheter av supporten är inte särskilt bra, Comhem är bra så länge allt funkar (vilket det oftast gjort för mig) men när något strular är jag inte särskilt imponerad.

Bevaka tråden