Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

airport extreme endast 3 portar, lösning?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av The Real Viking:

(null)

Låter inte detta som en xserver?
Tyvärr tillverkas inte dessa längre,

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Låter inte detta som en xserver?
Tyvärr tillverkas inte dessa längre,

Jodå, visst låter det som en xserve och jag vet att det inte tillverkas längre…
Men den föreslagna QNAP liknande modellen kunde vara lika stor som en vanlig NAS och inte en bamse som xserve + att den drar mycket mindre energi än xserve. Apples modell får gärna vara baserat på A5 eller A6 chip och vara stilren som övriga Apple produkter… Men det stannar nog kvar som en dröm…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-19 21:05

Normalt får du bara ett IPnummer av din Internetoperatör. Och den första enhet du slår på snor det numret (Expressen eller larmet). Har du en operatör som supportar dej med mer än ett IPnummer funkar det.

Ska köpa en 8-portars gigabit switch just pga det begränsade antalet portar i Airport Extreme – spelar det någon roll om jag kopplar Extremen full, och sätter switchen i det sista uttaget och sen fortsätter koppla in i switchen, eller om jag kopplar switchen i första uttaget på Extremen och sen uteslutande kopplar in allt i switchen..?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 12:31
Ursprungligen av Stinky:

Ska köpa en 8-portars gigabit switch just pga det begränsade antalet portar i Airport Extreme – spelar det någon roll om jag kopplar Extremen full, och sätter switchen i det sista uttaget och sen fortsätter koppla in i switchen, eller om jag kopplar switchen i första uttaget på Extremen och sen uteslutande kopplar in allt i switchen..?

Det har absolut ingen betydelse, du kan använda dig av alla tillgängliga portar både i APE'n och i switchen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-05-31 12:37
Ursprungligen av Stinky:

Ska köpa en 8-portars gigabit switch just pga det begränsade antalet portar i Airport Extreme – spelar det någon roll om jag kopplar Extremen full, och sätter switchen i det sista uttaget och sen fortsätter koppla in i switchen, eller om jag kopplar switchen i första uttaget på Extremen och sen uteslutande kopplar in allt i switchen..?

Inte mycket, men sätter du två enheter på AE som samtidigt har trafik mot enheter som sitter i switchen får de dela på 1GBit eftersom du bara har en sladd till switchen. I ett hemnätverk har det sällan någon betydelse, men jag skulle ändå satt allting i switchen och lämnat två portar tomma på AE.

Toppen, tack! Och det blir ingen som helst skillnad i hur ingångskällorna behandlas i nätverket, alla tilldelas ip via HDCP på "lika villkor"... Inga problem som kan uppstå just pga att man använder router + switch?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-31 12:42
Ursprungligen av Stinky:

Toppen, tack! Och det blir ingen som helst skillnad i hur ingångskällorna behandlas i nätverket, alla tilldelas ip via HDCP på "lika villkor"... Inga problem som kan uppstå just pga att man använder router + switch?

DHCP, inte HDCP

Nej, inte mer än det som Json_81 säger nedan. Men samtidigt så har man ofta, i hemmet, mer praktiska saker att ta in i ekvationen...så som smidig kabeldragning etc. Då är det viktigare.

Thanks y'all för god hjälp! Ciscon + ett gäng nya cat6-kablar beställda.

Bevaka tråden