Jag är ganska foto- och videointresserad. Över medel.
Jag är också lite så, att om det händer något speciellt så har jag gärna grejor med och ser om dokumentationen kan leda fram till något.
Huvudkamera är Canon 5D mkIII, sen har jag en Canon Legria HF G10 (bättre consumer camcorder) och 2 GoPro. Jag har lite olika stativ, kan vi väl säga; tänk att jag privat är en entusiast som är noga med bilden.
Som exempel kan vi ta en dag på Liseberg 2011. Dotter på 2.5 år dikterar takten på sitt första riktiga besök. Båda Canonkamerorna är med, men hur gör man?
Vill jag ha en bra film så krävs det att man är aktiv med videokameran. Eftersom allt är oregisserat, så måste man täcka mycket för att kunna berätta en bra historia sen (inte små klipp till musik, utan målet är en "riktig" film där folk pratar som har kontinuitet).
Men om jag filmar hela tiden, kommer jag att kunna knäppa de där få ögonblicken med min 5D, som sen skall in i boken som ges bort till familjerna till jul?
Detta jonglerande belastar. Skall jag ensam "täcka" något, så känns det som jag väljer antingen eller.
Jag kan ärligt säga att jag mer än en gång (två gånger tror jag tänkt tanken på att reducera allt mitt fotande och filmande till iPhonen. Jag brukar tänka det mest på skoj, eftersom kicken av lättnad kittlar.
Så otroligt kravlöst och så sjukt produktiv man skulle vara. Allt geotaggat och backuppat automatiskt. Mycket mindre tid vid datorn för management och redigering.
Väldigt mycket skulle hålla tillräckligt bra kvalitet för målpubliken.
Jag frågar mig ibland varför jag fotar och filmar. Vet inte riktigt svaret. Men en stor del för mig, är att dela med sig av upplevelser. Den biten klarar iPhonen bra. Den är otroligt mycket mer effektiv än mina andra kameror.
Nån mer än jag som har "fina" bilder på datorn som inte många har sett, samtidigt som man med sin iPhone lyckat sprida mer vardagliga bilder till hela sin Facebook-vänkrets? Vänners vänner.
Sen är det ju så: de bilder som jag nu lyckas ta med mina "riktiga" kameror (som om telefonkameran inte är riktig, liksom) har kvaliteter som aldrig skulle kunna nås med små sensorstorlekar och ett fast 29mm f2.8.
Viktiga ögonblick som dokumenterats där jag tog två steg tillbaka för att få exakt rätt storlek och utseende på oof highlights i bakgrunden...
Men ändå... att bara använda iOS...