Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musik i molnet med iCloud

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste precis om icloud och blev nyfiken på om det kan vara lösningen till mitt önskemål.

Jag söker ett sätt att kunna spela musik via Itunes men inte behöva lagra musiken på datorn för att spara plats.Jag har väldigt mycket musik, och jobbar även mycket med wav-filer för musikproduktion och film-filer för filmproduktion, så jag skulle gärna vilja spara utrymmet på datorn till det.

Först funderade jag på om det gick att ha itunes musikbibliotek med alla filer på en extern hårddisk, men jag fattar inte riktigt hur itunes ska kunna koppla till den...
Kan Icloud vara en lösning?
Om jag förstod det rätt så går allt inom icloud via en bas-mapp. Vart är den mappen? Är det något som kommer ta utymme på datorn, eller är det den mappen som svävar runt i syberspace med (gratisversionen) 5 GB's utrymme?

Sen förstod jag det också som att det inte finns ute för alla länder än, USA var väl det enda...
Nån som hört nåt om planer på när det tar sig vidare till andra länder?

Du kan ändra platsen för ditt bibliotek genom att gå in i Preferences, Advanced. Där borde du även kunna välja en plats på en extern hårddisk om du har valt att ha allt på en sådan.

iCloud är inte den lösning du söker. Det fungerar inte på det sättet att du kan ta ut en specifik plats i "molnet" där du sparar vilka filer som helst. Där finns bara plats för musik du har i ditt iTunes (hanteras automatiskt), men som du redan uppmärksammat så fungerar inte den funktionen i Sverige. Det är bara Apple som kan tänkas ha ett datum för när det kan bli tillgängligt här. Det är som med allt annat en rättighetsfråga och som måste komma efter förhandlingar mellan Apple och rättighetsinnehavarna.

1
Bevaka tråden