Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS på extern FW hårddisk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-02 19:21

Ska ta och lågnivåformatera min dator efter att jag upptäckt lite fel på disken. I dagslägen har jag 2 partitioner med OS 9 på ena och 10.2.6 på andra.

Min fråga: Eftersom jag bara använder OS 9 till handelsbanken så undrar jag om jag kan installera OS 9 på min externa Firewire HDD från Lacie? Kan jag i så fall även boota upp med OS 9 från den. Jag menar, sen när Handelsbanken kommer med en OS X lösning så är det ju bara att använda den driven till något annat.

Hur skulle ni göra & vad funkar? Ska kanske tillägga att jag har en TiBook 400, om det nu skulle diffa mellan olika datorer vad man kan göra.

Fredrik

Jo, just det: Tänkte göra detta i kväll, så desto tidigare jag kan få ett svar, desto bättre.

Senast redigerat 2003-07-02 19:40
  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-02 20:03

Jag har själv en TiBook 400 som jag har en LaCie FW 180 GB, med både OS 9.2.2 och OSX 10.2.6.
På den interna 10 GB disken har jag OSX Server installerad.
Kopplar i FW-disken och går in i Startup Disk och väljer om jag vilket OS jag vill starta på.

Fungerar alldeles utmärkt.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo

Hur skulle ni göra & vad funkar? Ska kanske tillägga att jag har en TiBook 400, om det nu skulle diffa mellan olika datorer vad man kan göra.

Fredrik

Jo, just det: Tänkte göra detta i kväll, så desto tidigare jag kan få ett svar, desto bättre. [/B]

• Medlem
  • 2003-07-02 21:15

Helt suveränt, tack för ditt svar. Då kan jag alltså formatera HDD'n utan att bocka för att man ska installera drivisar för OS 9 på den då eller, alltså den jag enbart ska ha OS X på?

Ska bli skönt att slippa åbäket..

/F

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-02 21:30

Visst kan du det, men som extra säkerhet valde jag att kunna boota i OS9 från den externa, istället för att gå via OSX/Classic.

Hälsningar
Richard

Citat:

Helt suveränt, tack för ditt svar. Då kan jag alltså formatera HDD'n utan att bocka för att man ska installera drivisar för OS 9 på den då eller, alltså den jag enbart ska ha OS X på?

Ska bli skönt att slippa åbäket..

/F

• Medlem
  • 2003-07-03 20:46

Jag valde att inte lägga drivruterner för OS 9 på den internat HDD'n som jag nu har OS X på. Detta medförda att i OS9, nu på extern drive, så kunde jag inte välja OS X som startdisk när jag råbootat i 9'an. Löste det genom att dra ut den externa driven. Fick på nåt sätt för mig att det blev bättre prestanda utan OS9 rutinerna.

/F

• Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-03 21:07

Det skall inte göra någon skillnad. Testade detta för ett tag sedan (väldigt ovetenskapligt).
Jag har även en LittleAl (PB 12") som inte kan boota i OS 9, så den interna driven har inga OS 9 bootblock. När jag kör den från en extern hårddisk med OS boot inlagda, märktes ingen skillnad. Nu kör jag OSX på PB Ti400 så en jämförelse blir inte rättvis.
Det viktiga är när allt kommer omkring, att det fungerar för dig och du är nöjd, oavsett vilken lösning du valt.

Hälsningar
Richard

Citat:

Jag valde att inte lägga drivruterner för OS 9 på den internat HDD'n som jag nu har OS X på. Detta medförda att i OS9, nu på extern drive, så kunde jag inte välja OS X som startdisk när jag råbootat i 9'an. Löste det genom att dra ut den externa driven. Fick på nåt sätt för mig att det blev bättre prestanda utan OS9 rutinerna.

/F

1
Bevaka tråden