- LaHe
- Avstängd ●
För att vara noga så ska den ju faktiskt inte vara så himla mycket snabbare än iPad 2. A5X är ju egentligen samma CPU som innan, bara upphottad grafik.
Absolut rätt... jämförde ju med min gamla 1:a :-/
Jag som skall ha en i nästa vecka har två vägar att gå
a) Köpa ipad 2; lite billigare, men sämre kamera, sämre skärm kortare laddtid.
b) ipad3, dyrare men bättre skärm, bättre kamera, längre laddtid.
i mitt fall blir det b, skärmen är värt otroligt mkt när det kommer till att pilla med text och ritningar.
Det som är så speciellt med forum, på både gott och ont är att man kan få folk att argumentera för att tex skärmen på iPad3 minsan är bra efter att ha skrivit just det... Alla som läst mitt inlägg borde ganska snabbt inse att jag värdera de olika nya funtionerna och kommer fram till att just skärmen är det som är bra. Sedan skriver jag att de andra förbättringarna inte har något värde för mig. Till slut går jag igenom det jag tycker är försämringar. Sammantaget kommer jag fram till att 3:an inte är värd att uppgradera till om man har iPad 2. Och jag är jag och ingen annan är jag..;)
Jag har sedan full förståelse för att man kan resonera på ett annat sätt. Även om jag undrar hur mycket tro vissa saker är. Ta detta med den nya processorn. Att den skulle vara så där väldigt mycket snabbare är nog mycket en känsla snarare än vetskap. Men i praktiken spelar det kanske inte så stor roll. Huvudsaken är ju att man är nöjd.
Jag sitter här med min 2:a och den nya och funderar på om jag inte borde behålla 2:an och lämna tillbaka den nya(till arbetsgivaren). Med stor sannolikhet behåller jag dock den nya. Varför?
- Skärmen, SKÄRMEN..;) är bättre.
- Jag inbillar mig att kanske, kanske kommer det någon app eller någon situation där just hastigheten kan vara till nytta
- Känslan av att ha den nya... Här tror jag många har svårt att erkänna att vi är förtjusta i att ha det senaste och istället argumenterar sig blå för olika förbättringar. När allt handlar om status, prylgalenskap och habegär...
Jag har haft min i en och en halv månad nu. Det är väldigt märkligt hur man börjar ta skärmen för givet - det är inte direkt så att jag sitter varje dag och förtjusas över iPaden, utan det är snarare så att texten ser ut som lego på alla andra skärmar.
Och trots att jag haft iPad i två år nu så är det först nu som jag försöker peka och scrolla på magasintryck, när jag inte tänker mig för. Jag inbillar mig att min hjärna helt enkelt sorterat in iPaden i samma kategori som allt annat tidningstryck. Jag har varit på vippen att arkivera den i en pärm en gång också.
Har nu under tre dagar använt iPaden intensivt. Tycker mig se att den drar mer ström. Det kan vara marginellt, det kan vara inbillning. Men jag brukar inte vara helt ute och cykla när det gäller sådant här. Min slutsats är att det är skärmen som drar. Om jag sitter på långa möten och har skärmen igång så tror jag den drar mer. Klart mer. Men, jag låter det vara lite osäkert. Det är svårt att göra dessa jämförelser utan att låta sig luras.
Jepp, panelen i iPad 3 drar mer ström, A5X-processorn likaså. Batteriet har 50% mer kapacitet, vilket ska kompensera. De tester jag sett har visat på 10 timmar precis som vanligt, möjligen att den överkapacitet som iPads normalt har är något lägre (i något test räckte nya iPaden ungefär 10:20 medan iPad 2 klarade 10:40, dvs bara 20 min bättre än specarna).
Jag har iaf pressat min på långresor och har ingen anledning att tvivla på batteritiden, 10 timmar verkar man kunna krama ur den.
Jag sitter och funderar på en ny iPad. Vill helst inte lägga för mycket pengar dock, så valet är mellan 16 och 32GB WiFi-modell. Ni som har 16GB-versionen av den nya iPad'en tycker ni att det räcker för era behov eller har ni ångrat er?
Jag kommer själv inte att lagra några mängder med spel på den. Mest användbara appar och pdf-dokument, kanske någon film vid tillfälle.
Jag sitter och funderar på en ny iPad. Vill helst inte lägga för mycket pengar dock, så valet är mellan 16 och 32GB WiFi-modell. Ni som har 16GB-versionen av den nya iPad'en tycker ni att det räcker för era behov eller har ni ångrat er?
Jag kommer själv inte att lagra några mängder med spel på den. Mest användbara appar och pdf-dokument, kanske någon film vid tillfälle.
Jag har 16 GB-versionen och har inte ångrat mig ett dugg. Har allt jag behöver på den och har 4,7 GB ledigt. Dock har jag varken musik eller filmer på min. Musik har jag i datorn och i iPhone, och filmer streamar jag via Plex. Har 27 appar utöver standardapparna installerade, inklusive stora appar som t ex iMovie, iPhoto och GarageBand, 14 eböcker i iBooks och 46 PDFer i iBooks och UPAD.
Håller med Capeman. Har också 16 GB. Börjar kanske bli lite fundersam nu när jag har Ipaden som första enhet i mitt fotograferingsflöde med min kamera. Då är jag och nosar på de sista två GB.
Men normalt sett så har jag inga problem och min installation påminner om Capemans
Som du känner nu, nej. Nackdelen är väl att om du kommer att känna annorlunda om en månad eller två är det för sent att ändra sej.
Jag tycker det är bättre att lägga sej ett snäpp högre än vad jag tror är "lagom". Då har jag lite att växa med...
Utrymmeskraven på en iPad beror helt och hållet på vad man ska göra på plattan.
Själv köpte jag 16GB iPad 1 och var snål så jag köpte 16GB iPad2 men nu drog jag till på 64GB iPad 3 ;D sitter man och spelar på plattan behöver man lite utrymme.
Jag hade 16 GB iPad1, 32GB iPad 2 och nu 64GB iPad 3 (mest för att de var de som fanns för tillfället).
Min 3:a används som airplay "musikserver" så jag hade inte tackat nej till 128GB egentligen.
En sak att komma ihåg är att HD-filmer ser så grymmt fina ut på nya displayen. Så ska ni ut och resa och vill ha en film eller så så räcker inte 16GB långt. Minst 32GB säger jag.
Kanske en verkligt märklig serie frågor till er som nu har en 3:a men jag har inte hållt mig ajour med apple den senaste tiden.
1. Hur mycket mb tar en minut av full HD video inspelning i Ipad?
2. Funkar siri på svenska än?
2.Videoklipp exempel från någon?
3.bild exempel från kameran?
Kanske en verkligt märklig serie frågor till er som nu har en 3:a men jag har inte hållt mig ajour med apple den senaste tiden.
1. Hur mycket mb tar en minut av full HD video inspelning i Ipad?
2. Funkar siri på svenska än?
2.Videoklipp exempel från någon?
3.bild exempel från kameran?
Kan svara på punkt 2 direkt. Nej.
Som svar på punkt ett räknar vi lite :
För okomprimerad video i 1080P tar vi antalet pixlar , multiplicerar med färgdjupet och dividerar med åtta. Sedan är detta på en bas på tio och eftersom det inte går 1000 bitar på en kilobyte utan 1024 så dividerar vi med det. Då får vi antalet KB per frame.
(1920 x 1080 x 24) / 8) / 1024 = 6075 KB/frame rådata
Eftersom iPad filmar 1080P i 30 fps så får vi alltså rådata till en storlek av 6,075 MB x 30 frames per sekund, alltså 182,25 MB/s. Efter detta kommer kompressionen på och jag gissar att den ligger på ca 40:1 och stämmer det så tar en minuts filmande upp lite drygt 273 MB.
Testar plangrid för lite ritningar.
Lite bökigt - man måste fixa konto, ladda upp, märka upp, plocka in i projekt, publicera... det tar en stund fatta hur det funkar.
Sen - smidigt som attan
Upp till 50 ritningar gratis ...det funkar bra för mig eftersom det inte är byggritningar jag har i den (det skulle väl bli 5000 ark då) utan jag har relationsritningar för ventilation (en sorts ritning som upplyser om vilka aggregat som tar vilka våningsplan etc...).
Plockade upp en WIFI 64GB vit från MediaMarkt i veckan. Oj, vilket uppsving det var från iPad 1. Både till storlek/tyngd, hastighet samt skärmen. En fröjd att använda! Är även rätt nöjd med kameran som jag tycker ger bättre bilder än den i min iPhone 4.