Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera om Lion utan att gå via Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-06-15 10:58

Tja,

Har en kort men säkert väldigt basci fråga Jag har en MBP 2010 som levererades med Snow Leopard. Till detta har jag köpt uppgraderingen till Lion via Mac App Store. Om jag nu skulle vilja blåsa datorn och installera om från början, hur gör jag rent praktiskt - dvs var finns installationsmedia? Måste jag backa till Snow Leopard-skivan i förpackningen eller kan jag installera Lion?

Jag antar att det går att skapa någon boot-sekvens och sedan köra med installation över nätet... ?

/Patrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-15 12:23

När du uppgraderade till Lion skapades en återställningspartition på hårddisken som du normalt inte ser. Starta datorn från den partitionen och du kan installera om Lion, använda skivverktyg mm. Du håller ner R-tangenten vid uppstart. Du kan också hålla ner alt-tangenten vid uppstart så kan du välja mellan tillgängliga starbara skivor.

Apple - OS X Lion Recovery - Vi presenterar Lion-återställning

Om du inte kan starta från den inbyggda hårddisken (efter HD-byte tex) så kan du använda en annan hårddisk/USB-minne som du förberett.

Lion Skivåterställningsassistent

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 12:23

Gjorde en ren installation i går. Jag clonade min HD till en yttre HD med Carbon Copy Cloner, sen startade jag från den, raderade den interna HD:n, startade App Srore och laddade ner Lion därifrån. Sen var det bara att installera. Ett tips ha tillfälligt olika namn på dina hårddiskar.
P.S. Om du har köpt Lion förut ska det inte vara några problem all ladda ned den gratis. Om det av någon anledning inte funkar så skulle jag vänta en månad ock ladda ner Mountain Lion, som är billigare och förhoppningsvis bättre! Du kan också få med alla dina inställningar och lösenord från ditt gamla system om du utnyttjar möjligheten i installationsprocessen att föraöver från en annan partition eller Time Machine.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-15 21:47

Sist jag gjorde detta på min mid 2010 MBP så använder jag mig internetåterställningen.

OS X Lion: Om Lion Återställning

Trots att där står att det bara gäller datorer som kom efter Lion så fungerade det klockrent på min.

Har för mig jag startade om med att starta datorn genom att hålla inne Command+R och sen gick jag in i skivverktyg och rensade hela hårddisken, sen startade jag om datorn och då ville datorn automatiskt ansluta till mitt trådlösa nätverk, och sen i sin tur började den ladda ner Lion (detta förutsätter givetvis att man köpt det via App Store)

Men jag garanterar ingenting med detta, för det var en chansning på min dator, men det funkade, men enligt Apples instruktioner så borde det inte fungerat så håll inte mig ansvarig

• Medlem
  • Tjörn
  • 2012-06-15 23:26

Tack för alla svar! Skall se till att köra lite backup osv innan jag drar igång med detta

/Patrik

1
Bevaka tråden