Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket format gäller för import i iMovie?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-17 19:51

Vilket format måste man använda för att iMovie skall acceptera den. Jag har gjort en animering i Blender i avi som jag alltid har gjort men iMovie känner inte igen dessa (Stenålder) Jag har försökt convertera dem i Quick Time Player och VLC utan att det funkar. Finns det något annat program som löser problemet.
Jag vet att detta och allt annat är obegriplig smörja så hur skall ni då kunna svara fast ni klart och tydligt ser vad jag behöver hjälp med. Men det är sista frågan så ni slipper mig sedan. Skönt eller hur.

Testa konvertera dina filer till antingen .mp4 eller .mov så ska det säkert fungera.

Ursprungligen av iKalle:

...Finns det något annat program som löser problemet...

Ett tips för videokonvertering är Handbrake: HandBrake

Ursprungligen av iKalle:

...Jag vet att detta och allt annat är obegriplig smörja...

Nej, där är väl inget fel på den här frågeställningen. Men den andra trådens problembeskrivning var i det närmaste obegriplig.

Ursprungligen av iKalle:

...Men det är sista frågan så ni slipper mig sedan...

Varför överge Sveriges bästa Mac-forum bara för att du fick lite kritik för att ha skrivit en otydlig problembeskrivning? Känns lite överilat och överdrivet, om du frågar mig.

Senast redigerat 2012-06-17 23:00
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-06-17 22:42

Nej jag kan vara kvar men jag ber inte om ursäkt. Det är säkert så att man skriver och tänker fel när man blir psykiskt misshandlad av Apples idiotiska funktioner hela tiden men det vägrar de så kallade experterna att erkänna. För att reta upp er ordentligt tar jag Henke till hjälp som nu desperat gör samma sak som jag i en annan ny tråd.
Här är några av dagens "Nobel och Sinnesjuka" fasoner.
Jag har gjort hundratals iMovievideos de senaste åren. De flesta i Blender med slutändelsen _blend. Den ende converteraren som kan arbeta med _blend är Vimeo och dom kräver att man antingen använder avi eller mov och det har fungerat 2000 gånger under 5 år. Ändå räknar jag med att någon idiot säger helt andra saker.
Nobelpriset får MacX Video Converter där man ser på fönstret framför sig Apple- iMovie och sånt som har med Apple att göra, som alltid fungerar. Enda problemet är att man får en betalningsuppmaning varje gång man öppnar programmet, trots att jag inte gjort annat än betalt, därför ville jag prova någonting annat, men när jag testade Handbrake så höll jag på att få hjärnblödning. Ingen som helst logik. Därför betalade jag för uppgraderingen på MacX Video Converter.

Nu tänkte jag prata lite om sinnessjukhuset Apple. Av vilken anledning dyker det inte upp ett converteringsfönster liknande det ni ser i Mac X Video Converter i iMovie som absolut håller på med videoformat. Av vilken anledning kan jag bara hämta musik och videos genom iTunes i iMovie. Jag har inga filmer liggande i iTunes dom (500 stycken) ligger i min filmmapp i Finder. Jag vägrar naturligtvis att betala för att kunna använda iTunes.
Jag har fortfarande inte fått fram någon användbar video att lägga in i mitt projekt i iMovie. Detta att dra och släpp i Mac är bara skitsnack. Ni ser min film ligger på skrivbordet. Det finns idioter som tycker att detta är rimligt och som det skall vara. Helt idiotiskt enligt min mening. Jag ställer krav på att min Mac 2012 själv håller reda på och konverterar det som behövs utan att jag gör annat än lägger in filen. Vad den än heter eftersom iMovie och Mac har med Apple att göra.
Det är inte jag som är orsaken till att jag är förbannad utan Apple.
Kalle

http://i1023.photobucket.com/albums/af353/Spender19/Skrmavbild2012-06-17kl214028.jpg

Ursprungligen av iKalle:

Nej jag kan vara kvar men jag ber inte om ursäkt.

Det är ingen som har sagt att du ska be om ursäkt.

Ursprungligen av iKalle:

...dom kräver att man antingen använder avi eller mov och det har fungerat 2000 gånger under 5 år...

Vad har fungerat 2000 gånger?

Varken AVI och MOV är ju några film-format, de är ju bara containers. Frågan är vilket format det faktiskt är på dina filmer som du har stoppat i AVI- eller MOV-containers.

Kanske har något ändrats när du exporterar/konverterar, så att det faktiska innehållet i AVI- och MOV-filerna är annorlunda nu mot tidigare.

Ursprungligen av iKalle:

...man får en betalningsuppmaning varje gång man öppnar programmet, trots att jag inte gjort annat än betalt...

Om du har betalat flera gånger för samma program, så får du faktiskt skylla dig själv.

Ursprungligen av iKalle:

...Jag vägrar naturligtvis att betala för att kunna använda iTunes...

Varför i hela världen skulle du behöva betala för att använda iTunes? Ännu en av dina meningar som jag inte förstår.

Det finns gott om gratisprogram som kan konvertera filmer och låtar så att iTunes (och iMovie) kan använda dem.

Ursprungligen av iKalle:

...Det finns idioter som tycker att detta är rimligt och som det skall vara...

Jag tycker att det är rimligt att iMovie inte hanterar alla filformat i hela världen. Så då är jag väl en idiot då.

Ursprungligen av iKalle:

...Jag ställer krav på att min Mac 2012 själv håller reda på och konverterar det som behövs utan att jag gör annat än lägger in filen. Vad den än heter eftersom iMovie och Mac har med Apple att göra...

Om du förväntar dig att du ska kunna dra och släppa vilka sorters filer som helst, in i vilket program som helst, så lär du nog få vänta länge. Mycket länge.

Tips: Använd forumets funktioner för att bifoga bilder, så syns bilderna direkt i inlägget, utan att vi ska behöva klicka oss vidare till Photobucket.

Ursprungligen av iKalle:

...man blir psykiskt misshandlad av Apples idiotiska funktioner...
...prata lite om sinnessjukhuset Apple...

Det är lite svårt att ta dina problem på allvar när du använder den typen av formuleringar.

Ursprungligen av iKalle:

Jag har fortfarande inte fått fram någon användbar video att lägga in i mitt projekt i iMovie. Detta att dra och släpp i Mac är bara skitsnack. Ni ser min film ligger på skrivbordet. Det finns idioter som tycker att detta är rimligt och som det skall vara. Helt idiotiskt enligt min mening. Jag ställer krav på att min Mac 2012 själv håller reda på och konverterar det som behövs utan att jag gör annat än lägger in filen. Vad den än heter eftersom iMovie och Mac har med Apple att göra.
Det är inte jag som är orsaken till att jag är förbannad utan Apple.
Kalle

Jag förstår lite ditt problem och att du är arg. Jag som aldrig jobbat med film skulle helt plötsligt göra en "lustig filmsnutt" till en intern kick off. En liten sak på max 5 minuter. En hel dag satt jag och svor över iMovie. Var helt tokig på det jag då ansåg vara skit rakt av. Precis som du upprördes jag över att jag inte fick in mina filmer i programmet. Dessutom så tyckte jag dokumentationen var undermålig. Googlade mig blå men fattade ändå ingenting (nog mest för att jag inte jobbat med video -annat tänk än trycksaker). Dag två fick jag en kort introduktion i programmet av min kollega som använder det privat. Tada- genast blev min värld så mycket trevligare.
Min poäng är att man måste acceptera både de begränsningar och möjligheter ett "gratisprogram" ändå har. Men när man väl gjort det och fattat tänket så funkar det riktigt bra. Och Handbrake är världens bästa program.

/m

Brukar använda MovielPlayer med Quicktime Pro om detta händer. Köps hos Apple.

1
Bevaka tråden