Någon som har tips på vart man kan få tag på en "apple" disk till imac 2010. Har en 500GB disk men behöver mer utrymme. Kanske någon som plockat ur en WD 750GB eller större som inte behöver den eller om någon har tips på företag runt om i världen som säljer dessa?
Jag har en iMac från mitten av 2010, dvs. iMac11,3.
Det är inga problem med tredjepartstillverkares hårddiskar om man löser temperatursensorproblemet.
För att göra detta finns generellt sätt tre tillvägagångssätt:
1. Kör Apple originaldisk
2. Installera tredjepartsmjukvara
3. Använd Apple's officiella hårdvarufix
Jag uppgraderade min 1TB HDD till en 256GB Samsung SSD samt en 2TB WesternDigital HDD med hjälp av alternativ 3.
Till 2010 års iMac erbjöds SSD'er som alternativ. Dessa diskar hade inte den modifierade firmware som Apple's temperaturgivare krävde. Därför byggde Apple in en fix till detta.
Kollar man i den officiella servicemanualen för 2010 års iMac noterar man att det följer med en jumper som kortsluter temperatursensorn då SSD (läs: annan hårddisk än originaldisk) används. Apple Part #922-9628
iMac 27" SSD Upgrade - Important Tip! - Page 21 - MacRumors Forums
Jag använde mig av ett avklippt gem för att kortsluta temperatursensorn, kopplade in min nya tysta HDD samt SSD.
Fördelen med alternativ 3 är alltså att du får större och tystare diskar till ett lägre pris. Som grädde på moset är lösningen officiellt skapad av Apple. Awesome!
Lycka till!
(Om något är intresserad av att installera SSD+HDD i sin 2010 27" iMac: iMac (High Quality) Installation Video at OtherWorldComputing.com )