Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du betala för att:

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett gäng inlägg raderade, trots att det är loungen, förstör inte trådar med nonsens-inlägg bara för att man kan, se § 1.5 i våra forumregler.

Mvh

  • Avstängd
  • 2012-06-21 07:28
Ursprungligen av keptang:

Ett gäng inlägg raderade, trots att det är loungen, förstör inte trådar med nonsens-inlägg bara för att man kan, se § 1.5 i våra forumregler.

Mvh

Äsch... jag han ju inte ens läsa dom

  • Avstängd
  • 2012-08-01 13:55

Vet inte om detta är tillåtet att gör som jag gör nu med att lägga upp en länk på detta sätt och syfte på 99mac?

Har skapat en FaceBook-grupp som heter Betala för att betala!?!? och protesterar mot just detta som tråden handlar om.

Gå gärna med om ni tycker som jag, och kom gärna med synpunkter, men var bussiga och håll det civiliserat även om ni inte håller med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-02 10:54

Har man redan betalat fakturaavgiften en gång, har man accepterat det. Så då står man där.
Men när man får första fakturan från ett företag, och de har lagt på fakturaavgift utan att man har accepterat det på något sätt, kan man stryka den. Så har jag gjort med Net1, under flera år

  • Avstängd
  • 2012-08-02 13:37
Ursprungligen av kenjon:

Har man redan betalat fakturaavgiften en gång, har man accepterat det. Så då står man där.
Men när man får första fakturan från ett företag, och de har lagt på fakturaavgift utan att man har accepterat det på något sätt, kan man stryka den. Så har jag gjort med Net1, under flera år

Va första fakturan från dom.

Jag kan acceptera upplägnngss avgift och faktura avgift om det va samma pris överallt och inte god-tyckliga avgifter per företag.

Olika företag använder tex samma betal-service dvs ett annat företag som sköter hela fakurerings biten åt dom.
Ändå kan denna avgift skilja sig åt med en 40:-

Humbug och lurendrejeri kallar jag detta... Denna typ av smygkostnader fanns inte förr som jag redan skrivit om.
Procentare var ett utryck som ingen ärlig långivare ville bli förknippat med... men nu verkar den flata svenska allmänheten totalt glömt hur säga ifrån.

  • Medlem
  • 2012-08-02 11:35

Man kan ju även se det ur en leverantörs synvinkel - helt plötsligt börjar banken ta betalt för tjänster som tidigare var gratis. Slutkunden blir förbannad för att leverantörens pris helt plötsligt går upp utan förvarning. Enklaste sättet att informera var prishöjningen kommer ifrån är att specificera den som "Faktureringsavgift", "avi-avgift" etc.

Sedan är det väl inte konstigt att behöva betala en timmes jobb även om uppdraget går på fem minuter? Det finns ju en inbyggd lägstakostnad man måste ta ut för att ett jobb ska vara värt att utföra/fakturera. Restid, administration och planering ser inte slutkund, men kan vara den absolut största delen i ett arbete. Det vet alla som varit tvungna att åka tillbaka till brädgården för att köpa en sista planka...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-08-02 12:02
Ursprungligen av lime:

Restid, administration och planering ser inte slutkund, men kan vara den absolut största delen i ett arbete. Det vet alla som varit tvungna att åka tillbaka till brädgården för att köpa en sista planka...

Håller i princip med dig men om man som snickare måste åka en extra vända till brädgården för den sista plankan så har man misslyckats med sin planering och det borde inte kunden lastas för...;)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-02 12:53

Nu är det risk för stenkastning i glashuset.

( Jag har själv valt att avstå faktureringskostnad just av den anledningen att det är en nagel i ögat för kunderna. )

Däremot så vill jag hävda att den är väl motiverad i vissa fall (Ej för Tele, IT och Dylikt). Det företaget gör när du köper något på faktura (låt oss säga att du beställer hem en ny tv) är att ge dig en 30 / 10 dagars kredit där du får hem tvn i detta fallet direkt men inte behöver betala förrän om 30 dagar. Givetvis ingår det en del administration med fakturering men om man bara ser det rent ekonomiskt är 35kr i faktureringsavgift motsvarande en ränta på 0,35% (om tvn kostar 10000kr) ganska snällt.

Anta att du privat skall sälja en bil, en bil som du har fullt belånad. Ger du köparen 30 dagars kredit innan du får pengarna vilket resulterar i att du får göra ytterligare en avbetalning med 500kr i extra ränta på billånet?

Jag försöker att alltid betala direkt med kort när jag handlar på nätet. Swedbanks e-kort är suveränt och säkert! Då slipper man ofta avgifter.

Senast redigerat 2012-08-02 13:04
  • Avstängd
  • 2012-08-02 13:25

Jag betala alltid kontant, men med mitt bilköp tog jag ett litet lån på ca 30000 och en uppläggningsavgift på 600 + 60 i faktura-avgift plus ränta på lånebeloppet...

Lånet plus ränta check ok
Upplägningsavgift Max 300 ej ok
Faktura avgift max 20 ej ok
Begärt autogiro
Faktura avgift 20 borde vara 10 ej ok

Jag anser att vill dom ha mig som kund ska dom väl ta in alla dom kostnader i priset i stället? Gäller inte bara detta lån utan alla som man blir fakturerad utav.

Ingångs avgift vid dörren på ICA, kassaavgift när du betalar kassörskan? NÄ, så gör dom inte utan är med i priset på varorna du handlar.
Samma på bio, etc det är inbakat i priset.

Att sedan nån Dirre sparkat sekreteraren och själv med en jävla hög lön sitter och plitar okunnigt på datorn är väl inte min sak att betala?

Bevaka tråden