Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV eller Airport Express ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-06-20 20:21

En fundering från en nybörjare. Jag har ett hemnätverk med Time Capsule, airport express och en IMAC. Kör kabel fram till Airporten och sedan trådlöst till Imac, Ipad och Iphone. Nu till min fråga: Jag skall köpa ny surroundreciever (Denon) och damma igång mina gamla Dalihögtalare. Vad rekomenderar ni för connection till Recievern ? AppleTv eller Airport? Kan tänka mig att ATV blir mer användbar framöver när det går att streama mera filmformat, men finns det något som talar för en Aiport express istället? Denons inbyggda airportfunktion kräver ju att jag ansluter en lan-kabel, vilket inte känns så aktuellt pga avståndet till vardagsrummet. Tacksam för synpunkter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-20 20:29

ATV känns vettigast i ditt fall. Enda anledningen att välja Airport Express är om man behöver routerfunktionen i den eller om man bara har analoga ingångar i sitt ljudsystem. Av vad jag kan tolka ur ditt inlägg gäller inget av dem för dig.

En annan potentiell nackdel med ATV är att man måste ha den inkopplad till en tv eller hdmi-skärm för att ställa in wifi och hemmadelning, men om du ska ha den till ett surroundsystem så kanske du även har en tv där?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-06-20 20:45

Jo, jag skall ha den i anslutning till Tv:n. Visst blir det optiskt ljud in i recievern.. Men måste inte vanliga tv:n anslutas till recievern via den optiska ingången?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-20 20:51

Vad det gäller kopplingen mellan ATV och receiver så har du två val - antingen ljud och bild i en och samma kabel (HDMI) eller att du separerar det så du tar ljudet optiskt från ATV till receiver och sedan bilden via HDMI direkt till tv'n.

Sedan en språklig korrigering i all välmening, det heter iMac/iPad/iPhone. Inte Imac, Ipad och Iphone...inte heller IMAC

  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-06-20 21:03

som sagt, nybörjare..

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-20 21:11

Det är väl inte jättetroligt att apple kommer öppna upp för fler filformat, men man kan ju alltid köra jailbreak om det är viktigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-21 01:52

ATV gör vad jag läst en uppkonvertering av all musik till 48kHz, men det kanske inte spelar nån roll.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 07:21

En aTV2 är nog det naturliga valet för att få både ljud och bild till TV:n via HDMI och till ljudanlägningen via optisk kabel. Så kör jag och är super.

Sen finns ju också BoxeeBox som är betydligt mer öppen för olika förmat och kan det aTV kan som airplay mm, plus en uppsjö av appar man lägger till via menyn/eller redan finns där, för både bild å ljud... tex de svenska SVT-play, TV4 play och utländska likaså mm mm.

rätta mig om jag har fel men ATV måste väll vara inkopplad till en tv annars somnar väll enheten ... ?

  • Avstängd
  • 2012-06-21 08:26
Ursprungligen av gotfredsen:

rätta mig om jag har fel men ATV måste väll vara inkopplad till en tv annars somnar väll enheten ... ?

Har inte hänt mig vad jag kan minnas... får kolla när jag kommer hem... eller om jag stängt av sleep funktionen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-21 11:39
Ursprungligen av gotfredsen:

rätta mig om jag har fel men ATV måste väll vara inkopplad till en tv annars somnar väll enheten ... ?

Tidigare var det så men detta är korrigerat i de senare uppdateringarna.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 11:42
Ursprungligen av zinned:

Tidigare var det så men detta är korrigerat i de senare uppdateringarna.

Tack så slipper jag kolla

Köp en Denon receiver med airplay?

Airplay på Boxee box funkar kass enligt mina erfarenheter. Det är inte bulletproof på Apple TV heller.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 11:46
Ursprungligen av Mactastic:

Köp en Denon receiver med airplay?

Airplay på Boxee box funkar kass enligt mina erfarenheter. Det är inte bulletproof på Apple TV heller.

Jo, ska man ändå byta ljudsystem så...

OT.. letar efter ett bra hembiosystem med airplay men inte hittat nått än?

Hmmm funkar bra på min(a) iaf... beror nog på störningar i WiFi-banden/kanalerna skulle jag tro

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-06-22 21:54
Ursprungligen av Mactastic:

Köp en Denon receiver med airplay?

Airplay på Boxee box funkar kass enligt mina erfarenheter. Det är inte bulletproof på Apple TV heller.

Jag råkar ha en Denon receiver som har Airplay, den heter 1912 nånting, den har en ut-ingående HDMI till TVn, sedan en massa ingående anslutningar. Har kopplat in ATV2 till den och Bluray m m.
Den har endast trådad nätverk men det har jag löst med en gammal Airport Extreme som även får funka som förstärkare av nätverket i källaren. Airplay funkar bra, jag kan streama från t ex iPhone musik direkt till receivern utan att sätta på TVn. Alltså endast en kabel mellan TVn och receivern (HDMI) resten in som man styr genom receivern. TV ljudet kör man ju också genom den enda kabeln.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2012-06-23 21:42

Kul att höra! Det är precis en sån reciever jag har tänkt köpa. Är du nöjd med den ??

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-06-24 11:52
Ursprungligen av Tojken:

Kul att höra! Det är precis en sån reciever jag har tänkt köpa. Är du nöjd med den ??

Ja, bra ljud också...;)

1
Bevaka tråden