Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som inte vill ha MBP Retina

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-21 22:00
Ursprungligen av Baron:

Jag betalar inte mina datorer själv och jag får i stort sett vad jag behöver. Det handlar inte om pengar i mitt fall.

Då borde du ju hugga en maxad MBPR direkt och sedan byta upp dig när det kommer en nyare och bättre modell.

• Medlem
  • 2012-06-21 22:31

Jag behöver ingen ny dator.

Ursprungligen av Baron:

Jag behöver ingen ny dator.

nä du klarar dig bra med en rom .... cd rom alltså

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-22 11:02

Och så hände det också:
Running the Retina MacBook Pro at Full 2880x1800 Resolution - Mac Rumors
Vilket visar att folk hellre vill ha upplösningen än utseendet, precis som jag. Detta blir ju lite skillnaden mellan en dator man jobbar på och något man mer "leker" med (läs iOS). Upplösning är viktigt och 1440x900 är ju på tok för lite om man skall göra något vettigt på en bärbar. Jag kör ju en iMac 27" med en 23" Samsung och en 22" HP-skärm på vardera sidan. Att sitta framför den här MBPn jag gör nu är ju helt hopplöst till annat än slösurf.

Ursprungligen av bollman:

Upplösning är viktigt och 1440x900 är ju på tok för lite om man skall göra något vettigt på en bärbar.

MBPR har bra stöd för 1920x1200 (liksom 1680x1050) på den egna skärmen om man är ute på språng.

Jag kan tänka mig att det är ett bra alternativ för folk som kör t ex xcode, eller andra gränssnitt med mycket paneler (även Adobes CS).

Men mer realistiskt så kommer en MBPR-ägare som är i behov av upplösning som du säger, ändå inrätta en ordentlig arbetsplats vid ett skrivbord när man är hemma. Och att då låta MacBooken mata en till två 27" LED med 2560x1600, eller som jag hoppas på nya Retina LEDs med 3840x2400, ger en all arbetsyta man kan önska sig.

Har mycket svårt att tänka mig att 2880x1800 skulle vara en eftersträvansvärd upplösning att sitta och jobba med fördelat över 15.4". Säkert kul och fascinerande i 10 minuter, men that's it.

1920x1200 tycker jag är för smått på 15 tum (erfarenhet från jobbdator). 2880x1800 måste kräva falksyn.

• Medlem
  • 2012-06-23 23:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

1920x1200 tycker jag är för smått på 15 tum (erfarenhet från jobbdator). 2880x1800 måste kräva falksyn.

Ja, jag har 1920x1200 på 17" och tycker att det är på (rätt sida av) gränsen.

Ett inlägg raderat med hänvisning till forumets regler §1.5.

Vänligen,
/ T

• Medlem
  • 2012-06-24 11:21

Jag måste byta batteri i min MBP i7 17". Säg att det lönar sig att i stället byta till en MBPr...?

Ursprungligen av Baron:

Jag måste byta batteri i min MBP i7 17". Säg att det lönar sig att i stället byta till en MBPr...?

Det lönar sig.

Ursprungligen av Baron:

Tyckte att det lät som att du själv precis sa det!

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 12:07
Ursprungligen av Baron:

För en som påstått att pengar inte spelar in för att du inte betalar dina datorer själv och kan få den dator som du behöver är väl det en onödig fråga?
Tror helt klart du skulle bli mer nöjd och produktiv med Retinan än med din nuvarande dator speciellt om du inte har SSD och 16 GB minne i din nuvarande och skärmen är faktiskt flera snäpp bättre och skarpare än den som sitter på din 17"

• Medlem
  • 2012-06-24 15:46
Ursprungligen av Gordy:

För en som påstått att pengar inte spelar in för att du inte betalar dina datorer själv och kan få den dator som du behöver är väl det en onödig fråga?

Att få det jag behöver är inte samma sak som att få det jag vill ha.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 15:49
Ursprungligen av Baron:

Att få det jag behöver är inte samma sak som att få det jag vill ha.

Men nu behöver du ju en MBPR, eller nej just det. just en sådan vill du ju inte ha..

• Medlem
  • 2012-06-24 15:55

Nej, just det.

För lite mera teknisk info om hur det fungerar med skärmen och de olika "upplösningarna", från AnandTechs detaljerade recension:

Citat:

If you select the 1680 x 1050 or 1920 x 1200 scaling modes, Apple actually renders the desktop at 2x the selected resolution (3360 x 2100 or 3840 x 2400, respectively), scales up the text and UI elements accordingly so they aren’t super tiny (backing scale factor = 2.0), and downscales the final image to fit on the 2880 x 1800 panel. The end result is you get a 3360 x 2100 desktop, with text and UI elements the size they would be on a 1680 x 1050 desktop, all without sacrificing much sharpness/crispness thanks to the massive supersampling. The resulting image isn’t as perfect as it would be at the default setting because you have to perform a floating point filter down to 2880 x 1800, but it’s still incredibly good.

Om det var alltför teknisk, läs istället detta:

Citat:

The flexibility offered by Apple’s handling of the Retina Display in OS X is unparalleled. What applications like Aperture, iPhoto, iMovie and Final Cut HD offer, is unbridled resolution independence. What Apple has done here is so much more difficult than what it pulled off in iOS with the Retina Display.

Vem vill fortfarande inte ha en MBPr?

Det var detta som var min poäng tidigare, flexibiliteten med den nya skärmen är något helt nytt.

Det kommer förstås att ta lite tid för tredjepartsprogram att nå samma nivå:

Citat:

It will take time for third party application developers to get on board, but with the power of the Mac app store and Apple’s growing install base of Mac users I suspect we will see incredibly quick adoption of support for the MacBook Pro’s Retina Display.

• Medlem
  • 2012-06-28 22:44

Jag skiter högaktningsfullt i hur iPhoto ser ut så länge Adobe cs inte är optimerat. Jag vidhller att min nuvarande skärm passar mig bättre led de program jag använder.
Men visst är mbpr en kalasmaskin.

Bevaka tråden