Jag kan inte bestämma mig för vilken dator som ska köpas härnäst. Begagnad eller ny, MBA eller MBP?
Jag jobbar i Windowsmiljö på kontoret. Har en iPad 3 från jobbet för resor och möten. Denna används dessutom mycket för privata nöjen. Men nu börjar lillsonen allt mer leka med den så den är ofta upptagen då jag på helger och kvällar vill använda den. Det är ju när han sitter med den som jag får lite tid att privat fixa och dona. Vi har också privat en HP 17" med ganska hög prestanda. Men den närmar sig nu tre år. Dess höga prestanda gäller när den fungerar. För under dessa tre år har den regelbundet gått sönder. Tre gånger inne på service. Och nu strular den igen. det är alltså denna HP som skall ersättas. Ska sägas att den har extrem bra skärm och ger väldigt bra återgivning av foton.
Som vanligt måste ju en dator bli en kompromiss mellan olika behov. Det jag behöver är:
- Den ska vara ganska liten men behöver inte vara maximalt liten och lätt.
- Då jag fotar en del så gillar jag en viss storlek på skärmen och bra kvalitet på det som gör att fotot visas på ett bra sätt på skärmen.
- I övrigt så är det mest surfande, skrivandes av lite olika saker som aldrig överstiger 10 A4, skype etc. Spel förekommer numera inte alls.
- Snabb uppstart. Efter att ha vant sig vid iPad är det klart man vill få en så snabb start som möjligt.
- Ekonomin är lite speciell då jag inte har några problem att kosta på mig en dyr lösning, men samtidigt gillar jag inte att använda mer pengar än nödvändigt. Särskilt inte nu när vi får räkna med att Euron kollapsar eller att vi får en bankkollaps.
Jag har varit inne på en begagnad MBA 11" men orolig för att skärmen är i minsta laget för att se foton bra. Kanske då en begagnad 13"? Eller är det värt att köpa en ny? Jag skulle då uppgradera RAM.
Men har också tittat på en begagnad MBP. Kanske med 15" då jag är van med 17".
Så vad tror ni är en klok affär? Känns som att jag först måste bestämma mig för 13" eller 15" eller kanske 11". Därefter MBA eller MBP och till sist ny eller begagna.
En konkret fråga vad gäller foton på 11" MBA. Om jag nu har en iPad 3, hur kommer jag uppleva fotona på MBA 11", vinner ju nästan inget i storlek men får en sämre skärm.
Som ni märker är jag inget tekniskt geni. Därför hänger jag här och hoppas få lite hjälp.