Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker riktigt tuffa solglasögon

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-06-24 15:04
Ursprungligen av mattiL:

Jag har fotokromatiska glas, tycker de mest är störande.
Nästa par blir med normala, icke fotokromatiska, glas.

Tackar. Citerade fel, tackar Capeman egentligen.

T.o.m. RayBan har slutat med brunt glas på deras coolaste brillor. Jag är lost. Får hålla mig med kinesgrejer :-D. Kan bara ha brunt glas - har alltid haft det (30 år typ) - diggar kontrastförstärkning. Grått glas är trist, grönt glas är...tja, sjukt på något sätt (men bäst för piloter, chaufförer, kranförare, etc, sägs det).

Om man ser illa på kort distans - åldersgrejen (läsglasögon) - så måste det ju vara uselt med solglasögon som också är läsglasögon? har sett sådana och fattar inte...vad har jag missat? Ska man bara använda dom när man läser? Solglasögon när man läser? Upplys mig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om man ser illa på kort distans - åldersgrejen (läsglasögon) - så måste det ju vara uselt med solglasögon som också är läsglasögon? har sett sådana och fattar inte...vad har jag missat? Ska man bara använda dom när man läser? Solglasögon när man läser? Upplys mig.

Enda anledningen är om man tycker om att ex. läsa utomhus - då är det ingen dum grej. Finns även något som kallas "fiskeglasögon". Då har man solglas (polariserade) i övre delen - och en läsdel med + slipning i den nedre delen för att se krocken/flugan eller betet exempelvis. Precis som när man läser så tar ju polariserade bort reflexer från papper/vattenytan. Funkar faktiskt ganska bra om man är översynt (ålderssynt) och "armarna inte räcker till".
Vad gäller Rayban kan du alltid beställa med brunt glas (G20) om du inte vill ha den ursprungliga gröna (G15). Vill man ha mycket kontrast (vid skytte eller dimma) så finns även gula (calichrome) glas hos RayBan. Vill man betala så går det mesta att fixa.

Jag köpte ett par Ray Ban med utbytbara glas, de tre man ser på bilden följer med.

Hade fotokromatiska på mina förra.

Fördel, när det solar på så mörknar de rejält.
Nackdel, bakom bilglas mörknar de INTE mer än lite grand.

Mina nuvarande Lindberg, har ngn trippelslipning och kan mot ännu mera extra krösus fås
med Fotokromatiska, hoppade över det den här gången.
Med den svenska sommar som vart hittils saknar jag det inte....det är mer irriterande
att man får regn på glasen...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-25 12:53

Hobbex hade ju glasögon med torkare för 30 år sedan eller så. Kanske finns någon som vilja sälja sina...

Gör inte Ray-Ban coola regnställ? Paraplyer? Dykardräkter?

• Medlem
  • Trondheim
  • 2012-06-26 19:05

För det första ska det vara gröna G15-glas från RB ;). För det andra, det fungerar ganska bra att använda polariserat glas på sin iPhone, framförallt de manövrar man gör med telefonen medan man navigerar en lastbil. För det tredje, när du väl hittat ett intressant märke och modell. Kolla då priset på sunglasseshop där får man bra priser och snabba leveranser.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-26 19:15
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-07-02 16:40

Blir nog ett par Gargoyles. Antingen Shakedown eller Ansi Classic. Eller båda

http://quantumpromo.mwrc.net/images/dyn/sitemin_file2.php/product_images/57964/image/Shakedown+Black+Smoke+Mirror.jpg

http://gargoyles-store.mwrc.net/images/dyn/sitemin_file2.php/product_images/58978/image/Ansi+Classic+Black-Black+Ice.jpg

Ansi Classic har använts av Arnold och Clint så där har jag att leva upp till

Jag skulle säga: shakedown

Bevaka tråden