Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge nytt liv åt gammal MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle nog inte rekommendera Intels 330 som det pratas om i artikeln. Det är inget fel på den SSDn MEN det finns klart bättre alternativ.

Intel 330 har en "strypt" SandForce-kontroller till samma pris som en icke-strypt. Intel har egen firmware till sina enheter, men det är oklart om den ger några större fördelar stabilitetsmässigt jämfört med andra SSD med samma SandForcekontroller.

Intel 320 däremot, den är som en gammal Massey Ferguson från 50-60-talet - inte snabbast men går i alla väder.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag skulle nog inte rekommendera Intels 330 som det pratas om i artikeln. Det är inget fel på den SSDn MEN det finns klart bättre alternativ.

Vilka andra än Intel 320 syftar du på? Samsung 830?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Intel 330 har en "strypt" SandForce-kontroller till samma pris som en icke-strypt. Intel har egen firmware till sina enheter, men det är oklart om den ger några större fördelar stabilitetsmässigt jämfört med andra SSD med samma SandForcekontroller.

Jag har också funderat på det. Den lägre garantin jämfört med 320 (som jag tar upp i artikeln) är en fingervisning om detta. Men samtidigt, skulle Intel riskera sitt rykte om pålitlighet?

Jag tänker mig att 330 ändå är ett hyfsat köp, Intel har prissatt 330-serien rätt aggressivt. Jag kör själv en 330 180 GB numera, inga problem hittills i alla fall.

Ursprungligen av Adrian B:

Vilka andra än Intel 320 syftar du på? Samsung 830?

Jag har också funderat på det. Den lägre garantin jämfört med 320 (som jag tar upp i artikeln) är en fingervisning om detta. Men samtidigt, skulle Intel riskera sitt rykte om pålitlighet?

Jag tänker mig att 330 ändå är ett hyfsat köp, Intel har prissatt 330-serien rätt aggressivt. Jag kör själv en 330 180 GB numera, inga problem hittills i alla fall.

Ser nu att Intel 330 fallit ända ner till 995-999 kr och för det är den ett okej köp. Jag jämförde den framförallt mot Corsair Force GT som också den har SandForcekontroller och presterar bättre. Force GT ligger ju däremot mellan 1050-1100 kr så den är idag faktiskt en hundring dyrare. I en gammal MacBook med en äldre SATA-bus märks ingen skillnad mellan de två.

Sen så har vi ju som du nämner, Samsung 830 för samma pris som Intel 330, men den är ju inte SandForcebaserad

edit: Alla priser hänvisar till dagens priser på 120 GB-enheter. Priserna är hämtade från Prisjakt.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Ser nu att Intel 330 fallit ända ner till 995-999 kr och för det är den ett okej köp.

Det hade du kunnat se i artikeln också

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag jämförde den framförallt mot Corsair Force GT som också den har SandForcekontroller och presterar bättre. Force GT ligger ju däremot mellan 1050-1100 kr så den är idag faktiskt en hundring dyrare.

Personligen skulle jag hellre välja Intel då även om de switchat till SandForce, men det är mera magkänsla än baserat på fakta Det ska bli intressant att se om tester visare att pålitligheten för 330 är i klass med övriga SandForce-baserade SSD:er, eller om Intel lyckas bättre.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Sen så har vi ju som du nämner, Samsung 830 för samma pris som Intel 330, men den är ju inte SandForcebaserad

Sant, menade bara om du hade andra diskar du skulle rekommendera generellt sett. Samsung 830 har ju fått väldigt bra kritik, AnandTech tycker det är den bästa för Mac just nu har jag för mig att jag läste.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag skulle nog inte rekommendera Intels 330 som det pratas om i artikeln. Det är inget fel på den SSDn MEN det finns klart bättre alternativ.

Intel 330 har en "strypt" SandForce-kontroller till samma pris som en icke-strypt. Intel har egen firmware till sina enheter, men det är oklart om den ger några större fördelar stabilitetsmässigt jämfört med andra SSD med samma SandForcekontroller.

Intel 320 däremot, den är som en gammal Massey Ferguson från 50-60-talet - inte snabbast men går i alla väder.

Nu har AnandTech testat Intel 330 och betyget är faktiskt rätt bra, de skriver:

Citat:

Of the available SandForce drives, I've felt most comfortable recommending Intel's own. The pass through Intel's validation labs provides that extra peace of mind that hopefully translates into a better overall experience. In the past Intel has been a reliable option in the market but not necessarily the most affordable. The 330 attempts to correct the latter. While other drives are cheaper, the 330 does give you a unique combination of an Intel validated drive at a competitive price point.

Prestandamässigt är den dock inte lysande när det gäller okomprimerbar data, vilket beror på valet av SandForce:

Citat:

The biggest problem with Intel's SSD 330 really stems from the limitatations of its SandForce controller. Performance with incompressible (or software encrypted) data is hardly competitive. As an unencrypted OS/application drive the 330 is great, but if you're planning on using software encryption or will be primarily storing photos, videos and music you'll want to opt for a drive based on a different controller technology.

Inte desto mindre är detta en av de bästa SandForce-diskarna på marknaden, vilket inte är fy skam:

Citat:

In the end it's good to see Intel playing aggressively on price. The 330 is likely one of the best SandForce drives on the market, and not having to pay a premium for it is pretty awesome.

Med det sagt så skulle jag ändå personligen vara sugen på att testa Samsung 830 om jag köpte en ny SSD idag, den har som sagt fått lovord.

Ursprungligen av Adrian B:

Nu har AnandTech testat Intel 330 och betyget är faktiskt rätt bra, de skriver:

Prestandamässigt är den dock inte lysande när det gäller okomprimerbar data, vilket beror på valet av SandForce:

Inte desto mindre är detta en av de bästa SandForce-diskarna på marknaden, vilket inte är fy skam:

Med det sagt så skulle jag ändå personligen vara sugen på att testa Samsung 830 om jag köpte en ny SSD idag, den har som sagt fått lovord.

Det här är otroligt bra.

Om man kikar på specifikationerna ser Intel 330 ut som ännu en SandForce med asynkront minne - kul att bli positivt överaskad.

Ska se till att uppdatera min SSD-guide med denna enhet vid tillfälle. Nu är det dags att sova.

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-06-26 20:29

Tack för artikeln! Gillar att dessa guider dyker upp. jag kan inget om sånt här men min 2 år gamla MBP kanske behöver ett lyft och om det sker så är det skönt att det finns info lättillgängligt!

att det finns bättre alternativ förvånar mig inte. säkert billigare verktyg än de som tipsas om också men som novis vill jag bara ha exempel. det finns andra länkar här som tar upp SSD-skillnader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-27 08:56

Har precis gjort denna övning med tre st MacBook Pro från 2009 samt 2010. Hur bra som helst. Valde SSD Samsung 830 series 128GB i två av dem och OCZ Vertex 4 256GB i en. 8GB internminne åkte in också! Jippie!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-06-27 10:08

Är det nån som har testat en Optibay och vet om det finns möjlighet till RAID mha. en sån?

Jag gjorde precis detta med en nästan lika gammal MBP. Det är som magi hur mycket snabbare det blev.

En liten kommentar kring statisk elektricitet (ESD)- det fungerar inte med 100% säkerhet att ta på chassit på en laptop med switchad nätdel. Elementet eller på jordstiftet i väggkontakten är bättre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-27 14:51

Jag skulle nästan säga tvärtom...
Jordar du dej själv är du såklart urladdad. Men din laptop kanske ligger på en annan potential. Så det borde vara bättre att ta på dess chassie, så du får samma potential som datorn.
Allra bäst, och starkt rekommenderat, är förstås att jorda både dej själv och datorn. T ex med ett armband till datorn, och ta i ett jordstift/elementet.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2012-06-28 22:53

Gjorde precis detta lilla ingrepp på min 15" MBP mid 2009.. satte in 8 gb samt intels 330 180gb, grymt nöjd, vilken skillnad!! Tack!

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-07-01 15:34

Detta blir säkert en dum fråga men eftersom det är min första gång så...
Klona hårddisken behöver du bara göra om du vill ha den identisk efter bytet? om jag har en backup på Time Capsule gjord av Time Machine kan jag använda den istället?

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-07-10 19:08
Ursprungligen av iMikee:

Detta blir säkert en dum fråga men eftersom det är min första gång så...
Klona hårddisken behöver du bara göra om du vill ha den identisk efter bytet? om jag har en backup på Time Capsule gjord av Time Machine kan jag använda den istället?

Tack för svar Kenjon.
Ställer någon till snabbt: TM fungerar så som att jag kan ta min skolmapp från gamla hårddisken och bara drag-and-droppa den till nya SSDn eller måste jag köra CCC då? alltså om jag väljer att köra helt nystart på OS.
Kan jag jag välja att ta OSX, från TM eller isf CCC, så jag behåller inställningar med mera eller måste jag boota från USB/CD?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-11 09:41
Ursprungligen av iMikee:

Tack för svar Kenjon.
Ställer någon till snabbt: TM fungerar så som att jag kan ta min skolmapp från gamla hårddisken och bara drag-and-droppa den till nya SSDn eller måste jag köra CCC då? alltså om jag väljer att köra helt nystart på OS.
Kan jag jag välja att ta OSX, från TM eller isf CCC, så jag behåller inställningar med mera eller måste jag boota från USB/CD?

På fråga 1, ja. Men du måste kolla noga, TMbackupen innehåller en massa alias, så att du tar rätt mapp
Fråga 2, du måste boota maskinen från något, du kan inte boota från TM. Men när du väl har maskinen uppe kan du köra över OSX med CCC. Med TM har jag inte testat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-02 13:51

Japp.

Bra artikel. 8GB RAM är prio 1. Men ett billigare men nästan lika bra alternativ som en SSD i dessa gamla MacBook som bara stöder 3GBPS SATA är en Seagate Momentus XT Hybrid HD för ca. 1200 kr. Jag satte den senaste 750GB varianten i min mid-2009 MacBook Pro och det är en fantastisk upgrade! Läs/skriv hastigheten ligger över 100 MB/s och tack vare den inbyggda SSDn på 8 GB så är bootning och start av program lika snabba som med en SSD. Dessutom får man rejält med utrymme utan att krånga med en optibay.

Ursprungligen av bweaver:

Bra artikel. 8GB RAM är prio 1. Men ett billigare men nästan lika bra alternativ som en SSD i dessa gamla MacBook som bara stöder 3GBPS SATA är en Seagate Momentus XT Hybrid HD för ca. 1200 kr. Jag satte den senaste 750GB varianten i min mid-2009 MacBook Pro och det är en fantastisk upgrade! Läs/skriv hastigheten ligger över 100 MB/s och tack vare den inbyggda SSDn på 8 GB så är bootning och start av program lika snabba som med en SSD. Dessutom får man rejält med utrymme utan att krånga med en optibay.

Momentus XT fick mycket uppmärksamhet när den kom (även här på 99mac) eftersom den verkade vara det bästa av två världar, men jag har mig att den var lite problematisk i början, speciellt för Mac. Men det var något år sedan.

Ursprungligen av Adrian B:

Momentus XT fick mycket uppmärksamhet när den kom (även här på 99mac) eftersom den verkade vara det bästa av två världar, men jag har mig att den var lite problematisk i början, speciellt för Mac. Men det var något år sedan.

Ja den första varianten av Momentus XT verkar har varit lite problematisk för Mac-användare. Jag tror Seagate har fixat detta nu med den senaste XTn på 750 GB. Den bulkförpackade XT jag fick från Dustin hade FW SM12 som ska lösa eventuella tidigare problem. Dessutom har Seagate dubblat SSD-delen till 8GB av en snabbare minnestyp (och lagt till SATA3 för de som kan dra nytta av det). Jag tror dessa uppgraderingar har gett XT 750 ett rejält prestandalyft jämfört med den tidigare modellen.

Ursprungligen av bweaver:

Ja den första varianten av Momentus XT verkar har varit lite problematisk för Mac-användare. Jag tror Seagate har fixat detta nu med den senaste XTn på 750 GB. Den bulkförpackade XT jag fick från Dustin hade FW SM12 som ska lösa eventuella tidigare problem. Dessutom har Seagate dubblat SSD-delen till 8GB av en snabbare minnestyp (och lagt till SATA3 för de som kan dra nytta av det). Jag tror dessa uppgraderingar har gett XT 750 ett rejält prestandalyft jämfört med den tidigare modellen.

Det låter ju utmärkt och den disken verkar vara en bra kompromiss om man inte klarar sig på storleken på en SSD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-04 16:28

En sak som slog mig när jag läste artikeln, detta med att klona disken innan man byter ut den mot en SSD. Det är ju enkelt att göra, med t ex Super Duper eller Carbon Copy Cloner. Men...

Hur ställer sig mjukvaran till att lägga tillbaks imagen om SSD'n som man har satt i endast ligger på säg 120 GB när disken man klonade ligger på 500 GB? Givetvis menar jag inte att disken man klonar är proppfull men trots det bygger den väl upp en image som upptar samma storlek som disken är på, även om man kanske bara har låt säga 90 GB data på den?

Vad händer egentligen i det läget?

Ursprungligen av zinned:

En sak som slog mig när jag läste artikeln, detta med att klona disken innan man byter ut den mot en SSD. Det är ju enkelt att göra, med t ex Super Duper eller Carbon Copy Cloner. Men...

Hur ställer sig mjukvaran till att lägga tillbaks imagen om SSD'n som man har satt i endast ligger på säg 120 GB när disken man klonade ligger på 500 GB? Givetvis menar jag inte att disken man klonar är proppfull men trots det bygger den väl upp en image som upptar samma storlek som disken är på, även om man kanske bara har låt säga 90 GB data på den?

Vad händer egentligen i det läget?

Inga problem.
Clonning to a Smaller HDD / Questions / Discussion Area - Bombich Software Support

Kan man göra dessa uppgraderingar på en svart macbook av årgång 2008/09? är det ens värt det? Börjar bli otroligt segt

Ursprungligen av christofer1:

Kan man göra dessa uppgraderingar på en svart macbook av årgång 2008/09? är det ens värt det? Börjar bli otroligt segt

Ja, det borde gå bra och ge ett visst lyft. Men för att svara säkert behöver vi veta exakt vilken modell du har. Om du kör 10.7 Lion kan du välja Om den här datorn i Apple-menyn och klicka på Mer info-knappen så får du upp en översikt som säger det mesta, speciellt vilken modell det är:

Uppgraderade som artikeln innehåller för ett år sedan. Den mest positiva effekten var just 8gb minne. Oftast startar man programmen en gång och har dom liggande i bakgrunden, då tycker jag inte HD har någon större betydelse. Men det är när man ska installera/uppgradera program som SSD kommer till sin rätt, här går det riktigt fort. Jag kommer aldrig att använda något annat än SSD som min primära disk.
Jag kör fortfarande SL som OS och har ingen större tanke att uppgradera. Den dagen då Apple utrangerar min MBP 13 2009 så blir det en Linuxdist, har smakat på den nya Linux Mint 13 Cinnamon och är nästan beredd att gå över till den nu.

Någon som testat "240GB Mercury Electra 6G SSD" från OWC? Tidigare år har det tjatats en hel del om att andra SSD inte har stöd från OS X för att med tiden upprätthålla skrivhastigheten. D v s att andra SSD skulle bli sämre med tiden på att skriva ned data.

Nu var det över ett år jag läste om detta och inget kändes fullt utrett. Har Lion bättre stöd för vilka SSD som helst eller måste man läsa på vilka Apple stödjer fullt ut?

Återigen, detta kanske är mest en överdrift och jag är inte uppdaterad för Lion. Installerar det precis och funderar på SSD + HD. Min modell stödjer bara 6GB.

Uppgraderade min gamla MBP tidigt 2011 idag 8gb minne, 256gb SSD är ju som dag och natt

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-07-14 18:39

Snygg guide, ska ge mig på detta direkt. Tänkte även byta batteri.

Fixit hade slut på batterier, nått mer förslag vart det finns?

Observera också att priserna på SSD rasat på sistone!

När jag skrev artikeln kostade en Intel 330 på 180 GB cirka 1700 kr. Nu ligger den på 1300 kr. Liknande prisras har skett på andra SSD-diskar också. Så köpläget på SSD är ännu bättre nu.

Bevaka tråden