Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WIFI DHCP problem plötsligt fel DHCP adress.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt har en Imac i huset börjat att strula med det trådlösa nätet.
Använder en Thomson 789 Gateway med en APE i bryggat läge, denna konfig har jag kört i ett par år.

Som sagt den ena Imacen har helt plötsligt börjat att visa ett utropstecken över "wifi loggan".
När jag kollar IPv4-adressen under TCP/IP så har den helt plötsligt börjat att skriva adresser på:

169.254.277.xx istället som det är på dom andra datorerna 192.168.1.x

När jag väljer förnya DHCP adressen blir det samma 169.254.....

Jag har provat att ställa in den manuellt på 192.168... men kommer inte ut på nätet i alla fall men jag kommer in på det lokala nätverket. Jag har provat att radera närverket startat om altt och börjat om den kommer inte tillbaka till 192.178.1.xx

Vad gör jag för fel och hur stäler jag tillbaka detta?

Mvh Michael

Låter som nätverkskortet/routern strular.

169... är adresser datorn hittar på själv då den inte får någon från DHCP-server, den har alltså inte kontakt.

Testa med att nollställa routern. Har du en USB WiFi-dongel, testa med det i datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-29 09:06

@IcemanCharlie: När du ställde in 192... manuellt, skrev du även in Nätmask, Gateway och DNS då?

Ursprungligen av IcemanCharlie:

...har helt plötsligt börjat att visa ett utropstecken över "wifi loggan"...

Det kan tyda på hårdvaruproblem i datorn. Och då hjälper det inte att försöka ställa in adresserna manuellt.

Ett första försök kan vara att återställa PRAM:
Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM

Jag tar för givet att du redan har provat så enkla åtgärder som att starta om datorn? Annars är det steg 1.

Hur har det gått?

1
Bevaka tråden