Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chrome till iOS

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google Chrome for iPhone hands-on -- Engadget
App Store - Chrome

Har kört Grazing ett längre tag och måste säga att Chrome är redigt rapp i jämförelse. Mycket välkommet!

Jo, jag blev trots allt lite förvånad över att de kom med en Chrome för IOS. Vad är speciellt med den?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag blev trots allt lite förvånad över att de kom med en Chrome för IOS. Vad är speciellt med den?

Synkronisera användaruppgifter med ditt googlekonto och därmed med "stora" Chrome.

Känns helt ok, har bara hunnit testa den ett par minuter. Brukar altid sluta med att jag går tillbaka till Safari, ska Chrome ändra på det?

Ta med öppna flikar när du går från datorn tycker jag var smart. Kan plocka upp det jag höll på med på hemdatorn, jobbdatorn och Ipaden. Fiffigt.

Har precis börjat testa den och än så länge gillar jag den.

Lite mer tankar efter ytterligare testkörning. Jag kanske inbillar mig men jag upplever den fortfarande som snabbare av någon anledning. Sen kör jag Chrome på datorn så sync av både flikar och bokmärken är ju perfekt. Gillar designen och sättet man växlar flikar på som känns väldigt flytande. Bara greppa tag i kanten och swipe'a.

Det enda negativa jag stött på är när jag på iPad-versionen försökte beställa mat via onlinepizza. Sidan har mkt olika fönster som hoppar upp när du ska ändra ingredienser och även när du ska betala. Antingen så kraschade Chrome direkt vid klick, eller så öppnades allt i en ny flik som sen kraschade appen igen när sidan vill autostänga den, eller så öppnade den i samma flik med resultatet i att ändringarna jag gjort försvann när jag backade i browsern. Iom att sidan inte fick autostänga fliken så var backa enda sättet att komma tillbaka...

Nåja, all in all är jag väldigt nöjd och den kommer bara bli bättre med uppdateringar så jag kysser både safari och grazing farväl.

• Medlem
  • Gävle
  • 2012-06-29 21:16

Vore perfekt om man nu körde Chrome på datorn, men så länge dom inte har en bookmarksidebar så blir det ingen Chrome där..

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-30 00:04

Gillar Chrome och att som tidigare nämnts, att man kan ta med sig flikar o dyl som man hade igång på datorn. Tyvärr tillåter Apple inte att man kan ändra default browser i IOS. Klicka på en länk i Mail och de öppnas i Safari.

• Medlem
  • 2012-06-30 10:12

Googles programvara i min iPhone? Nej tack! Vill jag ha Googles grejer köper jag en Android, och det kommer aldrig att ske.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-30 11:40
Ursprungligen av Dalle:

Googles programvara i min iPhone? Nej tack! Vill jag ha Googles grejer köper jag en Android, och det kommer aldrig att ske.

Vad jobbigt det måste vara att leva om man väljer sida så där kraftigt och sen ser allt i svart och vitt.

Jag är appleälskare men Chrome är snabbare än Safari i Os X, så jag föredrar Chrome där. Om Chome för iOS slår Mobile Safari så ska jag lätt köra det....

Ursprungligen av Dalle:

Antar att du aldrig använder Googles sökmotor och har ändrat till Yahoo! i din telefon?
Kan ju inte använda Googles tjänster på en Apple-produkt.

Man använder väl det som är bäst, inte vilket namn det har.

Jag har inte hunnit testa Chrome för iOS än men kommer göra det.
Då Apple inte tillåter (än iaf) att ha någon annan läsare än Safari som default så blir det nog inte så stor användning tyvärr, fast det kanske ändras med tiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-30 13:28

En liten check bara. Måste man trycka två gånger för att komma till bokmärken? Först på de tre strecken och sedan på bokmärken? Värdelöst i så fall.

Jag är allergisk mot Flash och har installerat Chrome på mina barns datorer och de verkar kunna köra en hel del som man inte kan med Safari/Firefox utan Flash.

Hur är det med Chrome på iOS när man stöter på Flash innehåll?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag är allergisk mot Flash och har installerat Chrome på mina barns datorer och de verkar kunna köra en hel del som man inte kan med Safari/Firefox utan Flash.

Hur är det med Chrome på iOS när man stöter på Flash innehåll?

Flash finns inte på någon form i iOS.

Chrome för desktop-plattformar har Flash integrerat. Vill du ha "Chrome" utan flash kan du använda Chromium som är Open Source-projektet som Chrome bygger på.

När man ska använda tal-funktionen så verkar det gå sådär på svenska, säger man Aftonbladet så söker den på Boston Globe.

Edit: tydligen har den inte svenskt stöd.

• Medlem
  • 2012-06-30 13:14

Jo jag använder också googles sökmotor på nätet. Men bara själva sökmotorn, aldrig deras mail, sync, crome eller andra tjänster.

Lite OT men jag har precis gått från senaste Safari till Chrome eftersom Safari alltid drog väl över 1GB minne i Activity Monitor medan Chrome drar lite över 100MB med exakt samma flikar öppna. (på MacBook Unibody med Snow Leopard)

Du kan öppna en ny flik också, där får jag upp mina bokmärken...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-30 18:33
Ursprungligen av suddgummi:

Du kan öppna en ny flik också, där får jag upp mina bokmärken...

Men då blir det väl ändå tre klick sammanlagt? I Safari är det två.

Ursprungligen av xms67:

Men då blir det väl ändå tre klick sammanlagt? I Safari är det två.

Två klick: ett på ny flik och ett på bokmärket

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-02 23:49
Ursprungligen av suddgummi:

Två klick: ett på ny flik och ett på bokmärket

Det blir väl tre? eller hur klickar du på ny flik direkt? Kanske menar du iPad? Jag tänker på iPhone.

Ursprungligen av xms67:

Det blir väl tre? eller hur klickar du på ny flik direkt? Kanske menar du iPad? Jag tänker på iPhone.

Ja, det stämmer. Jag har bara provat på iPaden. Verkar dumt om de inte löst det på samma sätt på iPhone...

Blev snabbt en favorit, men det går ju för fan inte att låna böcker Elib
står bara och "tuggar"

Jag försöker synka mitt omfattande bokmärkesbibliotek men kommer inte ens in med mitt Google-konto. Hade tvåstegsidentifiering aktiverat men då funkade inte den programspecifika koden. Avaktiverade då tvåstegsidentieringen men då tar den inte ens mitt lösenord. Någon som har en lösning? Frustrerad eftersom jag letat efter motsvarande bokmärkessynk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-02 23:53

Fungerar sådär. Men på iPhone blir det tre klick för att komma till ett bokmärke. Om nu inte suddgummi kan berätta hur man gör.

På iPad tycker jag det är buggit. Det låser sig helt ibland. Och då och då ser man att cirkel snurrar men inget händer. Idag skulle jag öppna SvD.se och det satte igång att snurra utan att öppna sidan. Sedan blev jag avbruten och efter ett par timmar kom jag tillbaka. Då var batteriet på 15% och det snurrade fortfarande. Ursprungsläge för batteriet var runt 85-90%.

Men efter ett par uppdateringar kan det nog bli bra...

men poängen med nedtoningen av bokmärken i Chrome är ju att man vinner på att använda omnibaren istället. Autofillen är snabbare än laddning av ny flik och suveränt intuitiv. Räckte med en halvtimmes användande så hade jag alla mina viktigaste bokmärken inlärda i omnibaren med bara en eller max två bokstäver.

(Men Chrome bör nog hitta på nya tricks också, eftersom detta är precis som Safari kommer att fungera i iOS 6.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-03 14:30
Ursprungligen av Stinky:

men poängen med nedtoningen av bokmärken i Chrome är ju att man vinner på att använda omnibaren istället. Autofillen är snabbare än laddning av ny flik och suveränt intuitiv. Räckte med en halvtimmes användande så hade jag alla mina viktigaste bokmärken inlärda i omnibaren med bara en eller max två bokstäver.

(Men Chrome bör nog hitta på nya tricks också, eftersom detta är precis som Safari kommer att fungera i iOS 6.)

Har insett att det fungerar som du skriver. Det känns ganska bra, men just på iPhone är det en poäng att inte behövs skriva något urtwn klicka tycker jag. Men på iPad är det bra ven om min är inte felfri på iPad.

Kan förtydliga att om man loggar in och använder med sitt googlekonto så får man alltså med sig samma autofillpreferenser som från sina Chromeläsare i andra datorer. Så min nya iOS-Chrome visste direkt vad jag ville skriva i omnibaren...

Ursprungligen av Stinky:

Kan förtydliga att om man loggar in och använder med sitt googlekonto så får man alltså med sig samma autofillpreferenser som från sina Chromeläsare i andra datorer. Så min nya iOS-Chrome visste direkt vad jag ville skriva i omnibaren...

Förutsatt att man kryssat i Autofyll och Adressfältshistorik under sync-inställningarna. Vilket jag precis upptäckte att jag inte hade gjort...

1
Bevaka tråden