Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättning till Photoshop CS2?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

jag har i många år använt Lightroom för större delen av min bildbehandling, katalogisering etc. I de fall jag velat göra lite mer avancerad (=klippa ihop lite bilder, lägga in text, mer avancerade lokala justeringar än vad LR klarar etc, dvs på det hela taget ganska enkla operationer) har jag använt CS2. I och med senaste OSX-uppdateringen går det inte längre att köra CS2, och vad jag förstår finns heller inget uppgraderingsalternativ via Adobe. Att köpa helt ny CS6 känns väl dyrt för mina behov.

Vad finns för alternativ? Går det att köpa begagnade CS3-CS5 licenser till bra pris? Alternativ programvara (bör minst hantera grundläggande redigering, lager, text)? Andra tips?

Mvh,

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-05 09:17

Du kanske klarar dig med Photoshop Elements? Kostar bara en bråkdel av "stora" Photoshop.

Vad jag förstår saknar Elements t.ex. lagerhantering och sånt. Och så verkar det vara fullsmockat med effekter som jag inte alls är intresserad av. Jag vill helt enkelt ha "riktig" fotoredigering, och inte en hoper "roliga" filter, mallar och sånt.

Ursprungligen av johan_so:

Vad jag förstår saknar Elements t.ex. lagerhantering och sånt. Och så verkar det vara fullsmockat med effekter som jag inte alls är intresserad av. Jag vill helt enkelt ha "riktig" fotoredigering, och inte en hoper "roliga" filter, mallar och sånt.

Nej.
Adobe Photoshop Elements 10 * Understanding layers

http://help.adobe.com/en_US/photoshopelements/using/index.html

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-05 18:56
Ursprungligen av johan_so:

Vad jag förstår saknar Elements t.ex. lagerhantering och sånt. Och så verkar det vara fullsmockat med effekter som jag inte alls är intresserad av. Jag vill helt enkelt ha "riktig" fotoredigering, och inte en hoper "roliga" filter, mallar och sånt.

Roliga filter få man på köpet. Det finns inget program som är strippat på effekter och filter, vill man slippa sådant så får man helt enkelt ge fan i att använda filtren och effekterna. Det som i huvudsak skiljer Photoshop Elements från "riktiga" Photoshop är möjligheterna att separera bilderna för fyrfärgstryck och lite annat småkrafs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-05 09:23

Du har ju Pixelmator också. Oklart hur pass det täcker dina behov men Googla och prova.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-05 10:02
Ursprungligen av acke:

Du har ju Pixelmator också. Oklart hur pass det täcker dina behov men Googla och prova.

Ja, just ja. Den kostar bara 109 spänn på App Store.

1
Bevaka tråden