Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa typsnitt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag ska börja från scratch med att köpa typsnitt, vad ska jag då välja?

Fontfolio är dyrt, men innehåller mycket. I längden blir det ju nästan lika dyrt att bara köpa enstaka fonter. Finns det "konkurrenter" till Fontfolio som är värda namnet?

Font Folio är kanske bästa investeringen trots allt, om du skickar filer för ripp på annat håll är det vanligast att man har Font Folio.

Det är det absolut bästa alternativet. It will serve you well. Speciellt om du vill ha en stabil grund att stå på. Då har du så att säga "allt".

Det blir dock ändå alltid några specialsnitt man köper in (trender, tidsera etc).

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-06-29 11:57

Vi köpte Linotype Gold Library till jobbet ingår licens för Mac/PC 20 datorer.

Mikael

http://www.matton.se/kat7/182.pdf

Hur skiljer sig t ex FRUTIGER åt från olika källor.

Är skärningarna olika beroende på om de kommer från Adobe eller Linotype?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-04 13:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakoby
Hur skiljer sig t ex FRUTIGER åt från olika källor.

Är skärningarna olika beroende på om de kommer från Adobe eller Linotype?

Gå in på tillverkarnas hemsidor och skriv ut exempel på teckensnitt du gillar och jämför.

Är du ute efter ett specialtypsnitt kan du ofta hitta det som freeware eller väldigt billigt på olika hemsidor. Kanske inte alls är vad du söker, men för framtida bruk rekommenderar jag länksidan på www.apestuff.com. I kategorin Fonts finns mycket smått och gott…

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-04 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Är du ute efter ett specialtypsnitt kan du ofta hitta det som freeware eller väldigt billigt på olika hemsidor. Kanske inte alls är vad du söker, men för framtida bruk rekommenderar jag länksidan på www.apestuff.com. I kategorin Fonts finns mycket smått och gott…

De varianter du rekommenderar kan innebära problem när man ska skicka sina alster till tryckeriet.
I proffssammanhang kan jag inte rekommendera teckensitt andra än från de välkända tillverkarna.
Allt annat kan bli som lotteriet. Har man tur så får man det resultatet man ville uppnå, men det händer sällan.
Det är inte värd att jobba flera timmar med ett dokument och sen få katastrofala resultat p g a att man använde gratis teckensnitt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
De varianter du rekommenderar kan innebära problem när man ska skicka sina alster till tryckeriet.
I proffssammanhang kan jag inte rekommendera teckensitt andra än från de välkända tillverkarna.
Allt annat kan bli som lotteriet. Har man tur så får man det resultatet man ville uppnå, men det händer sällan.
Det är inte värd att jobba flera timmar med ett dokument och sen få katastrofala resultat p g a att man använde gratis teckensnitt.

Hur menar du? Man får väl skicka med typsnittsfilerna till tryckeriet eller menar du att det skulle vara fel filformat eller nåt sånt? Jag har tyvärr inte mycket erfarenhet av sånt där. är man beredd att förlora lite skärpa så kan man göra om till textkonturer i Illustrator. Kanske kan vara bra om man vill göra en rubrik med ett osäkert typsnitt…

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-04 14:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Hur menar du? Man får väl skicka med typsnittsfilerna till tryckeriet eller menar du att det skulle vara fel filformat eller nåt sånt? Jag har tyvärr inte mycket erfarenhet av sånt där. är man beredd att förlora lite skärpa så kan man göra om till textkonturer i Illustrator. Kanske kan vara bra om man vill göra en rubrik med ett osäkert typsnitt…

Jag menar att de gratis teckensnitten som florerar på webben håller oftast inte måttet och resutatet kan bli som sagt överraskande. Ett teckensnitt är ett väldigt komplicerat sak och alla tecken i den måste uppfylla massor med krav. De måste hålla måttet för att passa i kombination med andra tecken om man vill uttrycka det på ett enkellt sätt.

För cirka 5000 kr exkl får du dra ihop din 50 favoritskärningar av alla snitt i Linotypes katalog. Gå in på matton.se och beställ en gratis katalog, där finns också paketet. Cap & Design hade det för 4000 kr exkl för någon månad sen.

1
Bevaka tråden