Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips för ny videokamera för inspelning i 1080p?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-07-05 15:32

Hej!

Tänkte höra med er om någon har lite köpråd gällande videokamera för fritidsbruk som klarar filma i 1080p? Prisklass runt 5000..?

Har idag en Panasonic HDC-SD100 men den verkar tyvärr bara fixa 1080i

/Patrik

Din kamera fixar 1080p - i interlace-signal. När du tankar in (transformerar) så blir det en "äkta" 1080p Prores.

Vill du ändå ha en ny och mycket bra kamera så rekomenderar jag Sony NEX-VG20. Sensationellt bra tycker jag.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-07-05 18:36

Tack Zimmerman - vet inte om frugan accepterat varken kameran eller prislappen Men tvivlar inte på att den är grym

Är det något jag "måste göra" om jag tankar in filmen i t.ex. iMovie eller FCPX för att få interlace-signalen att göras om till progressive i Prores-formatet?

/Patrik

Nej, du behöver inte göra något - inte i FCPX i alla fall - vet väldigt lite om iMovie. Men du måste ha högsta kvalitet och det där "cinema"-läget eller vad det hette (har haft en SD100 men minns inte riktigt vad det hette - det ger en speciell ikon i LCD'n tror jag - en filmruta som är lite konvex).
Det blir progressiv Prores då interlace bara är transportformat - en progressiv frame ritas av två halva interlace-frames.
Kryssa i "Create optimized media" (=Prores) vid importr till FCPX så klart. Klipp aldrig kamerans format (AVCHD) nativt i FCPX eller något annat program. Det är inte vettigt. Allt bör göras till Prores först och sedan kan man börja med seriöst arbete.

Ursprungligen av scurb:

Tack Zimmerman - vet inte om frugan accepterat varken kameran eller prislappen Men tvivlar inte på att den är grym

Är det något jag "måste göra" om jag tankar in filmen i t.ex. iMovie eller FCPX för att få interlace-signalen att göras om till progressive i Prores-formatet?

/Patrik

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-07-05 19:48

Ah - kanon. Grym uppskattning, du är som ett levande lexikon

Testade nu, och om man väljer att spela in med "Cinema mode" så innebär det 25FPS och precis som du skriver så visas en liten filmruta i displayen.

När jag har importerat ett sådant klipp och tittar på clip-egenskaper i FCPX så visas ändå 1080i, men däremot kan jag under Settings välja att ändra till Progressive samt bocka i "Deinterlace". Är det något man bör göra på clipen?

Bifogar fil så du ser vad jag "svamlar" om

/Patrik

Jo, just ja...filen tolkas/läses fortfarande som interlace - så var det - men den innehåller sammanaslaget en progressiv bild. Jag fick dock aldrig den där Deinterlace-checkboxen när jag importerade. Den kan du nog ignorera - undrar varför du får den och inte jag när jag hade denna kamera? Däremot kan du sätta progressivt på Field Dominance Override - jag brydde mig dock inte ens om det då jag alltid körde progressiv timeline och vid mastring (Share) så pumpas allt ut progressivt ändå.

Ursprungligen av scurb:

Ah - kanon. Grym uppskattning, du är som ett levande lexikon

Testade nu, och om man väljer att spela in med "Cinema mode" så innebär det 25FPS och precis som du skriver så visas en liten filmruta i displayen.

När jag har importerat ett sådant klipp och tittar på clip-egenskaper i FCPX så visas ändå 1080i, men däremot kan jag under Settings välja att ändra till Progressive samt bocka i "Deinterlace". Är det något man bör göra på clipen?

Bifogar fil så du ser vad jag "svamlar" om

[ATTACH="CONFIG"]33719[/ATTACH]

/Patrik

Senast redigerat 2012-07-05 22:52
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-07-05 22:58

Japp. Kör man timeline med hårda inställningar (dvs inte anpassa sig efter första clip'et) så lär väl resultatet bli därefter.

Tack för tipsen och hjälpen!

/Patrik

Om en bra, "riktig", videokamera blir för dyr kan du IMHO titta på en av de moderna kompaktkamerorna eller kanske en spegelfri m4/3 som först och främst är en stillbildskamera men som gör riktigt bra ifrån sig även på videosidan. Har själv en Sony HDR-CX12E full-HD videokamera som jag hellre låter ligga i byrålådan till fördel för vår lilla Canon S95 (720p) när det skall till att filmas.

  1. AVCHD är tungt att konvertera. Om du inte konverterar är det ännu tyngre att klippa som Zimmerman påpekar ovan. Om det ens är möjligt. Kompaktkamerornas videoformat brukar iofs vara något mer utrymmeskrävande men "lättare" videoformat som Motion Jpeg eller någon MOV-container (Quicktime-kompatibelt).

  2. AVCHD är - fortfarande - ett helsike att spela upp på något vettigt sätt på både tv och dator. Jag har ännu inte hittat en lös mediespelare (eller de moderna tv-apparaternas inbyggda mediefunktioner att spela upp film)som spelar upp klippen i en följd utan sekundlånga svarta pauser mellan varje klipp! Det är ju inte alltid man har hunnit/haft lust/behövt klippa ihop filmen i iMovie/FCPX.

  3. Om det istället är ett quicktime-kompatibelt format kan mansnabbklippa direkt i Quicktime 7 Pro. Bara att trimma klippen vid behov och sedan dra och släppa in i en enda filmfil. Ibland behöver man inte redigera mer än så när det gäller lite lösa klipp på barnen etc. Av någon anledning klarar fortfarande inte QT 7 eller QT X att spela upp AVCHD, så den här metoden är inte möjligt för redigering av film från den "fina" kameran...

  4. Bildkvaliteten är inte så där fasligt mycket bättre på en konsumentvideokamera i överkomliga prisklasser jämfört med en bra kompaktkamera (stillbild). Däremot så ärstillbildskvaliteten extremt ultrakass på vår Sony handycam trots 5MP. Suddigt och luddigt. Totalt oanvändbart (ser nu i efterhand att CNET ljuger som en häst travar i sin recension– "impressive still photos for a camcorder". Not). Kolla ordentligt innan köp!

  5. Det som är bättre på videokameran är normalt sett bildstabiliseringen. Det är inte alla kompaktkameror som tillämpar bildstabilisering vid filmning. Det kan i viss mån avhjälpas vid import i iMovie mfl program där man kan korrigera bort skakningar. Det är inte heller alla kompaktkameror som tillåter omfokusering eller zoomning vid video.

  6. Det är ofta mer vidvinkel (motsv 24-28 mm) på stillbildskompakten jämfört med många konsumentvideokameror (typ motsv 35-40 mm). Om du kan - välj en nyare modell som har bättre vidvinkel. Lösa vidvinkeladaptrar man skruvar på är mest en nödlösning.

Om jag skulle välja idag, skulle jag skippa videokameran och skaffat en Canon S100 som har full-HD, stereo-micar inbyggda, bildstabilsering och zoomning även vid videofilmning, 24 mm vidvinkel och är grymt bra på stillbilder! Dessutom billigare än en videokamera.

Canon PowerShot S100 Review: Digital Photography Review

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2012-07-06 07:28

Tack för tipsen och förtydligande!

Med tanke på dialogen med Zimmerman ovan så blir det nog så att jag behåller min SDC-SD100 och filmar så att det fungerar med full HD.

Känner dock igen dig med beskrivningen av låd-fenomenet och att kompaktkameran får agera videocam också

/Patrik

Behåll den. Den är otroligt snabb (off/on och fokus t.ex.). Snabbare grab-and-shoot-kamera har jag aldrig haft/testat. Perfekt hemmakamera - mycket bra ljud (glöm DSLR om du i första hand filmar). Det enda som är tveksamt är bildkvaliteten (jag är pro - jobbar med video och bortskämd) men den ser ut som den gör på alla dessa mini-kameror - det var anledningen att jag köpte upp mig till nästa nivå för hemmabruk (=filma lilltösens uppväxt) - detta och att jag ville ha kort skärpedjup vilket man aldrig får med kameror med så små chip som SD100 har.
Du har 1080p. Kör på. Du är "framtidssäkrad" (det var därför jag köpte den för några år sedan - när lilltösen är 40 år och vill titta på fimer från sin barndom så ska det vara acceptabel standard - även för den tiden det är då). Det är dessutom snart den enda mini-konsument-videokameran som har sökaren kvar :-D. Och sökare ska man ha om man är det minsta seriös.

Ursprungligen av scurb:

Tack för tipsen och förtydligande!

Med tanke på dialogen med Zimmerman ovan så blir det nog så att jag behåller min SDC-SD100 och filmar så att det fungerar med full HD.

Känner dock igen dig med beskrivningen av låd-fenomenet och att kompaktkameran får agera videocam också

/Patrik

Senast redigerat 2012-07-06 12:23

Jag tror denna är något för aktivt fritidsliv
http://gopro.com/hd-hero2-cameras/

Om den har 25/50 fps - annars är den bara för USA och Japan - inte stoooora världen.

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Jag tror denna är något för aktivt fritidsliv
http://gopro.com/hd-hero2-cameras/

1
Bevaka tråden