Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone tjatar om minnet snart slut?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-05 21:53

Hej,

Har fått ett mystikt problem med min iPhone 4. Den envisas med att skicka upp en dialogruta med "Lagringsutrymmet nästan fullt...". Detta trots att jag har 2,5 gig kvar. Rutan kommer upp hela tiden bara jag surfar eller kollar mail osv.
Är detta normalt?

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-05 22:01

Är det verkligen inte bara när du kollar mailen?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-05 22:07

Jag uttryckte mig lite otydligt. Menade att det inte spelar någon roll vad jag gör, minneshungrigt eller inte. Rutan kommer upp oavsett.
Har testt med reset utan resultat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-05 22:42

Om du testar en sak, ta bort de mailkonton du har lagt in i telefonen...se om du får samma meddelande då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-06 14:18
Ursprungligen av zinned:

Om du testar en sak, ta bort de mailkonton du har lagt in i telefonen...se om du får samma meddelande då.

När du tipsar Zip_THN om detta så borde du upplysa om att om han har sin mail som POP så försvinner alla mail som bara ligger på mobilen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-06 14:24

Ja, det är korrekt att mailen från POP-konton försvinner. Dock skrev han att han hade testat "reset" av telefonen och eftersom han har gjort det så har dessa mail från eventuella POP-konton redan tagits bort.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-06 14:54

blir nyfiken här...
Hur menar du att det hjälper att ta bort mailkontot? Räknas inte den plats som mailen tar in i det totatla? Dvs. säger den att han har 2.5 gb ledigt så är mailen inräknat i det upptagna utrymmet?

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-06 16:53

Jag menar att det kan ju kanske vara så att han får meddelandet från mailservern, i så fall mailserver som han inte kör POP mot, och som då meddelar att hans quota håller på att överskridas. Då handlar det alltså om att mailkontot håller på att bli fullt och inte telefonens lagringsyta.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-06 19:19

Hej igen,
Testade att ta bort mailkontot (imap) och det gjorde ju ingen skillnad. Börjar misstänka att något program har gjort minnet "korrupt" eller nått. Den slänger upp rutan fortfarande om att "lagringsutrymmet börjar ta slut". Det är ju inte så glasklart med det borde ju vara mina 16gig som börjar ta slut. 2,3gig kvar nu... Tror jag får göra en fabriksåterställning och restore fron iCloud när jag kommer hem imorgon. Eller har någon något annat tips?
Otroligt irriterande detta!

En dum fråga kanske, men har du startat om telefonen? Eller är det det du menar med "reset"?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-06 20:07

Ja, jag har gjort en hard reset. Gjorde ingen skillnad...

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-06 20:58

Har du Spotify? Jag vill minnas att den kunde ställa till problem med cachad musik.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-06 22:19

Nej, tyvärr inget Spotify...

Om du kollar iTunes vad säger den att du använder diskspace till?

1). Gå in i inställningar / allmänt / användning.
2). Där står det vilka appar som tar upp vad.
3). Ta bort det som du inte behöver/vill ha.

Klart.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-07 09:58
Ursprungligen av keptang:

1). Gå in i inställningar / allmänt / användning.
2). Där står det vilka appar som tar upp vad.
3). Ta bort det som du inte behöver/vill ha.

Klart.

Om det vore så enkelt. Jag har 2,5gig ledigt men telefonen klagar över för lite utrymme. Det alltså något annat än någon app som tar plats. Kanske något med cachad data eller nått som mattiL föreslog.
Ska kolla vad iTunes säger vad utrymmet används till. Kommer hem i kväll. Återkommer då.

Du ser i användning hur mycket en app tar upp, inkl data för apparna.
iTunes talar inte om hur mycket utrymme som används av en specifik app.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-07 14:11

Hursomhelst ska han ju inte få det meddelandet när han har 2,3 GB ledigt.

Ursprungligen av zinned:

Hursomhelst ska han ju inte få det meddelandet när han har 2,3 GB ledigt.

Helt korrekt, om det är så, skulle gärna vilja se ett screenshot på det.
Är det telefonens utrymme som det finns 2,5GB ledigt på, eller möjligen iCloud.

Är det så att det är 2,5GB ledigt i telefonen utav något som inte syns så är det bara att återställa med/eller utan att återställa backup.

Inte värre än så.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-08 14:10
Ursprungligen av keptang:

Helt korrekt, om det är så, skulle gärna vilja se ett screenshot på det.
Är det telefonens utrymme som det finns 2,5GB ledigt på, eller möjligen iCloud.

Varnar iCloud verkligen direkt i enheten när det börjar sina med utrymme? Jag tror faktiskt bara den skickats ut ett mail? Det är väl först när utrymmet inte räcker till (för tex den nya säkerhetskopian) som den varar direkt på enheten?

Jag kan tänka mig tre minnen som kan ta slut:

1) RAM - men det säger iOS inget om utan stänger av bakgrundsprogram etc.
2) Användarpartitionen i lagringsminnet - men du har över 2 GB ledigt.
3) Systempartitionen - detta syns inte någonstans vad jag vet, men fixas med en återställning.

Jag minns inte på rak arm hur stor den partitionen är i iOS 5, men på min 4S ser det ut att bortgå 1,3 GB. Man kan se mer om man jailbreakar, och då kan man ju även fylla upp den partitionen. Vet inte om du gjort det dock.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-08 17:46

Hej igen,

Det hela har lösts sig. Sättet som det skedde är dock ett mysterium. När jag skrev alla inlägg här var jag borta på semester utan wifi. Telefonen klagade alltså på att lagringsutrymmet var på väg att ta slut. Inte iCloud. Jag hade 2,5 Gig kvar enligt "Om". Vi kom hem sent igår kväll och jag satte telefonen på laddning och den var på wifi. I morse skulle jag sätta igång att återställa den för att, om möjligt, få tillbaka minne och bli av med klagande. Jag gick in på "om" igen för att kolla och döm om min förvåning då det nu var uppe i 6 Gig ledigt och jag har inte fått någon varning sen dess.

Något har alltså hänt under natten som löste problemet. Fråga mig inte vad med allt är normalt igen.

1
Bevaka tråden