Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer operatörerna ta betalt för Imessage?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker Imessage är fenomenalt, använder det som en tok. Speciellt efter jag fått 10.8 och har det på Mac Booken också. Men det låter lite för bra för vara sant att operatörerna de ska låta det vara gratis. Men det är ju inte klassiska sms utan datortrafik. Hur fasen ska de ta betalt för det?

Ingen ger något tips på hur det skulle gå till!

Med tanke på debatten kring huruvida operatörerna ska kunna ta betalt för Skype etc så tror jag att PTS kommer att sätta ner foten om operatörerna står på sig. Jag läste en artikel där någon från PTS hade gått ut och sagt att operatörerna mer eller mindre ska ge fan i vilken sorts data som användarna ämnar skicka i näten, det ska vara neutralt. Då får operatörerna höja priserna om de inte får in tillräckligt på vanliga samtal och sms. Verizon går ju på en ny variant nu där man enbart tar betalt för data. Samtal och sms får man obegränsat på köpet.

Ursprungligen av pmarriott:

Verizon går ju på en ny variant nu där man enbart tar betalt för data. Samtal och sms får man obegränsat på köpet.

Grymt, hoppas fler tar efter.

Ursprungligen av pmarriott:

Med tanke på debatten kring huruvida operatörerna ska kunna ta betalt för Skype etc så tror jag att PTS kommer att sätta ner foten om operatörerna står på sig. Jag läste en artikel där någon från PTS hade gått ut och sagt att operatörerna mer eller mindre ska ge fan i vilken sorts data som användarna ämnar skicka i näten, det ska vara neutralt. Då får operatörerna höja priserna om de inte får in tillräckligt på vanliga samtal och sms. Verizon går ju på en ny variant nu där man enbart tar betalt för data. Samtal och sms får man obegränsat på köpet.

Känns ju som att operatörerna mer eller mindre släpas i den riktningen, klagandes och fäktandes, av Apple med flera. Ganska rimlig utveckling, i övrigt - det är ju inte så att det är annorlunda ettor och nollor i ett SMS jämfört med andra data som går i mobilnätet.

Ett imessage innehåller väl sjukt lite kb?

Ursprungligen av jurassic579:

Ja, om man inte slänger med ett stim bilder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-02 19:01
Ursprungligen av jurassic579:

Jo...för att inte tala om ett SMS...

Eftersom iMessage använder samma protokoll som övriga pushnotifieringar från som kommer in från Apples servrar blir det knöligt för operatörerna att filtrera ut det.

• Avstängd
  • 2012-07-09 21:38

All datatrafik, som iMessage, SMS, MMS och surfning mm borde vara inbakat i datamängden per månad och då också priset... löjligt att särskilja på vad för "app" som skickar/tar emot vad IMHO.
Bandbredden då... jo, men säljer man abonemang med ...2, 5 eller 10Gb så ska man väl inte klaga om sen folk använder dom?

Allt blir IP tillslut. Så småningom säljer operatörer bara bandbredd (och ev. mediatjänster typ filmer, broadcast, etc) - inget annat. Speciella protokoll och våglängder för röstsamtal och mess etc är en obsolet teknik och tanke - en parentes i den mobila utvecklingen som alldeles nyss startade. Det är bara en kvarleva från gamla trådsystem med AXE-växlar etc.
Under en övergångstid så kommer en del operatörer att strategiskt tjafsa, men snart gör alla som Verizon i ett första steg - när det väl är dags att stänga ner vanliga rösttelefonin så blir allt enklare då.

Håller med, allt blir IP (eller liknande) tillslut. Men att stänga ner rösttelefonin är bara nys. Människor har ett inbyggt behov av att göra sig hörda. Och bli lyssnade på. Se bara på alla som prompt ska stoppa telefonen i örat så fort de sätter sig i bilen. Så är det. Det är fakta. Jag har sett det själv

Ursprungligen av Zimmerman:

Allt blir IP tillslut. Så småningom säljer operatörer bara bandbredd (och ev. mediatjänster typ filmer, broadcast, etc) - inget annat. Speciella protokoll och våglängder för röstsamtal och mess etc är en obsolet teknik och tanke - en parentes i den mobila utvecklingen som alldeles nyss startade. Det är bara en kvarleva från gamla trådsystem med AXE-växlar etc.
Under en övergångstid så kommer en del operatörer att strategiskt tjafsa, men snart gör alla som Verizon i ett första steg - när det väl är dags att stänga ner vanliga rösttelefonin så blir allt enklare då.

• Avstängd
  • 2012-07-10 01:48
Ursprungligen av suddgummi:

Håller med, allt blir IP (eller liknande) tillslut. Men att stänga ner rösttelefonin är bara nys. Människor har ett inbyggt behov av att göra sig hörda. Och bli lyssnade på. Se bara på alla som prompt ska stoppa telefonen i örat så fort de sätter sig i bilen. Så är det. Det är fakta. Jag har sett det själv

Haha, ja...eller vinglandes på cykeln vilket jag också ser massor av... tur att man själv iaf kör handsfree BT åtminstone... eller, är ju inget att skratta åt egentligen, att dårar hellre pratar med handhållen nalle än kör säkert, iaf lite säkrare med handsfree.

Stänga ner rösttelefoni?! Nej, vilken vansinnig ide :-D. Är det någon som verkligen sagt här att man ska stänga ner rösttelefoni? Så otroligt korkat :-D.

Ursprungligen av suddgummi:

Ursprungligen av Zimmerman:

Du ska se att i slutänden så kommer världens befolkning att "nollställa" och vi kommer att släppa allt vad heter IP-telefoni och gå tillbaka till tiden där man bara kunde ringa från fasta positioner som hemmet eller kontoret.

1
Bevaka tråden