Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga widescreen border i FCP efter man zoomat i bild?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett litet problem som jag vill lösa.
Jag vill nämligen lägga en widescreen border i FCP 7 efter man zoomat i bild?
Är detta möjligt? När jag gör det så hamnar bordern på den zoomade bilden, dvs jag ser inte den iom jag zoomat.
Finns det nån möjlighet att lägga bordern på ett separat videospår så man inte behöver lägga på varje enskilt klipp?

Jag gjorde en bild med borders och transparens när jag höll på med sånt - det behövde inte ens renderas - man lägger den på egen line ovanför. Man gör den enkelt i Photoshop.

Ah ok. Lyckades själv fixa med med att croppa bilderna med det var omständigt. Ditt sätt verkar betydligt smidigare
Vet du om det finns nån template till det nånstans? Eller vad man kan söka på? Har tyvärr inte Photoshop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 14:55

Du kan även lägga två "black slugs" på videospåren över ditt redigerade material.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 15:06

Ett annat alternativ är att lägga hela din klippta sekvens i en ny sekvens och applicera widescreen-filtret där (eller köra manuell cropping).

Det var länge sedan jag gjorde detta. Jag vet det var enormt olika hur bra prestanda man fick med de olika metoderna. Black Slugs och / eller cropping kunde även ge upphov till halva pixlar så man inte fick en skarp lettboxing kant. Apple tänkte inte riktigt rätt när man valde att köra med % istället för pixlar i programmet…

Tack för tips & info!
Det är bara en slags offline klippning men det är mer för att få rätt känsla av materialet då filmen ska vara i 2:35:1 sen.
Fann däremot detta pluggen som verkar fungera:
de Lasserij - Rienk Leendertse - Videomontage

Bonus fråga: Hur mycket kan man egentligen zooma i ett klipp utan att det blir förmycket?
Materialet är filmat med Epic i 5K.

Det beror nog mest på hur slutformatet ska visas - är det t.ex. "vanlig" HD 1080 som är slutvisningsformat så är det ju bara en matematisk sak att räkna ut hur mycket man kan zomma in för bibehållen upplösning...men smådetaljer blir ju aldrig bra egentligen. Sedan beror det ju på bildmaterialet som sådant - om det är en wide shot eller close up - hur skarpt det är, rörelser, etc. Det är ju svårt att märka när det är för mycket inzoom om man inte har en supermonitor med rätt upplösning...allt skalas ju troligtvis ändå och vad man ser är en sak - vad som egentligen finns på filen en annan.
Ofta kan man zooma mera än man tror, men problemet är när ett zoomat klipp omges av ozoomade klipp av ungefär samma innehåll. Så - jag har egentligen inget svar som du märker - spånar bara på. Är det artyarty så kan man ju göra vad som helst - är det en hightech-reklamare för nya BMW så är det ju en annan femma - eller en feature för 4K-projektion på bio.
Frågan är egentligen; varför zomma i post? Är det en professionell fotograf som tagit materialet så behövs det inte. En fotograf som lämnar material som måste zoomas i post får nog inga fler jobb.

Ursprungligen av tublenco:

Bonus fråga: Hur mycket kan man egentligen zooma i ett klipp utan att det blir förmycket?
Materialet är filmat med Epic i 5K.

Okej. Jag får prova mig fram helt enkelt. Det är ganska snabba klipp jag ska göra det på och det får gärna vara trashigt. Behöver få upp lite mer driv & tempo i vissa korta sekvenser men har lite material att leka med så du får man ju vara "kreativ"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-11 09:33

Zooma i post är inget ovanligt eller konstigt alls. Speciellt VFX-tunga saker skalas med fördel i post då man där kan simulera kameraskak och så vidare. Ekonomin kan ibland också styra - man har inte möjlighet att filma alla utsnitt och får fixa det i post. Är det optimalt? Ofta inte men fungerar gör det.

Hur mycket man kan skala en bild beror helt på källmaterialet. Vi är kört high-end modell-reklam på TV där källan var film scannad till 1080p HD som sedan behölls i 100% i en SD-PAL comp. Såg jättebra ut, inget man tror inte var tänkt att beskära så. Vidare har vi gjort samma sak fast med RED i 3K och kört dessa "plates" i 100% i en SD-PAL comp. Sedan MX-sensorn kom är detta inget problem. Innan led den av ofantliga mängder brus vilket gjort livet tämligen surt för oss på vissa skott.

1
Bevaka tråden