Jag började diskutera detta problem i denna tråd: http://www.99.se/mac-os-x/288424-lion-vilka-buggar-problem-har-ni-stott-pa-24.html men skapar en egen eftersom jag inte vill leda tråden i fråga off topic.
Problemet är som följer (citerar mig själv):
Uppdaterade till Lion på min 13" MacBook från tidigt 2010 (eller om den räknas som sent 2009). Det mesta funkar - jag ska peta in lite mer RAM inom överskådlig framtid eftersom systemet går lite segare tycker jag, men det är inget akut problem.
Dock har jag fått en "intressant" bugg i Texthanteraren/Text Editor som med jämna mellanrum tycker att den inte har behörighet att varken autospara ett dokument eller att jag får spara det manuellt. "Du har inte tillstånd", gnäller den helt plötsligt efter att jag jobbat med filen ett tag. Det enda som man kan göra då är att kopiera texten, stänga alla dokument och avsluta programmet, därefter öppna programmet och filen på nytt, klistra in allt och spara om det.
Vissa gånger går inte ens det, utan man får helt enkelt göra ett namnlöst dokument och spara om det/skriva över den gamla filen.
Grejen är att jag använder min dator både hemma och på jobbet, och kopplar därför upp mig till två olika nätverk. Hemma kör jag med Time Machine och Time Capsule, men på jobbet har jag ingen backup. Brukar faktiskt stänga av säkerhetskopieringen just innan jag åker hemifrån eftersom datorn annars tar längre tid på sig att hitta jobbets nätverk - också något som började hända efter Lion.
Hursomhelst verkar detta inte vara orsaken till problemet - det existerar oavsett om jag har säkerhetskopieringen avstängd eller inte. Lion brukar dock påpeka att dokument som jag sparat på jobbets server inte har stöd för autospar.
Jag har både kollat skivan i Skivverktyg (felfri) och reparerat alla behörighetsproblem med samma program. Kollade bibliotek och rättigheter där - verkar vara i sin ordning.
Om det inte framkommit så är jag den här datorns enda användare.
Blir MYCKET tacksam om någon har några tips!