Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt filerna i Time Machine!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2012-07-16 20:39

Jag köpte en ny MacBook Pro och använde flyttassistenten och Time Machine för att flytta över allt från min gamla MacBook Pro. Detta funkade precis som det skulle.

Men idag behövde jag en gammal fil som jag vet finns på TM-disken. Då visade det sig att jag inte hade åtkomst till de filerna.

Jag kommer åt filer äldre än 2 juni. Enbart via Finder dock, går jag in i programmet Time Machine så kommer jag bara åt de filer som backats upp från min nya dator.

Skillnaden jag ser är att filer från 2 juni och äldre ligger under det användarnamn jag hade på gamla datorn.
Från den 6 juni och framåt har detta ändrats till mitt nya användarnamn. Trots att jag bara haft den nya datorn i en vecka.

De mappar jag inte kommer åt har en röd liten markering. I infon står det under behörigheten: Ägare: Inget värde.
Försöker jag ändra till mig själv som ägare får jag, efter att jag angett mitt lösenord, felmeddelandet "Operation not permitted".

Hur gör jag för att få tillgång till mina filer?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-16 20:42

Byt tillbaka till ditt gamla lösenord.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 21:56

Jag fick skapa en ny användare med samma namn och lösenord som på den gamla datorn och ge den admin. rättigheter, flytta förut låsta mappar å filer till ett temporärt gemensamt ställe, och sedan logga jag in som admin på den nya, och radera den nygamla adm.användaren med en reboot... funka för mig, men va lite svettigt ett tag. Då försvann den gamla user-hemmappen och allt jag flyttat över var åtkommliga som vanlig... dock vet jag inte om TM låsningen fanns eller inte, men som den nygamla adminen borde man nog också då kommit åt även dessa?

1
Bevaka tråden