Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vettig kompaktkamera?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 16:49

Tjenna!

Söker inte efter några underverk, men har en gammal Canon Ixus 50 eller 70 har jag för mig den heter. Ni här har nog säkert några bra tips, fast det är kanske som att svära i kyrkan, när man nämner kompaktkamera här

Jag hade gärna haft en systemkamera, men tyvärr är jag för lat för att bära med mig den, rent storleksmässigt då alltså, behöver något som jag kan trycka ner i fickan.

Priset spelar ingen större roll, men är det över 5000 kr så börjar det bli lite mycket för som sagt "bara" en kompaktkamera.

Har hittat en Canon som kanske är något vettigt?

Annars tar gärna emot alla tips och idéer som ni har.

Tack på förhand.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 17:55

Jag köpte nyss en Panasonic Lumix TZ20 (utgången modell) TZ30 å kanske högre finns väl nu, som jag är rätt nöjd med om man nu inte vill göra stora förstoring å sånt.
Massa kul, bra storlek som gör att jag alltid har den hängande i bältet, pekskärm mm och en jäkla zoom 16-22x mekanisk(fråga inte hur), macro, filma i full HD mm mm.

Går ju inte att jämföra med en systemkamera, men den här har man alltid med sig och räcker längre än iPhonens kamera

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-07-16 18:25

Om du vill hålla dig till Canon så har du en riktigt bra kamera i denna. Canon PowerShot S100 - Digitala kompaktkameror - Canon Svenska
Lite som din IXUS, men oj, så mycket bättre.

Denna finns ju också.
Canon PowerShot G12 - Digitala kompaktkameror - Canon Svenska
Har själv en av modellen innan som jag har använt väldigt mycket med bra resultat. Lite klumpigare eller lite mer att hålla i, beroende på vad man vill ha. Går inte ner i bröstfickan.
//anders

Canon PowerShot S100, Olympus ZX-1, Panasonic Lumix DMC-LX5 och Fujifilm FinePix X10 är väl några av de som anses vara bäst i ditt prisintervall. En personlig favorit är X10. Nikon och Sony har nog några fina kameror i samma kategori som jag inte känner till. De här är snäppet över Ixus och motsvarande kameror.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 18:42

Finns ju bra läsning på Digital Photography Review om kameratester mm... finns så många bra kompakter så svårt att sålla...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-16 19:18

Har kollat på Powershot s100 också, verkar också vettig. Men såg att Powershot S95 ligger högst på omdömeslistan på prisjakt.nu, är S100 en efterföljare till den eller?

Har väll inga större problem att ha något annat märke än Canon, dock så vill jag helst köpa kamera i butik, och den Rajala som jag länkade till finns här och ska vara en bra kamerabutik. Så "lättast" är ju att hitta en kamera i deras sortiment.

Japp, S100 är efterträdaren. Och den är verkligen inte sämre, efter vad jag hört.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-16 21:13

CyberPhoto är rätt duktiga på kameror, och testar en hel del av dem:

CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Jag slog till på Ixus HS 510 för en vecka sedan. Liten och smidig - det var viktigt för mig. Känns fortfarande väldigt bra!

Verkar som om Panasonic presenterar DMC-LX7 imorgon:

Panasonic Lumix DMC-G5 purportedly arriving soon? -- Engadget

  • Avstängd
  • 2012-07-17 16:02
Ursprungligen av Capeman:

Verkar som om Panasonic presenterar DMC-LX7 imorgon:

Panasonic Lumix DMC-G5 purportedly arriving soon? -- Engadget

Flera av den där typen är riktigt bra, fullt i klass med en normal systemkamera, men dom är ju fortfarande stora som en mindre sån också...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-17 16:02

Det beror ju så klart på hur kompakt du vill ha den men jag har haft en Lumix TZ8 ett tag nu som jag är kanonnöjd med. Bra optik och bra optisk zoom istället för digital zoom. Kanonkamera och nu är den ju uppdaterad nå'ra gånger till TZ30 som säkert inte är sämre.

Vill du ha nå't tåligt har ju Pentax sin Optio WG-2 med GPS för schyssta pengar. Har haft ett par Pentax Optio som jag har misshandlat präktigt och dom har fungerat riktigt bra trots det. Detta är ju dessutom en vattentät och stöttålig kamera så den ska du kunna ha med dig överallt vilket är en bra egenskap hos en kamera. Det blir ju inga bra bilder tagna om man inte har kameran med sig.

Ursprungligen av LaHe:

Flera av den där typen är riktigt bra, fullt i klass med en normal systemkamera, men dom är ju fortfarande stora som en mindre sån också...

Du tänker på G5:an som avbildas i artikeln. LX5 & 7, som jag pratar om, är inte stora.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 16:54
Ursprungligen av Capeman:

Du tänker på G5:an som avbildas i artikeln. LX5 & 7, som jag pratar om, är inte stora.

Ah... blanda ihop det... sorry

LX7 är ju ungefär som min TZ20...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-07-19 18:15

Jag är ganska så nöjd med min samsung dv300f ccd sensor 16 megapixel & wifi mm.

Samsung DV300F Review | PhotographyBLOG

Hd video test Samsung DV300F - Sample HD Video, Day (1280 x 720p) - YouTube

Du har ett pm, Kajan .

//Joel

Sony RX100.

Med marginal bäst just nu, helt enkelt. Och så fantastiskt nätt att den glider ner i byxfickan utan några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 23:02

Det finns bara en bra kompakt: RX100 Så nöjd! Har också erfarenhet av S100. Den är långsam i RAW. Kass kvalitet i JPG. Enorm skillnad mellan dessa kameror.

Vill man jämföra bildkvalitet och "prestandatester" rekommenderas DxOMark - DxOMark by DxO Labs

1
Bevaka tråden