Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glapp skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min kära MacBook har börjat glappa i skärmen, den blir alltså svart när man viker upp den för mycket. Ibland har man bild och ibland inte.
Vad ska jag göra? Har något blivit nött när man har fällt upp och fällt ihop datorn massa gånger?
Tror att det är en kabel som behöver bytas, men var hittar jag en sådan och vad heter kabeln? Reservdelar till MacBook är inte lätt att hitta på nätet..
Snälla, hjälp!

Jag skulle gissa att det är en av de små kablarna genom gångjärnen som gått av men ligger mot i vissa lägen.

Hur gammal är den? Vilken modell?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag skulle gissa att det är en av de små kablarna genom gångjärnen som gått av men ligger mot i vissa lägen.

Hur gammal är den? Vilken modell?

iFixit.com är din vän.

Tillgängligheten för kabeln är nog det minsta problemet. Tycker du ska kontakta en serviceverkstad och be om ett kostnadsförslag.
Att serva laptops är ingen dans på rosor. I detta fall så måste du dessutom plocka isär både botten på laptopen + dela på skärmen för att komma åt att byta kabeln. Inget jag skulle åta mig att göra trots att jag är van datorskruvare sen många år. Dessutom så är det sällan att den "folierade flatbandskabeln" som förbinder datorn med skärmen går sönder (IMHO) oavsett om det är win eller mac.. Det kan också vara så att kontakterna på skärm/moderkort är problemet. ( det vet man inte i förväg) If so, då hamnar du i en kostnadskarusell som vida överstiger nypriset för datorn. Hur gammal är din macbook? Har du garanti/applecare du kan använda?

Jag är inte riktigt hundra men tror att det är en 2008, har ingen garanti längre. Och modellen är en MacBook vit 13" (eller är det mer utförligt namn på modellen) :/

Ursprungligen av J0hanna:

Jag är inte riktigt hundra men tror att det är en 2008, har ingen garanti längre. Och modellen är en MacBook vit 13" (eller är det mer utförligt namn på modellen) :/

Vi plast MacBook är lättare att meka skärm på än Unibody.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-19 11:20

Utförligt namn hittar du under Äpplet - Om den här datorn

Jag fick samma problem med min svarta MacBook. Bytte inverterkabeln och sen dess har den fungerat. Sök på eBay efter "inverter cable macbook" eller liknande så hittar du en massa annonser med kablar. Viktigt är dock att det finns två olika varianter på kablar, så kolla in iFixit eller liknande sida så du vet vilken du ska beställa och hur mycket jobb det är att fixa.
Det är inte så svårt att byta, men man får låta det ta den tid det tar, vara nogrann och inte stressa igenom proceduren.

Vad tror ni det kan kosta att lämna in den hos ett företag som reparerar den? Är ju lite knepigt att få tag på en inverterkabel och såg dessutom att det är olika kablar i äldre eller nyare modeller. Ställen som lagar Mac-datorer borde ha rätt reservdelar hemma?

• Avstängd
  • 2012-07-19 22:17
Ursprungligen av J0hanna:

Vad tror ni det kan kosta att lämna in den hos ett företag som reparerar den? Är ju lite knepigt att få tag på en inverterkabel och såg dessutom att det är olika kablar i äldre eller nyare modeller. Ställen som lagar Mac-datorer borde ha rätt reservdelar hemma?

...eller så får dom rätt snabbt hem dom... tyvärr blir det nog rätt dyrt då dessa märkesverkstäder har ett skapligt högt tim-pris.. :-/

1
Bevaka tråden