Personligen tycker jag man alltid ska tänka risk vs. avkastning. Vad är risken i detta? Och hur ser avkastningen ut? På både dessa gäller det att tänka i lite olika tidsperioder.
För det omedelbara övertagandet gäller det ju till att börja med att se vad som krävs av dig. Ta över är ju lite diffust. Gratis? Köpa? Om du ska köpa företaget måste du ju se hur avkastningen på kapitalet ser ut och alternativanvändningen av de pengarna. Nu kan ju alternativen vara få då du kanske bara får lån till just detta projekt. Men ändå.
Det finns ju väldigt få gratisluncher här i livet så ser kalkylen väldigt bra ut skulle jag fråga mig varför? Varför vill inte ägaren ha en större köpeskilling?
Sedan gäller det att fundera på vägen ut. Om det faktiskt inte fungerar, har du svårt att gå tillbaka till vad du jobbar med nu? Har du alternativ? Ser du själv att du kan vrida verksamheten till nya områden?
Beroende på hur stor köpeskillingen är och hur stor risk du anser det vara att säga upp sig från nuvarande anställning kan en extern revisor vara bra. Det är nog bra i alla fall.
Specifikt skulle jag dessutom kolla hur lånestocken ser ut och hur stort varulager det finns. Lånestocken kan vara stor till låg ränta. När du ska sätta om det kan det kosta många skäna slantar om räntan är högre. Varulagret kan bli förödande om vi för en inbromsning i ekonomin. Då sitter du på varor som kostat att producera men som inte ger intäkter.
Tja, typ så... Men grunden är att låter det så bra som du skriver - var beredd att slå till. Kan vara ett "offer you can't refuse".