Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket GPS-program använder/föredrar du?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med hänvisning till att fler alt dök upp i den här tråden, omformulerar jag omröstningen: http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/272589-navigon-vs-tomtom.html

Vet att det finns trådar om båda dessa redan, men det är svårt att hålla kolla koll på den allmänna uppfattningen vilken som är bäst. Därför tänkte jag mig en enkel omröstning.

Man får gärna skriva en kortfattad motivering, även om jag tycker vi håller själva diskussionen i resp befintlig tråd.

Har fått reda på att Telia Navigator kommer till iPhone om några veckor. Den blir riktigt intressant!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-13 13:24

Annat. Bor i norrland och har ingen användning för GPS. Hittar dit jag ska ändå, det är ju inte så svårt. -Vars bor du nanstans? Vid stortalln borta för myrn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 22:25

Jag köpte en hållare till iphonen som laddar och sänder till radion. det var väl mest för musiken men även för att kunna ha som gps ibland. men iphonen är ju inte superkorrekt i var man befinner sig. hemma i hammarby sjöstad så befinner jag mig ute i vattnet när jag kollar gpsen.

så frågan är hur man ska göra. tt-carkit och navigon kanske? vore schysst med ett bättre gränssnitt också, lite mer som riktig gps.
för navigon är inte bättre i mottagningen än iphones gps, såklart?

men musikdelen tappar man, eller hur?

Ursprungligen av martenj:

Jag köpte en hållare till iphonen som laddar och sänder till radion. det var väl mest för musiken men även för att kunna ha som gps ibland. men iphonen är ju inte superkorrekt i var man befinner sig. hemma i hammarby sjöstad så befinner jag mig ute i vattnet när jag kollar gpsen.

så frågan är hur man ska göra. tt-carkit och navigon kanske? vore schysst med ett bättre gränssnitt också, lite mer som riktig gps.
för navigon är inte bättre i mottagningen än iphones gps, såklart?

men musikdelen tappar man, eller hur?

Inomhus är ju GPS:er(inte bara iPhones) inte särskilt korrekta, genast utomhus eller i bilen är det direkt skillnad.
Så, har du testat ute på gatan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 20:14

GPSen fryser

Jag kör med TomTom för iPhone, och deras hållare med blåtand. Allt frid och fröjd utom att navigeringen fryser så fort damen i naven ska säga något, och det är ju just då som man behöver den som mest - inte på motorvägsrakorna, lätt irriterande:mad:. Går det att installera om??

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-03-28 18:57

Jag kör Ndrive, riktigt billig, och fungerar bra tycker jag. Gränssnittet är väl inte Iphone-mässigt direkt, men det tycker jag inte de övriga programmen verkar ha heller (eller?). Känns som alla har ett traditionellt ganska kackigt gps-gränssnitt.

Ndrive - Billig men bra GPS till Iphone

Ursprungligen av tardwe:

Jag kör Ndrive, riktigt billig, och fungerar bra tycker jag.

Kollade på Ndrive på AppStore, och ställer mig lite frågande till följande formulering:

"Kartor över Sverige, Danmark, Norge och Finland (1 år licens)"

Hade det stått "1 års uppdateringar" (eller något liknande), så hade man ju förstått vad det handlar om.

Men vad betyder "1 års licens"? Betyder det att man bara får använda kartorna i 1 år, sen måste man betala igen för att få fortsätta använda programmet och kartorna?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-03-28 23:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad betyder "1 års licens"? Betyder det att man bara får använda kartorna i 1 år, sen måste man betala igen för att få fortsätta använda programmet och kartorna?

Det har jag faktiskt inte tänkt på (och jag har bara haft det i ett halvår, så jag vet inte). Kollar upp det och återkommer.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-03-30 22:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad betyder "1 års licens"? Betyder det att man bara får använda kartorna i 1 år, sen måste man betala igen för att få fortsätta använda programmet och kartorna?

Nu har jag kollat detta med Ndrive. De svarade först "in order to be legal you should uninstall NDrive after 1 Y, but the app will not stop after that period".

Då frågade jag "men om jag VILL vara laglig hur gör jag då?", varpå de svarade: "It will ask you to make an upgrade for one more year, as the prices are dropping quite fast we can't say what will be the price in 1 year".

Man får väl veta hur mycket det kostar, och avgöra om man ska vara laglig eller inte när det passerat 1 år då kanske... inte så tydliga besked

Räknas inte Google Maps som GPS-program?

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Räknas inte Google Maps som GPS-program?

Jag var otydlig, kanske borde skrivit Navigeringsprogram. Google maps har ju inte riktigt den funktionen.

Navigon med TomTom car kit fungerar riktigt bra. Innan jag hade TomTom car kit så tappade telefonen GPS-signalen titt och tätt. Nu fungerar den alltid.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-01 07:27

MapQuest har nu lagt in Turn-by-turn i sitt gratis navigeringsprogram, App Shopper: MapQuest 4 Mobile (Navigation)

Ursprungligen av zappee:

MapQuest har nu lagt in Turn-by-turn i sitt gratis navigeringsprogram, App Shopper: MapQuest 4 Mobile (Navigation)

Den finns inte i svenska AppStore...

Ursprungligen av zappee:

MapQuest har nu lagt in Turn-by-turn i sitt gratis navigeringsprogram, App Shopper: MapQuest 4 Mobile (Navigation)

Det verkar jag ha väldigt stor nytta av här hemma i Sverige;). Går det att hitta adresser i Sverige? Jag försökte men lyckades inte.

Och som Jesper säger, det finns inte i svenska appstore (men väl i amerikanska)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-03 21:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Det verkar jag ha väldigt stor nytta av här hemma i Sverige;). Går det att hitta adresser i Sverige? Jag försökte men lyckades inte.

Och som Jesper säger, det finns inte i svenska appstore (men väl i amerikanska)

Ni får väl åka till USA då

Navmii GPS Live
Någon som testat o har några åsikter om detta?

En liten varning:

Jag lämnade min iPhone i vindrutan när bilen stod parkerad i Italien och vi åt lunch. När vi kom tillbaka var telefonen SJUKT varm och det stod "temperature warning" på displayen. Efter att den fått lite airconditioning så startade telefonen igen. Två dagar senare dog telefonen för gott.

Fick dock en ny telefon på garantin hos AppleStore i Rom så det löste sig

Ursprungligen av Björnström:

En liten varning:

Jag lämnade min iPhone i vindrutan när bilen stod parkerad i Italien och vi åt lunch. När vi kom tillbaka var telefonen SJUKT varm och det stod "temperature warning" på displayen. Efter att den fått lite airconditioning så startade telefonen igen. Två dagar senare dog telefonen för gott.

Fick dock en ny telefon på garantin hos AppleStore i Rom så det löste sig

Alternativet hade ju varit att den var borta för gott - med en inslagen ruta dessutom.
Det var modigt gjort - i Italien av alla ställen dessutom......;)

  • Avstängd
  • 2012-07-15 03:07
Ursprungligen av Mija:

Finns det cykelbanor med i kartmaterialet i någon av Tomtom eller Navigon? Om inte, hur hanterar dom cykling så att man inte blir ivägruttad på en motorväg eller liknande?

Har ingen av dom, men min gamla Garmin hade en del men väldigt ofullständiga cykelvägar på sina kartor, iaf om man jämför vad som fanns i dom amerikanska kartorna med dom svenska.
Å andra sidan lura den ju ibland in en på gamla skogsmaskin-vägar som fan inte gick att vända på med vanlig bil så man fick hoppas att den inte bara sluta mitt i skogen, så det jämnar väl ut sig med att cykla på motorväg

Annars finns det väl speciella cykel/frilufts navigatorer, fast om det finns några bra i det avseendet för iOS får någon annan svara på, men svenska kartor brukar vara rätt undermåliga generellt sätt då Sverige/Norden inte prioriteras väldigt högt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2012-07-21 13:44

Använder Waze. Är mycket nöjd med det. Gratis och kartor som uppdaterad av användarna själva. Kan verkligen rekommenderas.

Ursprungligen av Zip_THN:

Använder Waze. Är mycket nöjd med det. Gratis och kartor som uppdaterad av användarna själva. Kan verkligen rekommenderas.

Aldrig vart med om sämre skit. Överallt jag körde var jag den förste som körde, vilket innebar att programmet "plogade väg" hela tiden.
- och då bor jag ändå i Göteborg....

  • Avstängd
  • 2012-07-21 14:42
Ursprungligen av Goflorp:

Aldrig vart med om sämre skit. Överallt jag körde var jag den förste som körde, vilket innebar att programmet "plogade väg" hela tiden.
- och då bor jag ändå i Göteborg....

Håller med, då dom enda uppdatering man såg från andra användare var typ e-sträckor från A->B och inga stads eller landsvägar av modell mindre.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-22 23:05

Låter som ni använde Waze när det var nytt, då är det naturligt att man "plogar" och är ensam...
I dagsläget är det många som kör det och det hjälper mig dagligen att undvika köer och olyckor (och poliser ), mycket snabbare än traditionella navigationsprogram.

  • Avstängd
  • 2012-07-22 23:17
Ursprungligen av zappee:

Låter som ni använde Waze när det var nytt, då är det naturligt att man "plogar" och är ensam...
I dagsläget är det många som kör det och det hjälper mig dagligen att undvika köer och olyckor (och poliser ), mycket snabbare än traditionella navigationsprogram.

Ska erkännas att det var nått år sen, men kanske ska prova den igen nån gång då... men oftast är det ju så, att när jag behöver en GPS så vill jag att den ska hitta år mig och inte tvärt om sas

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-23 19:51
Ursprungligen av LaHe:

Ska erkännas att det var nått år sen, men kanske ska prova den igen nån gång då... men oftast är det ju så, att när jag behöver en GPS så vill jag att den ska hitta år mig och inte tvärt om sas

Då är det dags igen, det har hänt mycket kan jag säga.
Och som sagt, på det sättet Waze är utformat är det inte så konstigt att det upplevs dåligt i början.

Jag får väl prova den igen men misstänker att den inte är speciellt bra här uppe i norrbotten

  • Avstängd
  • 2012-07-23 20:19

Ladda in den igen och några vägar runt om fanns ju nu... fast här hittar jag ju oftast
Får prova nästa gång jag drar till Sthlm eller så...

1
Bevaka tråden