Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken router ska jag ha till våra Mac-enheter?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-17 09:19

Det finns en annan tråd här där den automatiska flytten mellan 2,4 och 5 GHz inte verkar funka så bra. Så jag har döpt min till "nätverk" och "nätverk 5". Då ser jag vilken mina datorer har loggat in på, och kan välja det jag tycker är bäst.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 10:52

Ibland får jag känslan att yttre riktbara antenner skulle vara bättre funktionsmässigt än inbyggda, är det så?
Utseendemässigt är ju inbyggda bra mycket mer estetiska, men men...

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-07-17 11:48
Ursprungligen av LaHe:

Ibland får jag känslan att yttre riktbara antenner skulle vara bättre funktionsmässigt än inbyggda, är det så?
Utseendemässigt är ju inbyggda bra mycket mer estetiska, men men...

Jo, som regel är det så...

Ursprungligen av LaHe:

Ibland får jag känslan att yttre riktbara antenner skulle vara bättre funktionsmässigt än inbyggda, är det så?
Utseendemässigt är ju inbyggda bra mycket mer estetiska, men men...

Hade kunnat vara så enkelt, om det inte vore för att det även finns dåliga riktbara antenner och bra inbyggda antenner.

  • Avstängd
  • 2012-07-21 04:23
Ursprungligen av Samuel K:

Hade kunnat vara så enkelt, om det inte vore för att det även finns dåliga riktbara antenner och bra inbyggda antenner.

Naturligtvis finns det ju bra och dåliga konstruktioner av bägge sorterna... kanske man inte kan säga generellt heller om vad som är bäst...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-17 15:48

Vilken lyx... Så här ser det ut hemma hos mig med jämna mellanrum.

  • Avstängd
  • 2012-07-17 16:45
Ursprungligen av Baeckis:

Vilken lyx... Så här ser det ut hemma hos mig med jämna mellanrum.

[ATTACH="CONFIG"]33859[/ATTACH]

Haha... oj

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-17 21:38
Ursprungligen av LaHe:

Haha... oj

Dagens skörd blev 25st varav 11st med full signal.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 19:12
Ursprungligen av Baeckis:

Dagens skörd blev 25st varav 11st med full signal.

Haha... bor du i en central halmhydda

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-18 10:16

Och på 5 GHz?

En bra router är NETGEAR Dual Band 750 Wireless-N Router ligger runt 990 kr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 20:02

Airport Extreme Base Station. Tveklöst! Har själv tre st... snabb throughput, är ett måste med 1 Gbit/s internet från BBB.

/Sälfisken

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-21 02:12
Ursprungligen av selfish:

Airport Extreme Base Station. Tveklöst! Har själv tre st... snabb throughput, är ett måste med 1 Gbit/s internet från BBB.

/Sälfisken

Tre? Har du tre st Airport Extreme Base stations?
Behövs det för att tillräckligt bra hastighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-21 04:30

Nej! Däremot ska du kolla att du får sista generationen just nu 5:e om du köper beg.

Här kan du se en jämförelse mellan olika generationer av extreme.

AirPort Extreme - Wikipedia, the free encyclopedia

Har en i stan samt två på landet för att få bra fart trådlöst på större yta (utökat nät flera hus)!!
Dem bara fungerar hur bra som helst jämfört med min erfarenhet av de tidigare D-link, Netgear som jag haft. De har aldrig varit riktigt stabila.

/S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-21 17:02

Hur snabb uppkoppling får ni ut med era olika routrar?
Jag har testat en Airport Express precis och får ut 14 (!!!!) av 100......

  • Medlem
  • Finspång
  • 2012-07-21 19:24

Testade precis med min MBP 2010 och Airport Extreme (4th generation) på Comhem 100/10 och fick ut 75/9

Kör på 5GHz då, slår jag över till 2,4GHz blir det 14/9 istället.

Senast redigerat 2012-07-21 20:14

Airport extreme 4 generation med en iMac early 2009

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-07-22 02:27

Nu har jag installerat DD-WRT på min router, inte så snyggt kanske. Men jäklar vad inställningar!

  • Medlem
  • 2012-07-22 10:01
Ursprungligen av Creops:

Nu har jag installerat DD-WRT på min router, inte så snyggt kanske. Men jäklar vad inställningar!
[ATTACH="CONFIG"]33886[/ATTACH]

Jag har också lagt in det på en router som jag har på jobbet, lite pilligt att få in och inte särskillt snyggt men den blir stabil!

Skulle behöva lite råd om mitt hemmanät jag också..

Jag bor i en stor 3:a på 120kvm med rejäla betongväggar överallt. .Jag har 100Mbit via fiber. Finns även ett 20 tal nät i huset som jag snappar upp och som jag antar stör ut varandra..

Alla rum ligger på rad (Vardagsrum->hall->kök->sovrum->sovrum). I dagsläget har jag en D-Link DIR-655 router och en Airport Express (endast för AirPlay)..

Det är lite pest eller kolera som det är idag då routern måste stå i mitten av lägenheten (köket) för att orka alla rum via wifi. .Och då får jag ut ca 10Mbit till min iMac som står i vardagsrummet och ca 30Mbit i sovrummet längst bort..

Jag vill få ut så nära 100Mbit till min iMac jag kan komma. Men jag vill också ha musik till min stereo i vardagsrummet via AirPlay och även till köksstereon..

Jag vet inte riktigt hur jag ska bygga upp nätet bäst utan att det ska dra iväg allt för mycket..

En variant är en airport extreme i vardagsrummet och med tråd till köket där köksstereon står sätta en Airport Express som förlänger nätet och även tar emot ljud via AirPlay. Men då har jag ingen Airplay i vardagsrummet och då behöver jag en till Express och det känns lite onödigt med en Express och Extreme på samma ställe..

En variant är likadant som ovan med den nya Expressen istället för Extreme. Då får jag AirPlay både i v-rum och kök. Men hur är den som router jämfört med Extreme?

Kraven är wifi i alla rum (så nära 100mbit i v-rum som möjligt), AirPlay i kök och v-rum. Och då gärna detta utan att köpa en Extreme och ytterligare en Express. Går det ens?

Mycket text att skriva på en iPhone, hoppas det blev läsbart ;)..

  • Avstängd
  • 2012-07-22 23:23
Ursprungligen av radaradam:

En variant är en airport extreme i vardagsrummet och med tråd till köket där köksstereon står sätta en Airport Express som förlänger nätet och även tar emot ljud via AirPlay. Men då har jag ingen Airplay i vardagsrummet och då behöver jag en till Express och det känns lite onödigt med en Express och Extreme på samma ställe..

Den lösningen är väl inte så dum, och istället för en express till i vardasrummet kan du ju sätta en aTV eller en BoxeeBox så har du ju både till stereon och TV:n.

Ursprungligen av LaHe:

Den lösningen är väl inte så dum, och istället för en express till i vardasrummet kan du ju sätta en aTV eller en BoxeeBox så har du ju både till stereon och TV:n.

Jag har faktiskt en Apple TV 2 som jag kan ta av farsan. Och det låter ju ännu bättre att TV står på bänken ovanför stereon där jag tänkt ha routern.

Fast det haltar ju lite på det att ATV inte går att använda som en Airport Express (med ljudet direkt till förstärkaren) utan via hdmi eller optiskt. Jag har en förstärkare från 70-talet och är inte intresserad av någon hemmabio-variant.

Är jag ute och cyklar eller är det som så att jag måste ha Apple TV'n till teven och inte bara till förstärkaren. Jag vill alltså bara smidigt från datorn eller min iPad/iPhone kunna skicka ljud utan pilla på teven.

Edit: för jag måste väl koppla in Expressen med nätverksslad till Extreme för att förlänga det trådlösa till fler rum? Verkar inte som så enligt Apple. Kan inte riktigt förstå hur Expressen ska kunna förlänga en signal via wifi om signalen den får redan är svag.

Senast redigerat 2012-07-23 00:07
  • Avstängd
  • 2012-07-23 11:35
Ursprungligen av radaradam:

Jag har faktiskt en Apple TV 2 som jag kan ta av farsan. Och det låter ju ännu bättre att TV står på bänken ovanför stereon där jag tänkt ha routern.

Fast det haltar ju lite på det att ATV inte går att använda som en Airport Express (med ljudet direkt till förstärkaren) utan via hdmi eller optiskt. Jag har en förstärkare från 70-talet och är inte intresserad av någon hemmabio-variant.

Är jag ute och cyklar eller är det som så att jag måste ha Apple TV'n till teven och inte bara till förstärkaren. Jag vill alltså bara smidigt från datorn eller min iPad/iPhone kunna skicka ljud utan pilla på teven.

Edit: för jag måste väl koppla in Expressen med nätverksslad till Extreme för att förlänga det trådlösa till fler rum? Verkar inte som så enligt Apple. Kan inte riktigt förstå hur Expressen ska kunna förlänga en signal via wifi om signalen den får redan är svag.

BoxxeBoxen har ju både optisk och vanliga stereo-pluggar också, inte telepluggen utan motsvarande plug som du troligen har på stereon.
Nä, du måste inte koppla in TVn, utom när du ställer in den första gången.

Man kan ansluta router och AP trådlöst och detta kallas WDS.
Dock blir hastighet på trådlösa nätverket lidande när man gör så.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-23 10:59

Radio är en dålig ersättare för tråd. Dra tråd överallt där du kan, och använd radio bara när du verkligen behöver det. Som till en laptop, som man flyttar på. Men iMac och AppleTV bör ha tråd. Likaså mellan Extreme och Express. Prestandan blir klart försämrad annars.
Många tycker det är 1900tal att dra tråd. Men det finns ingen bra ersättare. Kabelkanaler (istället för golvlister, ser likadana ut) gör att arbetet knappt märks.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2012-07-23 17:48
Ursprungligen av kenjon:

Radio är en dålig ersättare för tråd. Dra tråd överallt där du kan, och använd radio bara när du verkligen behöver det. Som till en laptop, som man flyttar på. Men iMac och AppleTV bör ha tråd. Likaså mellan Extreme och Express. Prestandan blir klart försämrad annars.
Många tycker det är 1900tal att dra tråd. Men det finns ingen bra ersättare. Kabelkanaler (istället för golvlister, ser likadana ut) gör att arbetet knappt märks.

Håller med fick en fundering skulle det inte vara snyggt att externa en Time Capsule med några Airport expresser över kabel (riktigt snyggt om dom hade kunnat köra med power over ethernet med) dock synd att Expressen är begränsad till 100 megabit (man skull ju vilja ha ryggraden i sitt nät på 1 gigabit)
//Daniel

  • Avstängd
  • 2012-07-23 12:33
Ursprungligen av kenjon:

Radio är en dålig ersättare för tråd. Dra tråd överallt där du kan, och använd radio bara när du verkligen behöver det. Som till en laptop, som man flyttar på. Men iMac och AppleTV bör ha tråd. Likaså mellan Extreme och Express. Prestandan blir klart försämrad annars.
Många tycker det är 1900tal att dra tråd. Men det finns ingen bra ersättare. Kabelkanaler (istället för golvlister, ser likadana ut) gör att arbetet knappt märks.

Jo jag är medveten om det. Men jag är så petig så att jag i dagsläget får ut 10mbit och kör med wifi istället för att få ut 100mbit med tråd. Så viktigt är det för mig att det inte hänger ut en sladd från iMacen, strömsladden är mer än tillräckligt ;).

Bevaka tråden