- lasselu
- Medlem ●
- Trollbäcken
Mitt älskade barnbarn L fyller fem om ett par veckor och en sak jag vet att hon vill ha är en kamera.
Jag har tittat lite på de enklare kompaktkameror som finns på marknaden men ingen av dem passar för jag vet ju vad hon egentligen behöver, en iPhone.
Hon älskar nämligen att fotografera med pappas iPhone och att hitta någon billig kompakt som ger samma funktionalitet/upplevelse lär nog inte gå.
Nu råkar det vara så att jag har en iPhone 4 som ligger och skräpar så det vore ju en perfekt idé att fylla den med lite kul appar för barn och ge den till henne men här är kruxet, jag vill inte att den ska fungera som telefon.
Går det att åstadkomma? Måste man ha ett sim-kort i för att den skall fungera? Kan man lösa problemet med ett jailbreak?
Tips emottages med tacksamhet...:)
5 år och redan en iPhone om än i begränsad setup... köpte min första mobil när jag fyllde 50
Det fanns inga mobiltelefoner när du var fem år.
Frånsett det tycker jag att en iPhone åt en femåring är direkt olämplig. En vanlig enkel digitalkompakt är ju mycket bättre om hon/han bara ska ha den att plåta med.
Frånsett det tycker jag att en iPhone åt en femåring är direkt olämplig. En vanlig enkel digitalkompakt är ju mycket bättre om hon/han bara ska ha den att plåta med.
Nä, men fick inte röra familjens televerksägda bakelittelefon ens då. Mobiler fanns iaf betydligt tidigare än när jag fyllde 50 åtminstone, men det var ju liksom inte poängen med det hela.
Tvärt om! En iPhone är perfekt. En kamera och en liten dator på samma gång. Min dotter har haft iPhone sedan jag bytte min första mot en 3G. Första året utan simkort. Bara surf på wifi, kamera och appar :). Hon har nu en 4.
Är inte risken stor att en iPhone 4 ganska snart går sönder i en femårings händer? Tappas, hamnar i vatten eller liknande... En Canon PowerShot D10 kan man väl få för runt 2000,- idag och tål omild behandling bättre, samt tar bättre foton. Sälj iPhone 4 så har du väl bekostat en riktig kamera som håller längre än en vecka.
Direkt olämpligt...hårda ord...
Visst finns risken att den går sönder. Problemet är att en Powershot inte ger samma upplevelse. Fotografering för henne är att ta kul bilder med med pappas iPhone och sedan kunna bläddra bland dem med fingret.
Om jag ger henne en "riktig" kamera kommer hon inte kunna göra det och då är jag rädd att intresset kommer att försvinna...jag tar hellre risken att en iPhone som jag inte behöver går sönder än att hon tappar det intresset...
Går telefonen sönder så köper jag en ny...jag tar hellre en större kostnad än att behöva se henne bli besviken, och tröttna på fotograferandet för att kameran inte fungerar som hon förväntar sig...
Du visste ju redan innan du frågade hur du skulle ha det.
Visst finns risken att den går sönder. Problemet är att en Powershot inte ger samma upplevelse. Fotografering för henne är att ta kul bilder med med pappas iPhone och sedan kunna bläddra bland dem med fingret.
Om jag ger henne en "riktig" kamera kommer hon inte kunna göra det och då är jag rädd att intresset kommer att försvinna...jag tar hellre risken att en iPhone som jag inte behöver går sönder än att hon tappar det intresset...
Går telefonen sönder så köper jag en ny...jag tar hellre en större kostnad än att behöva se henne bli besviken, och tröttna på fotograferandet för att kameran inte fungerar som hon förväntar sig...
Lägg till ett par tusen och köpe en Canon EOS 650 så har du bra bilder och navigation som en iPhone med touch teknik
Nej skämt o sido så tycker jag iPhone är helt ypperligt till barn om man har råd, min dotter 2 år har en egen iPad 3 som hon älskar att spela sina spel på och höra sagoböcker... tror knappast hon blir mindre utvecklad av att i så tidig ålder få ta del av dagens teknik!
i iOS6 kommer man kunna låsa telefonen till att enbart köra en (fan vet om man kan välja FLERA) app.
Det kan alltså gå att låsa den i enbart kartan, klocka osv..
Kunde ju vara en bra idé till barn - låsa den i kameraappen.
Kan då lätt låsas upp av förälder och bilderna kopieras till dator.
Då hade jag låtit att SIM-kort finnas i - då kunde man använda Bildström....
i iOS6 kommer man kunna låsa telefonen till att enbart köra en (fan vet om man kan välja FLERA) app.
Det kan alltså gå att låsa den i enbart kartan, klocka osv..
Kunde ju vara en bra idé till barn - låsa den i kameraappen.
Kan då lätt låsas upp av förälder och bilderna kopieras till dator.
Då hade jag låtit att SIM-kort finnas i - då kunde man använda Bildström....
Bildström går bara på WiFi.
Och bra blev det...hon blev jätteglad. Enda problemet var att hennes mamma var tvungen att ta ifrån henne telefonen mer eller mindre omedelbart för att hon inte skulle fastna i den och ignorera alla oss andra...:D
Lyckat, det är enormt kul att se hur små barn nyfiket lär och tar till sig. De har inga begränsningar i sitt utforskande, det testar och lär sig