Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide för uppgradering till Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon skrev i en tråd om Mountain Lion att nu är det adjö med Lion i App Store. Jag såg precis en grej i App Store som kanske hör en aning till den här artikeln.

Jag såg i mitt konto i App Store att Lion har lagt sig bland gömda inköp vilket skulle kunna innebära att man kan installera om Lion i en framtid?

Starta App Store och på första sidan så klickar man Mitt konto. På den efterföljande sidan finns gömda inköp. Klicka där och där ligger gamla Lion.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-07-26 01:21

Det var jätteenkelt att uppgradera från 10.6.8 till 10.8.
Tack

Undrar om det kommer att sabba Ruby (on rails)? Det har hänt förut. Får vänta in rapporter på det först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-26 09:06

För er med eftermarknads SSD. Glöm inte köra TRIM enabler igen.

Version 2.2 funkade på mountain lion .

Senast redigerat 2012-07-26 09:29
Ursprungligen av heek:

För er med eftermarknads SSD. Glöm inte köra TRIM enabler igen.

Version 2.2 funkade på mountain lion .

Tack för tipset! Hade helt glömt.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-07-26 12:36

Det här är en väldigt trivial fråga, men som relativt ny MacBook Pro användare tar jag det säkra före det osäkra; Vad händer med min dator när jag uppgraderar, raderar den alla mina filer osv eller är allt kvar som tidigare?

Tacksam för svar!

/ Jonas

Ursprungligen av kajonas:

Det här är en väldigt trivial fråga, men som relativt ny MacBook Pro användare tar jag det säkra före det osäkra; Vad händer med min dator när jag uppgraderar, raderar den alla mina filer osv eller är allt kvar som tidigare?

Tacksam för svar!

/ Jonas

Allt blir kvar som tidigare.

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2012-07-26 12:46
Ursprungligen av Capeman:

Allt blir kvar som tidigare.

Tack så mycket!

/ Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 14:52
Ursprungligen av kajonas:

Tack så mycket!

/ Jonas

Tilläggas är väl program som INTE stödjer Moutain Lion kan bli ett problem. Detta är tror jag primärt gamla PPC-program. Har du ex. ett äldre program som sparar filer i sitt egna format kan du få problem, annars ska inget du har i burken skrivas över.

So far so good för min del. Dock gick jag från Lion som "dödade" de mest gamla. Jag antar kravet av 64-bit drivrutiner eventuellt kan döda viss extern hårdvara så som skrivare.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-07-26 14:56

Om jag väljer att göra en recovery innan uppdateringen bara för att rensa hårddisken på onödiga filer kan man göra det direkt när man håller in start + R (om man har ett windows tangentbord) där finns det så man kan radera hårddisken men går det fortfarande att installera om eller måste jag göra ett bootbart usb för det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-26 15:18
Ursprungligen av Essman:

Om jag väljer att göra en recovery innan uppdateringen bara för att rensa hårddisken på onödiga filer kan man göra det direkt när man håller in start + R (om man har ett windows tangentbord) där finns det så man kan radera hårddisken men går det fortfarande att installera om eller måste jag göra ett bootbart usb för det?

Det måste väl vara ett försviiiiiiiiiiiinnande litet antal som sitter med ett Win-tangentbord till sin Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-26 21:40

Efter uppgraderingen igår satt jag med en fullkomligt oanvändbar Mac mini. Allting gick segt som sirap, Blackmagic disktest rapporterade 2MB/S write och 4MB/S read, konstant badboll och appar startade knappt.

Detta löstes med Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

Skulle inte det hjälpa den som händelsevis råkar ut för samma sk*t så kanske en PRAM reset är på sin plats: OS X Mountain Lion Install Errors & Problems : Think About Upgrade | Social Media SEO

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 22:30

Min var också sirapsseg, men det berodde på indexeringen. När den var klar blev den lika snabb som vanligt.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-07-27 11:35

Adrian är bäst!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-07-27 11:37

Kanonbra skrivet Adrian, har gjort usb-stickor för både bergslejonet och tidigare version nu!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 11:54

Jag fick felmeddelande när jag skulle testa "Lion Diskmaker" (när Lion kom använde jag Skivverktyg för att skapa den bootbara USB-stickan).

Jag hade köpt ML och det var nerladdat, dock valde jag givetvis att inte fullfölja installationen direkt utan först skapa den bootbara USB-stickan. Jag tänkte att jag kunde ju testa Lion Diskmaker istället för Skivverktyg och allting gick bra tills den tillsynes var i stort sett klar. Då fick jag ett felmeddelande som jag nu inte kan återberätta exakt men det gällde någon form av timeout. Det är möjligt att stickan är OK iaf för när jag använde Skivverktyg för att göra samma sak så gav den ett annat felmeddelande i slutet som jag senare fick reda på orsakades av att installationsprogrammet för ML var aktivt.

Jag vet inte riktigt, jag har ju dmg'n kvar så jag kan ju testa igen men vad säger ni? Har någon av er också fått något felmeddelande när ni använde Lion Diskmaker eller Skivverktyg för att skapa den bootbara USB-stickan?

Ursprungligen av zinned:

Jag fick felmeddelande när jag skulle testa "Lion Diskmaker" (när Lion kom använde jag Skivverktyg för att skapa den bootbara USB-stickan).

Jag hade köpt ML och det var nerladdat, dock valde jag givetvis att inte fullfölja installationen direkt utan först skapa den bootbara USB-stickan. Jag tänkte att jag kunde ju testa Lion Diskmaker istället för Skivverktyg och allting gick bra tills den tillsynes var i stort sett klar. Då fick jag ett felmeddelande som jag nu inte kan återberätta exakt men det gällde någon form av timeout. Det är möjligt att stickan är OK iaf för när jag använde Skivverktyg för att göra samma sak så gav den ett annat felmeddelande i slutet som jag senare fick reda på orsakades av att installationsprogrammet för ML var aktivt.

Jag vet inte riktigt, jag har ju dmg'n kvar så jag kan ju testa igen men vad säger ni? Har någon av er också fått något felmeddelande när ni använde Lion Diskmaker eller Skivverktyg för att skapa den bootbara USB-stickan?

Funkade bra för mig med Diskmaker och en 8GB-sticka.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-27 12:01

Jag använde Lion Diskmaker för att göra min bootbara USB-stick. Första gången fick jag ett felmeddelande alldeles i början som jag inte kom ihåg vad det var. Andra gången gick det utan problem.

Jag fick ett AppleScript timeoutfel när DiskMaker precis verkade vara klart, precis som zinned. Men jag tror stickan funkar ändå, den "känns" ok.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 13:20
Ursprungligen av Capeman:

Jag fick ett AppleScript timeoutfel när DiskMaker precis verkade vara klart, precis som zinned. Men jag tror stickan funkar ändå, den "känns" ok.

Ja, exakt det var det! Ja, den känns ok. Jag ska testa att iaf boota ifrån den och se, fungerar det så kan man väl anta att resten också är ok.

Ursprungligen av zinned:

Ja, exakt det var det! Ja, den känns ok. Jag ska testa att iaf boota ifrån den och se, fungerar det så kan man väl anta att resten också är ok.

Testade precis också, och det funkade utmärkt att boota från den, så jag förutsätter att den är ok.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 13:45
Ursprungligen av Capeman:

Testade precis också, och det funkade utmärkt att boota från den, så jag förutsätter att den är ok.

Gytt, då lär det vara samma för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-30 17:46

Nån som vet om flashplayer är förbättrad i Mountain Lion? Förreste, hur funkar clicktoflash och alla de andra pluginsen för att förbättra flash i 10.8?

  • Avstängd
  • 2012-07-30 18:02
Ursprungligen av liganen:

Nån som vet om flashplayer är förbättrad i Mountain Lion? Förreste, hur funkar clicktoflash och alla de andra pluginsen för att förbättra flash i 10.8?

Har installerat Flashplayer från Adobe... för att jag tyvärr behöver det på en del sidor... som inte har HTML5 än, och funkar som det ska.
ClicktoFlash till Safari funkar också som det ska bl.a.

Det är knöligt med den där installationen på USB-sticka eller extern hårddisk. Jag har jobbat många timmar med det. Överallt på alla sajter klagar folk på samma problem som de får som ni får här. Jag har dock fixat de initiala problemen som ni beskriver ovan (det där med att den avbryter i slutändan vid verifiering typ). Jag har använt Skivverktyg - jag tror det är samma princip som med Lion DiskMaker - och man gör lätt två misstag. Gör så här i stället för det fall ni kan tänka er att använda Skivverktyg:

(1) Man måste först unmounta partitionen på USB-stickan/hårddisken (men unmounta inte själva stickan/hd:n förstås, då kan det ju inte gå).
(2) Man måste däremot mounta själva Mountain Lion-imagen om man inte använder Lion DiskMaker, det räcker inte med att dra in dmg-filen som den är i Skivvertyg, så som det tyvärr ofta beskrivs på alla sajter.

Det konstiga är att Lion DiskMaker borde ha löst (2) själv [ (1) är ett mer straightforward problem, man får reda på direkt att något (men inte vad som) är fel ] men det är möjligt att den inte är uppdaterad för att systemet nu (sedan 10.7.4, skrev någon) kräver en mountad image, när det tidigare räckte med dmg-filen.

Jag har lyckats göra en USB-sticka med ML utan att systemet klagade genom att vara noga med (1) och (2), men i slutändan så fick jag bara en cirkel med streck igenom när jag försökte boota på det. Jag vet inte om det hela går att lösa helt. Jag försökte med en annan USB-sticka och gjorde samma sak med en extern HD. Alltid samma fel i slutändan.

Till slut gav jag upp alltihop och installerade om allt från Snow Leopard-DVDn. Det är två steg (egentligen tre, för man måste uppdatera SL till minst 10.6.6 däremellan), och det går hyfsat kvickt ändå.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 19:31
Ursprungligen av cmlewan:

Det är knöligt med den där installationen på USB-sticka eller extern hårddisk. Jag har jobbat många timmar med det. Överallt på alla sajter klagar folk på samma problem som de får som ni får här. Jag har dock fixat de initiala problemen som ni beskriver ovan (det där med att den avbryter i slutändan vid verifiering typ). Jag har använt Skivverktyg - jag tror det är samma princip som med Lion DiskMaker - och man gör lätt två misstag. Gör så här i stället för det fall ni kan tänka er att använda Skivverktyg:

(1) Man måste först unmounta partitionen på USB-stickan/hårddisken (men unmounta inte själva stickan/hd:n förstås, då kan det ju inte gå).
(2) Man måste däremot mounta själva Mountain Lion-imagen om man inte använder Lion DiskMaker, det räcker inte med att dra in dmg-filen som den är i Skivvertyg, så som det tyvärr ofta beskrivs på alla sajter.

Det konstiga är att Lion DiskMaker borde ha löst (2) själv [ (1) är ett mer straightforward problem, man får reda på direkt att något (men inte vad som) är fel ] men det är möjligt att den inte är uppdaterad för att systemet nu (sedan 10.7.4, skrev någon) kräver en mountad image, när det tidigare räckte med dmg-filen.

Jag har lyckats göra en USB-sticka med ML utan att systemet klagade genom att vara noga med (1) och (2), men i slutändan så fick jag bara en cirkel med streck igenom när jag försökte boota på det. Jag vet inte om det hela går att lösa helt. Jag försökte med en annan USB-sticka och gjorde samma sak med en extern HD. Alltid samma fel i slutändan.

Till slut gav jag upp alltihop och installerade om allt från Snow Leopard-DVDn. Det är två steg (egentligen tre, för man måste uppdatera SL till minst 10.6.6 däremellan), och det går hyfsat kvickt ändå.

Ny sticka, 16GB Sandisk, hade ingen annan ledigt just då.

1. Formaterad stickan till vanligt OSX då den var "windowsformaterad" ny.
2. Drog ut InstallESD.dmg ur "Installera OS X Mountain Lion" paketet och la den på min NAS
3 Starta Lion Diskmaker
3. Pekade på Stickan och godkände att den skulle formateras om mm
4. Pekade på InstallESD.dmg när den inte hittade den
5. ...körde och en stund senare var det klart utan några problem på vägen och funkade på 2 nästföljande installationer, en clean och en uppgradera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:10

Jag hoppade steg 2-4. Skapade en partition med GUID och formaterad som HFS+. Startade Lion Diskmaker, den hittade både Installfilen och USBstickan. Inga felmeddelanden.
Däremot om jag inte partitionerade och formaterade stickan först, då fick jag ett felmeddelande i slutet av processen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-01 14:11

Det är något annat som orsakar felmeddelandet, min sticka var formaterad innan jag körde Diskmaker men ändå fick jag felmeddelandet.

Bevaka tråden